In this study, it is aimed to determine the media literacy levels of Turkish language learners as a foreign language and to reveal
the factors that affect the media literacy levels. Quantitative research method was used. In this direction, the media literacy
levels of the students, gender, whether or not to follow Turkish newspapers, duration of TV watching, frequency of internet
usage were compared in order to measure the media literacy levels of the students. The Media Literacy Scale, which is prepared
for students learning Turkish as a Foreign Language, consists of 16 items and 3 factors. In order to determine the distribution of
the items in the scale, exploratory factor analysis was conducted and it was found that the scale was gathered in 3 factors as
“media information bilgi, analiz media information analysis” and analiz media information analysis and reaction ”. For the
reliability studies of the scale, cronbach alpha, which is the reliability coefficient, was calculated. As a result of these findings, it
was determined that the media literacy levels of Turkish language learners were at medium level. It was determined that there
was no significant difference between the media literacy levels of Turkish language learners and the gender of students,
whether or not to follow Turkish newspapers, the duration of watching TV and the frequency of internet usage.
Media media literacy learners of Turkish as a foreign language
Bu çalışmada yabancı dil olarak Türkçe öğrenenlerin medya okuryazarlık düzeylerini belirlemek, medya okuryazarlık
düzeylerini etkileyen faktörleri ortaya koymak amaçlanmıştır..Araştırmanın çalışma grubunu İnönü Üniversitesi Türkçe
Öğretim Merkezi öğrencileri oluşturmaktadır.Yabancı dil olarak Türkçe öğrenen öğrencilerin medya okuryazarlık düzeylerinin
çeşitli değişkenler açısından düzeyini belirlemek amacıyla yapılan çalışmada nicel araştırma yöntemi kullanılmıştır. Bu
doğrultuda öğrencilerin medya okuryazarlık düzeyleri, cinsiyet, Türkçe gazete takip edip-etmeme durumu, TV izleme süreleri,
internet kullanım sıklıkları değişkenleri açısından karşılaştırılmıştır Öğrencilerin medya okuryazarlık düzeylerini ölçmek
amacıyla araştırmacılar tarafından geliştirilen “Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğrenenlerin Medya Okuryazarlık Düzeyini
Belirleme Ölçeği” kullanılmıştır. Yabancı Dil Olarak Türkçe öğrenen öğrenciler için hazırlanan Medya Okuryazarlık Ölçeği 16
madde ve 3 faktörden oluşmaktadır. Ölçekteki maddelerin faktörlere dağılımını belirlemek amacıyla açımlayıcı faktör analizi
yapılmış ve ölçeğin “medyadan bilgi edinebilme”, “medyadaki bilgileri analiz edebilme” ve “medyadaki bilgileri analiz edip
tepki oluşturabilme” olmak üzere 3 faktörde toplandığı tespit edilmiştir. Ölçeğin güvenirlilik çalışmaları için güvenirlilik
katsayısı olan cronbach alpha hesaplanmıştır.16 maddelik Medya Okuryazarlık Ölçeği’nin cronbach alpha katsayısı ,706 olarak
bulunmuştur.Verilerin analizinde frekans, yüzde, ortalama, standart sapma, faktör analizi, korelasyon, t testi ve Anova testi
kullanılmıştır. Söz konusu bulgular neticesinde yabancı dil olarak Türkçe öğrenenlerin medya okuryazarlık düzeylerinin orta
düzeyde olduğu saptanmıştır. Yabancı dil olarak Türkçe öğrenenlerin medya okuryazarlık düzeyleri ile öğrencilerin cinsiyetleri
arasında, Türkçe gazete takip edip-etmeme durumları arasında, TV izleme süreleri, internet kullanım sıklıkları arasında anlamlı
bir farklılık göstermediği belirlenmiştir.
Medya medya okuryazarlık yabancı dil olarak Türkçe öğrenenler.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Türkçe Eğitimi |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Aralık 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 7 Sayı: 4 |