Year 2019, Volume 3 , Issue 6, Pages 225 - 238 2019-06-15

MANAGING CHANGE AND A FACILITATIVE PROPOSED MOBILE APPLICATION IN EDUCATION
DEĞİŞİMİ YÖNETME VE EĞİTİMDE DEĞİŞİMİ KOLAYLAŞTIRAN BİR MOBİL UYGULAMA ÖNERİSİ

Çiğdem SICAKYÜZ [1] , Oya YÜREGİR [2]


In all sectors, technology is changing so rapidly that as one is introduced, another is already in the pipeline. Owing to the difficulty in keeping up to the rapid changes, some technologies are shelved without being used. Concerning Education, those who do not adopt to innovation and technology  are teachers and students. İn this study, the behaviours of 70 students studying in the Department of Industrial Engineering in University of Çukurova were examined on the use of a mobile application in their lessons. They were randomly categorized in two groups. Only one group was prepared on the use of  the application. The application was downloded by the two groups and their opinions about the application were taken via an online questionniare. Data was edited and an independent t-test was conducted with SPSS Windows (ver. 25). The result showed that there was a siginificant difference in the behavioural intentions between prepared and unprepared groups for change. The prepared students were more willing to use the application. Hence,  students should be educated and sensitized on the importance of applications. Additionaly,  a new system to incentivize students to easily participate in the change is proposed.

Teknoloji her sektörde o kadar hızla gelişmekte ki biriyle tanışırken nerdeyse bir yenisi ortaya çıkmaktadır. Bu hıza ayak uydurmak zor olduğundan bazıları kullanılmadan rafa kaldırılmaktadır. Eğitim alanında ise yeniliğe ayak uyduramayan kimi zaman eğiticiler olurken kimi zaman da öğrenciler olmaktadır. Bu çalışmada, mühendislik öğrencilerinin ders içi kullanılacak bir mobil uygulamaya karşı davranışları incelenmiştir. Bu amaçla Çukurova Üniversitesi Endüstri Mühendisliği Bölümü öğrencilerinden 70 kişi, rassal olarak iki gruba ayrılmış ve bunlardan sadece biri değişime hazırlanmıştır. Uygulama her iki grup öğrencileri tarafından indirilmiş ve onların uygulamaya ilişkin görüşleri online anket ile alınmıştır. Anket verileri SPSS Windows 25 paket programı ile derlenmiş ve bağımsız t testi ile analiz edilmiştir. Analiz sonucunda, “değişime hazırlanan grup” ile diğer grup arasında önemli bir fark olduğu ortaya çıkmıştır. Eğitime katılan öğrenciler uygulamayı kullanmaya daha istekli olduğu görülmüştür. Bu nedenle, öğrencilerin yeni uygulama hakkında bilgilendirilmeleri ve onların eğitilmeleri gerekmektedir. Çalışmada ayrıca öğrencilerin değişime katılmalarını teşvik edecek bir sistem önerilmiştir. 

  • Beer, M. Ve Nohria, N. (2013). Değişimin Şifresini Çözmek. Değişim (HBR's 10 Must Reads), Harvard Business Press, Çeviren: Melis İnan, Optimist Yayıncılık, İstanbul.Bhattacherjee, A., & Hikmet, N. (2007). Physicians' Resistance toward Healthcare Information Technology: A Theoretical Model and Empirical Test. European Journal of Information Systems, 16(6), 725-737.Cheon, J., Lee, S., Crooks, S. M., & Song, J. (2012). An investigation of mobile learning readiness in higher education based on the theory of planned behavior. Computers & education, 59(3), 1054-1064.Davis, F. D. (1985). A Technology Acceptance Model For Empirically Testing New End-User Information Systems: Theory And Results (Doctoral dissertation, Massachusetts Institute of Technology).Dent, E. B., & Goldberg, S. G. (1999). Challenging “Resistance to Change”. The Journal of Applied Behavioral Science, 35(1), 25-41.Gibson, S. G., Harris, M. L., & Colaric, S. M. (2008). Technology Acceptance in an Academic Context: Faculty Acceptance of Online Education. Journal of Education for Business, 83(6), 355-359.Gümüşsoy, Ç. A. (2009). Elektronik-Açık Eksiltme Teknolojisinin Kullanımını Etkileyen Faktörlerin Genişletilmiş Teknoloji Kabul Modeli İle Açıklanması (Doctoral dissertation, Fen Bilimleri Enstitüsü). Kabul Modeli İle Açıklanması, İstanbul Teknik Üniversitesi, 2009.Gürol, A. (2008). Teknik Öğretmen Adaylarının Bilgi Ve İletişim Teknolojilerine İlişkin Niyetlerini Belirlemek Amacıyla Teknoloji Kabul Modelini Uygulamak. In 8th International Educational Technology Conference (132-137).Hair, J. F., Black, W. C., Babin, B. J., Anderson, R. E., & Tatham, R. L. (1998). Multivariate Data Analysis (Vol. 5, No. 3, pp. 207-219). Hamid, J., Gianluigi, M., Lilburn, W. D. (2010). Handbook of Electronic Security and Digital Forensics. World Scientific.Hancock, G. R., & Mueller, R. O. (Eds.). (2013). Structural Equation Modeling: A Second Course. Iap.Hargie, C., & Tourish, D. (1996). Corporate Communication in the Management of Innovation and Change. Corporate Communications: An International Journal, 1(2), 3-11.Hennemann, S., Beutel, M. E., & Zwerenz, R. (2017). Ready for eHealth? Health professionals’ acceptance and adoption of ehealth interventions in inpatient routine care. Journal of health communication, 22(3), 274-284.Hogarth. R. M. (1991). A Perspective On Cognitive Research in Accounting. The Accounting Review, 66(2), 277-290.Hu, P. J., Chau, P. Y., Sheng, O. R. L., & Tam, K. Y. (1999). Examining the Technology Acceptance Model using Physician Acceptance of Telemedicine Technology. Journal of Management Information Systems, 16(2), 91-112.Joshi, K. (1991). A Model of Users' Perspective on Change: The Case of Information Systems Technology Implementation. MIS Quarterly, 229-242.Keen, P. G. (1981). Information Systems and Organizational Change. Communications of the ACM, 24(1), 24-33.Kotrik, J. (2009). Utaut-die Gegenwärtige Weiterentwicklung von TAM. UTAUT–The Contemporary Advancement of TAM.Kotter, J. P., & Schlesinger, L. A. (2008). Choosing Change Strategies. Harvard Business Review, 86(7), 130-139.Ismail, I., Bokhare, S., Azizan, S., & Azman, N. (2013). Teaching via mobile phone: A case study on Malaysian teachers’ technology acceptance and readiness. Journal of Educators Online, 10(1), 1-38.Langefors, B. (1978). Discussion of the Article by Bostrom and Heinen: MIS Problems and Failures: A Socio-Technical Perspective. Part I: The Causes [MIS Quarterly, September 1977].Markus, M. L. (1983). Power, Politics and MIS Implementation. Communications of the ACM, 26(6), 430-444. Meissonier, R., & Houzé, E. (2010). Toward an ‘IT Conflict-Resistance Theory’: Action Research during IT Pre-implementation. European Journal of Information Systems, 19(5), 540-561.Mick, D. G., & Fournier, S. (1998). Paradoxes of Technology: Consumer Cognizance, Emotions, and Coping Strategies. Journal of Consumer Research, 25(2), 123-143.Moore, G. C., & Benbasat, I. (1991). Development of an Instrument to Measure the Perceptions of Adopting an Information Technology Innovation. Information Systems Research, 2(3), 192-222.Ram, S., & Sheth, J. N. (1989). Consumer Resistance to Innovations: The Marketing Problem and its Solutions. Journal of Consumer Marketing, 6(2), 5-14.Rogers, E.M. (1995). Diffusion of Innovations (Fourth Ed.). The Free Press, New York.Sauer, J., & Anderson, N. (1992). Have we Misread the Psychology of Innovation? A Case Study from two NHS Hospitals. Leadership & Organization Development Journal, 13(2), 17-21.Sıcakyüz Ç. (2019). Bilişim Teknolojilerine Karşı Gösterilen Direncin Analizi ve İkna Modeli: Sağlık Alanında Uygulama, Çukurova Üniversitesi Fen Bilimler Enstitüsü, Yayımlanmamış Doktora Tezi, Adana.Subramanian, A., & Nilakanta, S. (1996). Organizational Innovativeness: Exploring the Relationship between Organizational Determinants of Innovation, Types of Innovations, and Measures of Organizational Performance. Omega, 24(6), 631-647.
Primary Language tr
Subjects Management
Journal Section Articles
Authors

Orcid: 0000-0002-1076-7980
Author: Çiğdem SICAKYÜZ (Primary Author)
Country: Turkey


Orcid: 0000-0002-9607-8149
Author: Oya YÜREGİR
Institution: Çukurova Üniversitesi
Country: Turkey


Dates

Publication Date : June 15, 2019

Bibtex @research article { ijma568366, journal = {International Journal of Management and Administration}, issn = {}, eissn = {2587-1668}, address = {}, publisher = {Cenk AKSOY}, year = {2019}, volume = {3}, pages = {225 - 238}, doi = {10.29064/ijma.568366}, title = {DEĞİŞİMİ YÖNETME VE EĞİTİMDE DEĞİŞİMİ KOLAYLAŞTIRAN BİR MOBİL UYGULAMA ÖNERİSİ}, key = {cite}, author = {SICAKYÜZ, Çiğdem and YÜREGİR, Oya} }
APA SICAKYÜZ, Ç , YÜREGİR, O . (2019). DEĞİŞİMİ YÖNETME VE EĞİTİMDE DEĞİŞİMİ KOLAYLAŞTIRAN BİR MOBİL UYGULAMA ÖNERİSİ. International Journal of Management and Administration , 3 (6) , 225-238 . DOI: 10.29064/ijma.568366
MLA SICAKYÜZ, Ç , YÜREGİR, O . "DEĞİŞİMİ YÖNETME VE EĞİTİMDE DEĞİŞİMİ KOLAYLAŞTIRAN BİR MOBİL UYGULAMA ÖNERİSİ". International Journal of Management and Administration 3 (2019 ): 225-238 <https://dergipark.org.tr/en/pub/ijma/issue/45813/568366>
Chicago SICAKYÜZ, Ç , YÜREGİR, O . "DEĞİŞİMİ YÖNETME VE EĞİTİMDE DEĞİŞİMİ KOLAYLAŞTIRAN BİR MOBİL UYGULAMA ÖNERİSİ". International Journal of Management and Administration 3 (2019 ): 225-238
RIS TY - JOUR T1 - DEĞİŞİMİ YÖNETME VE EĞİTİMDE DEĞİŞİMİ KOLAYLAŞTIRAN BİR MOBİL UYGULAMA ÖNERİSİ AU - Çiğdem SICAKYÜZ , Oya YÜREGİR Y1 - 2019 PY - 2019 N1 - doi: 10.29064/ijma.568366 DO - 10.29064/ijma.568366 T2 - International Journal of Management and Administration JF - Journal JO - JOR SP - 225 EP - 238 VL - 3 IS - 6 SN - -2587-1668 M3 - doi: 10.29064/ijma.568366 UR - https://doi.org/10.29064/ijma.568366 Y2 - 2019 ER -
EndNote %0 International Journal of Management and Administration DEĞİŞİMİ YÖNETME VE EĞİTİMDE DEĞİŞİMİ KOLAYLAŞTIRAN BİR MOBİL UYGULAMA ÖNERİSİ %A Çiğdem SICAKYÜZ , Oya YÜREGİR %T DEĞİŞİMİ YÖNETME VE EĞİTİMDE DEĞİŞİMİ KOLAYLAŞTIRAN BİR MOBİL UYGULAMA ÖNERİSİ %D 2019 %J International Journal of Management and Administration %P -2587-1668 %V 3 %N 6 %R doi: 10.29064/ijma.568366 %U 10.29064/ijma.568366
ISNAD SICAKYÜZ, Çiğdem , YÜREGİR, Oya . "DEĞİŞİMİ YÖNETME VE EĞİTİMDE DEĞİŞİMİ KOLAYLAŞTIRAN BİR MOBİL UYGULAMA ÖNERİSİ". International Journal of Management and Administration 3 / 6 (June 2019): 225-238 . https://doi.org/10.29064/ijma.568366
AMA SICAKYÜZ Ç , YÜREGİR O . DEĞİŞİMİ YÖNETME VE EĞİTİMDE DEĞİŞİMİ KOLAYLAŞTIRAN BİR MOBİL UYGULAMA ÖNERİSİ. IJMA. 2019; 3(6): 225-238.
Vancouver SICAKYÜZ Ç , YÜREGİR O . DEĞİŞİMİ YÖNETME VE EĞİTİMDE DEĞİŞİMİ KOLAYLAŞTIRAN BİR MOBİL UYGULAMA ÖNERİSİ. International Journal of Management and Administration. 2019; 3(6): 238-225.