The importance of entrepreneurs, which are indispensable building blocks of national economies, is increasing day by day. In this direction, universities provide valuable contributions to the process with the education they give. University students can be considered as potential entrepreneurs. This study is carried out to determine the entrepreneurial tendencies of students in associate degree programs of universities. The sample group of the research consists of students at Adıyaman University, Vocational School of Social Sciences. In this study, in which the quantitative research method is used, the explanatory research technique is utilized. Questionnaire method is used to collect data. The questionnaire form used in the study consists of two parts. In the first part, there are 8 questions to determine the demographic characteristics of the students participating in the survey. In the second part, the "Entrepreneurship for University Students" scale developed by Yılmaz and Sünbül (2009) for university students is used in order to reveal the entrepreneurial tendency of the participants. SPSS 22.00 statistical analysis program is used for the analysis of the data. Exploratory factor analysis, reliability analysis, frequency analysis, independent sample t-test and one-way analysis of variance are applied to the obtained data. Considering the findings of the study, it is concluded that the sub-dimensions of entrepreneurial tendency (self-confidence, locus of control, using opportunities, innovativeness, risk taking, desire to succeed) in terms of demographic variables do not reveal a significant difference on the entrepreneurial tendency of the participants.
Ülke ekonomilerinin olmazsa olmaz yapı taşlarından olan girişimcilerin önemi her geçen gün artmaktadır. Bu doğrultuda üniversiteler vermiş oldukları eğitim ile sürece değerli katkılar sunmaktadır. Üniversite öğrencileri potansiyel birer girişimci adayı olarak değerlendirilebilir. Bu çalışma, üniversitelerin önlisans programlarında öğrenim görmekte olan öğrencilerin girişimcilik eğilimlerini belirlemek amacıyla yapılmıştır. Araştırmanın örneklem grubunu Adıyaman Üniversitesi, Sosyal Bilimler Meslek Yüksekokulu’ nda öğrenim gören öğrenciler oluşturmaktadır. Nicel araştırma yönteminin kullanıldığı bu çalışmada, açıklayıcı araştırma tekniğinden yararlanılmıştır. Veri toplamak üzere anket yöntemi kullanılmıştır. Çalışmada kullanılan anket formu iki bölümden oluşmaktadır. Birinci bölümde ankete katılan öğrencilerin demografik özelliklerini belirlemeye yönelik 8 soru yer almaktadır. İkinci bölümde ise katılımcıların girişimcilik eğilimini ortaya çıkarmak amacıyla Yılmaz ve Sünbül’ün (2009) üniversite öğrencilerine yönelik geliştirmiş olduğu “Üniversite Öğrencilerine Yönelik Girişimcilik” ölçeğinden faydalanılmıştır. Verilerin analizi için SPSS 22.00 istatistik analiz programı kullanılmıştır. Elde edilen verilere keşfedici faktör analizi, güvenilirlik analizi, frekans analizi, bağımsız örneklem t testi ve tek yönlü varyans analizleri uygulanmıştır. Araştırmanın sonuçlarına bakıldığında, demografik değişkenler açısından girişimcilik eğilimi alt boyutlarının (özgüven, kontrol odağı, fırsatları kullanma, yenilikçilik, risk alma, başarma arzusu), katılımcıların girişimcilik eğilimi üzerine anlamlı bir farklılık ortaya çıkarmadığı görülmüştür.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Business Administration |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | September 25, 2022 |
Submission Date | June 17, 2022 |
Acceptance Date | September 12, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 |
Dergide aşağıdaki alanların kapsamına giren nitelikli çalışmalar yayımlanabilir;
İşletme, İktisat, Çalışma Ekonomisi ve Endüstri İlişkileri, Maliye, Kamu Yönetimi ve Siyaset Bilimi, Ekonometri, Yönetim Bilişim Sistemleri, Eğitim Yönetimi, Sağlık Yönetimi, Turizm Yönetimi, Havacılık Yönetimi, Denizcilik İşletmeleri Yönetimi, Mühendislik ve Teknoloji Yönetimi, Enerji Yönetimi, Lojistik Yönetimi, Çevre Yönetimi, Medya ve İletişim Yönetimi, Afet Yönetimi, Multidisipliner Yönetim ve Ekonomi Çalışmaları.
IJMA is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY-NC 4.0) License.