Book Review
BibTex RIS Cite

“Çıtır Çıtır Felsefe” Adlı Telif Çocuk Edebiyatı Serisinin Jackson Konsepti Bağlamında İncelenmesi

Year 2019, Volume: 7 Issue: 3, 14 - 30, 30.09.2019
https://doi.org/10.29228/ijlet.36849

Abstract

Son yıllarda çocuk edebiyatına yönelik çalışmaların ve alana olan ilginin artmasıyla birlikte çocuk edebiyatının konu alanları da
çeşitlilik göstermeye başlamıştır. Çocuk edebiyatı ürünlerinin çocuk felsefesi ile ilgili olan ilişkisi de bu konu alanlarından biridir.
1953 yılında Karl Jaspers tarafından literatüre kazandırılan çocuk felsefesi tam anlamıyla 1970’lerde Matthew Lipman’ın
sistematik çalışmalarıyla ortaya çıkmıştır. Bu çalışma ilk olarak Fransa’da yayınlanan Çıtır Çıtır Felsefe serisindeki kitapları, çocuk
edebiyatı ve çocuk felsefesi perspektifiyle incelemeyi ve kitaplardaki öykücüklerin Daurer’in “Jackson Konsepti” başlığı altında
sıraladığı yetilere uygunluğunu incelemeyi amaçlamaktadır. Çalışma kapsamında Çıtır Çıtır Felsefe serisinden basit seçkisiz
örneklem yoluyla seçilen 12 kitap incelenmiştir. Bu kitaplar, Adalet ve Haksızlık, Başarı ve Başarısızlık, Beden ve Akıl, Cesaret
ve Korku, Güzellik ve Çirkinlik, Haklar ve Ödevler, İş ve Para, İyi ve Kötü, Makineler ve İnsanlar, Özgür Olan ve Olmayan,
Şiddet ve Şiddetsizlik adlı kitaplardır. Elde edilen bulgulara göre incelenen kitaplarda mantıksal yetiler başlığına uygun 136
bulgu tespit edilirken, kişilik geliştiren yetilere dair 6 bulgu, sosyal yetiler başlığında ise 4 bulgu tespit edilmiştir.

References

  • Aristoteles, (2017). Metafizik. (Çev. Y. Gurur Sev). Pinhan Yayıncılık. Çayır Akkocaoğlu, N. (2015). Çocuklar İçin Felsefe Eğitimi Üzerine Nitel Bir Araştırma. Hacettepe Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Yayınlanmamış Doktora Tezi.
  • Günışığı Kitaplığı (2008) Çocukları Felsefeyle Buluşturan Dizi Çıtır Çıtır Felsefe. Çoluk Çocuk DergisiAylık Anne Baba Eğitimci Dergisi, 77, Şubat, 31. Karakaya, Z. ( 2006). Günümüz Çocuk Edebiyatından Seçilmiş Çocuk Felsefesi Örnekleri. Turkish Studies, 1, (2), 21-39
  • Karakaya, Z. (2005). Çocuk Felsefesi ve Çocuk Edebiyatı. Hece Dergisi Çocuk Edebiyatı Özel Sayısı, 338- 351.
  • Karakaya, Z. (2006). Çocuk Felsefesi ve Çocuk Eğitimi. Dinbilimleri Akademik Araştırma Dergisi, 6, (4), 23-37
  • Özen, Y.,Gül, A. (2007). Sosyal ve Eğitim Bilimleri Araştırmalarında Evren-Örneklem Sorunu. Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, (15)

The Analysis of the Copyright Child Literature Series Named “Çıtır Çıtır Felsefe” Based on Jackson’s Concept

Year 2019, Volume: 7 Issue: 3, 14 - 30, 30.09.2019
https://doi.org/10.29228/ijlet.36849

Abstract

In recent years, with the increasing interest and interest in children's literature, the subject areas of children's literature have
started to show diversity. The relationship between children's literature and children's philosophy is one of these areas. The
philosophy of children, which was introduced to literature by Karl Jaspers in 1953, emerged in the full 1970s with the systematic
work of Matthew Lipman. The aim of this study is to examine the books of Çıtır Çıtır Philosophy published in France from the
perspective of children's literature and children's philosophy and to examine the appropriateness of the stories in the books to the
competencies listed by Daurer under the title of “Jackson Concept”. Within the scope of the study, 12 books which were selected
from the Çıtır Çıtır Philosophy series by simple random sampling were examined. These books include Justice and Unfairness,
Success and Failure, Body and Reason, Courage and Fear, Beauty and Ugliness, Rights and Homework, Work and Money, Good
and Evil, Machines and People, Free and Non-Violence and Nonviolence. According to the findings, 136 findings were found
appropriate to the logical abilities title in the books examined, while 6 findings related to personality development skills and 4
findings in the social abilities title were identified.

References

  • Aristoteles, (2017). Metafizik. (Çev. Y. Gurur Sev). Pinhan Yayıncılık. Çayır Akkocaoğlu, N. (2015). Çocuklar İçin Felsefe Eğitimi Üzerine Nitel Bir Araştırma. Hacettepe Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Yayınlanmamış Doktora Tezi.
  • Günışığı Kitaplığı (2008) Çocukları Felsefeyle Buluşturan Dizi Çıtır Çıtır Felsefe. Çoluk Çocuk DergisiAylık Anne Baba Eğitimci Dergisi, 77, Şubat, 31. Karakaya, Z. ( 2006). Günümüz Çocuk Edebiyatından Seçilmiş Çocuk Felsefesi Örnekleri. Turkish Studies, 1, (2), 21-39
  • Karakaya, Z. (2005). Çocuk Felsefesi ve Çocuk Edebiyatı. Hece Dergisi Çocuk Edebiyatı Özel Sayısı, 338- 351.
  • Karakaya, Z. (2006). Çocuk Felsefesi ve Çocuk Eğitimi. Dinbilimleri Akademik Araştırma Dergisi, 6, (4), 23-37
  • Özen, Y.,Gül, A. (2007). Sosyal ve Eğitim Bilimleri Araştırmalarında Evren-Örneklem Sorunu. Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, (15)
There are 5 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Turkish Language and Literature (Other)
Journal Section Book Reviews
Authors

Esma Dumanlı Kadızade

Yusuf Aslan

Publication Date September 30, 2019
Published in Issue Year 2019 Volume: 7 Issue: 3

Cite

APA Dumanlı Kadızade, E., & Aslan, Y. (2019). “Çıtır Çıtır Felsefe” Adlı Telif Çocuk Edebiyatı Serisinin Jackson Konsepti Bağlamında İncelenmesi. International Journal of Languages’ Education and Teaching, 7(3), 14-30. https://doi.org/10.29228/ijlet.36849