This study's primary objective is to comparatively analyze the motivations behind social media use among Generations Y and Z, the most intensive users, to identify similarities and differences. The research specifically seeks to answer what the purposes of social media use are for these generations and whether a motivational difference exists between them. The study employed a qualitative approach using semi-structured, in-depth interviews. A non-random sampling method, specifically purposive sampling (judgmental sampling), was utilized. The in-depth interview script was adapted from previous academic studies. The data collected from the interviews were analyzed using content analysis and categorized into themes. The analysis revealed significant similarities in the social media use motivations of both generations. The most common motivations for both generations were identified as staying connected with their social circle, information seeking, and entertainment. Additionally, motivations such as leisure time, relaxation, surveillance, self-expression, image creation, belonging, and economic benefits were found to be common to both generations. While some previous studies in the literature identified additional motivations such as professional use, archiving, and "trending" as specific to Generation Z, this study found these to be motivational factors for both generations. However, the motivation to find/seek solutions for conflicts was observed to be a notable driving force for social media use in Generation Z. While the study highlights the fundamental motivational similarities between Generations Y and Z, it also reveals a previously unobserved difference: the motivation to find/seek solutions for conflicts. The findings of this study are expected to help social media platforms and businesses communicating on these platforms develop more effective and dynamic communication strategies for their target audiences, Generations Y and Z.
Çalışmanın amacı, sosyal medyanın en yoğun kullanıcıları olan Y ve Z kuşaklarının sosyal medya kullanım motivasyonlarını karşılaştırmalı olarak inceleyerek benzerlik ve farklılıkları ortaya koymaktır. Özellikle Y ve Z kuşaklarının sosyal medyayı kullanma amaçlarının neler olduğu ve kuşaklar arasında motivasyonel bir farklılık olup olmadığı sorularına yanıt aranmaktadır. Araştırma, nitel bir yaklaşımla tasarlanmış olup, yarı yapılandırılmış derinlemesine görüşme tekniği kullanılmıştır. Rastgele olmayan örnekleme yöntemlerinden amaçlı örnekleme (yargısal örnekleme) metodu kullanılmıştır. Veri toplama aracı olarak kullanılan derinlemesine görüşme metni, daha önceki akademik çalışmalardan uyarlanmıştır. Görüşmelerden elde edilen veriler, içerik analizi yöntemiyle incelenerek temalara ayrılmıştır. Analiz sonucunda, Y ve Z kuşaklarının sosyal medya kullanım motivasyonlarında büyük ölçüde benzerlik olduğu gözlenmiştir. Her iki kuşağın da en yaygın motivasyonları; çevre ile bağlantılı olma, bilgi edinme ve eğlence olarak belirlenmiştir. Ayrıca boş zaman geçirme, rahatlama, gözetim, kendini ifade etme, imaj oluşturma, ait olma ve ekonomik fayda gibi motivasyonların da her iki kuşakta ortak olduğu gözlemlenmiştir. Ancak literatürdeki bazı çalışmalarda Z kuşağına özgü profesyonel kullanım, arşiv oluşturma ve trend olma gibi ek motivasyon unsurlarının, çalışmada iki kuşak için de motivasyon unsuru olabildiği tespit edilmiştir. Bununla birlikte çatışmalara çözüm bulma/arama motivasyonunun Z kuşağında sosyal medya kullanımı için dikkate değer bir itici güç olduğu gözlenmiştir. Çalışma Y ve Z kuşakları arasındaki temel motivasyon benzerliğini ortaya koymakla birlikte, alanyazında rastlanmamış çatışmalara çözüm bulma/arama motivasyon farklılığının da mevcut olduğunu göstermektedir. Çalışma sonuçlarının sosyal medya platformlarının ve bu mecralarda iletişim kuran işletmelerin, hedef kitleleri olan Y ve Z kuşaklarına yönelik daha etkili ve canlı bir iletişim stratejisi geliştirmelerine olanak tanıyabileceği değerlendirilmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Digital Marketing, Consumer Behaviour |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Early Pub Date | September 26, 2025 |
Publication Date | September 30, 2025 |
Submission Date | August 20, 2025 |
Acceptance Date | September 8, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 9 Issue: 18 |