The purpose of this study is to examine the role of attitudinal and behavioral attachment perceptions as well as age, gender and club funship variables A total of 554 voluntary participants, who were selected through covenience sampling with face to face interviews, have contributed the study. In the analysis of the data, we have used descriptive statistics, exploratory factor analysis as well as binary logistic regression analysis.Findings indicate that the model consisting of gender, age, club funship, attitudinal and behavioral attachment variables are found to be significant. Of the variables included in the model, age, club funship and behavioral attachment found to have a significant affect on the purchase behaviour. Implications for academic and practice are derived from the findings and several proposals are sugggested for the literature
Bu çalışmanın amacı, taraftarların, tutumsal ve davranışsal bağlılık düzeyleri ile yaş, cinsiyet ve kulüp taraftarlık değişkenlerinin, satın alma davranışlarına etkilerini belirlemektir. Araştırma bağlamında kolayda örnekleme yöntemiyle belirlenen ve yüz yüze mülakatlar yoluyla görüşülen 554 gönüllü katılımcı üzerinde anket uygulanmıştır. Verilerin analizinde tanımlayıcı istatistikler ile açımlayıcı faktör analizi ve lojistik regresyon analizinden yararlanılmıştır. Beş bağımsız değişkenin cinsiyet, yaş, taraftarı olunan kulüp, tutumsal ve davranışsal bağlılık yer aldığı model istatistiksel açıdan anlamlı bulunmuştur. Bulgular bağımsız değişkenlerden üç tanesinin yaş, kulüp ve davranışsal bağlılık modele anlamlı etkisinin olduğunu göstermektedir. Araştırma sonucunda elde edilen bulguların alanyazına ve uygulamacılara katkısı değerlendirilerek gelecek çalışmalar için çeşitli öneriler geliştirilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | April 1, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 |