Bu çalışmada, yabancı dil olarak Türkçe öğrenen C1 seviyesi öğrencilerinin dinledikleri metinleri özetleme becerilerinin incelenmesi amaçlanmıştır. Bu amaç doğrultusunda, Uşak Üniversitesi Türkçe Öğretimi Uygulama ve Araştırma Merkezi 2020-2021 Akademik Yılı Bahar Döneminde C1 seviyesinde öğrenim gören 22 yabancı uyruklu öğrenci ile çalışılmıştır. Çalışmada,
yabancı uyruklu öğrencilere, bilgilendirici ve öyküleyici anlatım biçimiyle oluşturulmuş toplam altı metin dinletilmiştir. Öğrencilerin dinledikleri metinlerden hareketle oluşturdukları özetler, Özçakmak (2015) tarafından geliştirilen "Özetleme Stratejileri Puanlama Ölçeği" kullanılarak puanlanmıştır. Bu özet metinler; anlatım biçimi, cinsiyet, yaş ve uyruk değişkenleri açısından incelenmiştir. Araştırma sonucunda öğrencilerin, dinledikleri metinlerde özetleme stratejilerini kullanma becerilerinin düşük seviyede olduğu görülmüştür. Anlatım biçimi değişkeninin özetleme becerileri açısından anlamlı bir farklılık oluşturmadığı sonucuna ulaşılmıştır. Yaş değişkeninin de bir etkisi olmadığı görülmüştür. Cinsiyet değişkeni açısından incelendiğinde kız öğrencilerin erkek öğrencilerden daha başarılı oldukları görülmektedir. Öğrencilerin özetleme becerileri uyruk değişkeni açısından değerlendirildiğinde, en başarılı öğrencilerin Kazakistan uyruklu, en başarısız öğrencilerin ise Mısır uyruklu olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
Yabancı dil olarak Türkçe öğretimi dinleme eğitimi özetleme stratejileri
In this study, it is aimed to examine the skills of C1 level students who learning Turkish as a foreign language to summarize the
texts they listen to. For this purpose, the researcher worked with 22 foreign students who studying at C1 level in the Uşak
University Turkish Teaching Application and Research Center in the Spring Semester of the 2020-2021 Academic Year. In the
study, a total of six texts created with informative and narrative types were listened by students. The summaries created by the
students were scored using the "Summarizing Strategies Scoring Scale" developed by Özçakmak (2015). These summary texts
have been reviewed for text type, gender, age and nationality variables. The study concluded that students have a low ability to
summarize the texts they listen to. It has been concluded that the text type variable does not make a meaningful difference in
the summarizing skills. It was also observed that the age variable did not have a effect. When examined in terms of gender
variable, it is seen that female students are more successful than male students. When the summarizing skills of the students are
evaluated in terms of nationality variable, it was concluded that the most successful students were from Kazakhstan, and the
most unsuccessful students were from Egypt.
Teaching Turkish as a Foreign Language Listening Education Summarizing Strategies
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Türkçe Eğitimi |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Mart 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Cilt: 10 Sayı: 1 |