BibTex RIS Cite

THE EFFECTS OF COMPANIES’ EXPANSION METHODS IN FOREIGN MARKETS ON HUMAN RESOURCES FUNCTION

Year 2018, , 825 - 849, 01.06.2018
https://doi.org/10.17130/ijmeb.2018343125

Abstract

The aim of the study is to examine the methods of spreading to the markets on human resources function. ‘Foreign Direct Investment’ and ‘Strategic Alliances’ were researched as the methods of spreading the businesses to foreign markets. These methods have reached the result that these methods affects the human resources function positively. One of the results of the study is that the decisions of human resource functions are centralized. In particular, the judgment that “the process of management of workers ‘and employers’ associations is determined by the general headquarters” shows the highest average among the answers given by the participants. Another important result is that decisions regarding the information system management process, promotion process and job security processes, which are among the tasks of human resources, are also taken by the general center. It has been stated that human resources are affected by globalization

References

  • Adıgüzel, O., Yüksel, O. H., & Tekin, P. (2010). In terms of strategic human resources, the importance of individual performance related pay system. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 15(2), 283-296.
  • Ajami, R. A., & Goddard, G. J. (2015). International business: Theory and practice. London: Routledge.
  • Basar, P. (2015). The diversities of the competitive advantage concepts and understanding sourced by resource-based approach to firm. International Journal of Business and Management, 10(5), 113-125.
  • Boone Kurtz. (2016). Çağdaş işletme (contemporary business). (Çev. A. Yalçın). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Buckley, M. R., Halbesleben, J. R. B., & Wheeler, A. R. (2016). Series: Research in personnel and human resources management. Volume 34, First edition. Bingley: U.K. Emerald Group Publishing Limited, eBook.
  • Cahidzade, T. (2008). Azerbaycan’daki işletmelerin dış pazarlara giriş yöntemleri ve swot analizi (Yüksek Lisans Tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Çalişkan, E. N. (2010). The impact of strategic human resource management on organizational performance. Deniz Bilimleri ve Mühendisliği Dergisi, 6(2).
  • Deniz, M., & Ünal, A. (2007). As a function of human resources organızational career management and an application. e-Journal of New World Sciences Academy Social Sciences, 2(2), 101-119.
  • Engin, E. (2005). İşletmelerin uluslararası rekabet stratejileri ve uygulamalı bir araştırma (Yüksek Lisans Tezi). Trakya Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Enginkaya, E. (2005). Japonya’nın yabancı pazarlara giriş stratejileri. Ege Academic Review, 5(1), 99-108.
  • Eren & Samsunlu. (2003). Yabancı sermaye ve Türkiye’de elektronik, kimya ve toprak sektörlerinde faaliyet gösteren yatırım ortaklıklarının performanslarının incelenmesi. Doğuş Üniversitesi Dergisi, 4(1), 71-88.
  • Ertürk, M. (2017). İşletme biliminin temel ilkeleri. İstanbul: Beta Yayınları.
  • Fottler, M. D., & Fried, B. (2015). Association of university programs in health administration. Fourth edition, Chicago, Illinois: Health Administration Press.
  • Gil, E. L., & Reyes, A. (2012). International business research: Strategies and resources. Lanham: Scarecrow Press.
  • Gonzalez-Perez, M. A., & Leonard, L. (2013). International business, sustainability and corporate social responsibility. Bingley, England: Emerald Group Publishing Limited.
  • İmamoğlu, S. Z., Keskin, H., & Serhat, E. R. A. T. (2004). Ücret, kariyer ve yaratıcılık ile iş tatmini arasındaki ilişkiler: tekstil sektöründe bir uygulama. Yönetim ve Ekonomi: Celal Bayar Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 11(1), 167-176.
  • Karabulut, A. T. (2015). Uluslararası işletmecilik: Küresel pazarda rekabet. İstanbul: İstanbul Ticaret Üniversitesi (Charles Hill, International business: Competing in the global marketplace. Mc Graw Hill).
  • Kocabacak, A., Tosun, H., & Hiperlink. (2014). Dünyaca ünlü işletmelerde insan kaynakları yönetimi uygulamaları. Konya.
  • Luo, Y., & Shenkar, O. (2017). The multinational corporation as a multilingual community: Language and organization in a global context. In M.Y. Brannen, T. Mughan (Eds.), Language in International Business. JIBS Special Collections. Palgrave Macmillan, Cham.
  • Öge, H. S., Karasoy, H. A., & Hiperlink. (2016). Meslek yüksek okulları için insan kaynakları yönetimi. Konya.
  • Rothenberg, S., Hull, C. E., & Tang, Z. (2017). The impact of human resource management on corporate social performance strengths and concerns. Business & Society, 56(3), 391- 418.
  • Rüstemli, E. (2008). Uluslararası pazarlara optimal giriş yönteminin seçimi (Doktora Tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Seibert, S. E., Kacmar, K. M., Kraimer, M. L., Downes, P. E., & Noble, D. (2017). The role of research strategies and professional networks in management scholars’ productivity. Journal of Management, 43(4), 1103-1130.
  • Stylianou, V., Kyriakoullis, L., & Savva, A. (2016). Culture and e-commerce; A case study for Cyprus.
  • Tutar, H., Altinoz, M., & Cakiroglu, D. (2014). A study on cultural difference management strategies at multinational organizations. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 150, 345-353.
  • Ülgen, H., & Mirze, S. K. (2007). İşletmelerde stratejik yönetim. Arıkan Basım Yayım Dağıtım.
  • Ünsar S. (2009). Yetkinliğe dayalı ücret yönetiminin genel bir değerlendirilmesi. Cumhuriyet Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 10(1), 43-56.
  • Wild, J. J., & Wild, K. L. (2017). Uluslararası işletmecilik. (Çev. G.S. Arı). International business - The challenges of globalization. 8. Basımdan Çeviri, Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Wursten, H. (2014). Culture and change management. ITIM International.
  • Yeşil, S. (2009). Kültürel farklılıkların yönetimi ve alternatif bir strateji: Kültürel zekâ. KMU İİBF Dergisi, 11(16), 101-131.

İŞLETMELERİN YABANCI PAZARLARA YAYILMA YÖNTEMLERİNİN İNSAN KAYNAKLARI FONKSİYONUNUN ÜZERİNDEKİ ETKİSİ

Year 2018, , 825 - 849, 01.06.2018
https://doi.org/10.17130/ijmeb.2018343125

Abstract

Araştırmanın amacı işletmelerin yabancı pazarlara yayılma yöntemlerinin insan kaynakları fonksiyonu üzerindeki etkilerini incelemektir. İşletmelerin yabancı pazarlara yayılma yöntemlerinden ‘Doğrudan Yabancı Yatırım’ ve ‘Stratejik İşbirlikleri’ ele alındığı çalışmada, bu yöntemlerin insan kaynakları fonksiyonunu pozitif olarak etkilediği sonucuna ulaşılmıştır. Çalışmanın sonuçlarından biri, insan kaynakları fonksiyonları kararlarının merkezi olarak belirlendiğidir. Özellikle, “işçi ve işveren ilişkileri yönetimi süreci genel merkeze bağlı olarak belirlenmektedir” yargısı, katılımcıların verdiği cevaplar içinde en yüksek ortalamayı göstermektedir. Diğer bir önemli sonuç, insan kaynaklarının görevleri arasına yer alan bilgi sistemi yönetimi süreci, terfi süreci ve iş güvenliği süreçlerinde de genel merkeze bağlı kararlar alındığı yönündedir. İnsan kaynaklarının, küreselleşmeden etkilendiği belirtilmiştir.

References

  • Adıgüzel, O., Yüksel, O. H., & Tekin, P. (2010). In terms of strategic human resources, the importance of individual performance related pay system. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 15(2), 283-296.
  • Ajami, R. A., & Goddard, G. J. (2015). International business: Theory and practice. London: Routledge.
  • Basar, P. (2015). The diversities of the competitive advantage concepts and understanding sourced by resource-based approach to firm. International Journal of Business and Management, 10(5), 113-125.
  • Boone Kurtz. (2016). Çağdaş işletme (contemporary business). (Çev. A. Yalçın). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Buckley, M. R., Halbesleben, J. R. B., & Wheeler, A. R. (2016). Series: Research in personnel and human resources management. Volume 34, First edition. Bingley: U.K. Emerald Group Publishing Limited, eBook.
  • Cahidzade, T. (2008). Azerbaycan’daki işletmelerin dış pazarlara giriş yöntemleri ve swot analizi (Yüksek Lisans Tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Çalişkan, E. N. (2010). The impact of strategic human resource management on organizational performance. Deniz Bilimleri ve Mühendisliği Dergisi, 6(2).
  • Deniz, M., & Ünal, A. (2007). As a function of human resources organızational career management and an application. e-Journal of New World Sciences Academy Social Sciences, 2(2), 101-119.
  • Engin, E. (2005). İşletmelerin uluslararası rekabet stratejileri ve uygulamalı bir araştırma (Yüksek Lisans Tezi). Trakya Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Enginkaya, E. (2005). Japonya’nın yabancı pazarlara giriş stratejileri. Ege Academic Review, 5(1), 99-108.
  • Eren & Samsunlu. (2003). Yabancı sermaye ve Türkiye’de elektronik, kimya ve toprak sektörlerinde faaliyet gösteren yatırım ortaklıklarının performanslarının incelenmesi. Doğuş Üniversitesi Dergisi, 4(1), 71-88.
  • Ertürk, M. (2017). İşletme biliminin temel ilkeleri. İstanbul: Beta Yayınları.
  • Fottler, M. D., & Fried, B. (2015). Association of university programs in health administration. Fourth edition, Chicago, Illinois: Health Administration Press.
  • Gil, E. L., & Reyes, A. (2012). International business research: Strategies and resources. Lanham: Scarecrow Press.
  • Gonzalez-Perez, M. A., & Leonard, L. (2013). International business, sustainability and corporate social responsibility. Bingley, England: Emerald Group Publishing Limited.
  • İmamoğlu, S. Z., Keskin, H., & Serhat, E. R. A. T. (2004). Ücret, kariyer ve yaratıcılık ile iş tatmini arasındaki ilişkiler: tekstil sektöründe bir uygulama. Yönetim ve Ekonomi: Celal Bayar Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 11(1), 167-176.
  • Karabulut, A. T. (2015). Uluslararası işletmecilik: Küresel pazarda rekabet. İstanbul: İstanbul Ticaret Üniversitesi (Charles Hill, International business: Competing in the global marketplace. Mc Graw Hill).
  • Kocabacak, A., Tosun, H., & Hiperlink. (2014). Dünyaca ünlü işletmelerde insan kaynakları yönetimi uygulamaları. Konya.
  • Luo, Y., & Shenkar, O. (2017). The multinational corporation as a multilingual community: Language and organization in a global context. In M.Y. Brannen, T. Mughan (Eds.), Language in International Business. JIBS Special Collections. Palgrave Macmillan, Cham.
  • Öge, H. S., Karasoy, H. A., & Hiperlink. (2016). Meslek yüksek okulları için insan kaynakları yönetimi. Konya.
  • Rothenberg, S., Hull, C. E., & Tang, Z. (2017). The impact of human resource management on corporate social performance strengths and concerns. Business & Society, 56(3), 391- 418.
  • Rüstemli, E. (2008). Uluslararası pazarlara optimal giriş yönteminin seçimi (Doktora Tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Seibert, S. E., Kacmar, K. M., Kraimer, M. L., Downes, P. E., & Noble, D. (2017). The role of research strategies and professional networks in management scholars’ productivity. Journal of Management, 43(4), 1103-1130.
  • Stylianou, V., Kyriakoullis, L., & Savva, A. (2016). Culture and e-commerce; A case study for Cyprus.
  • Tutar, H., Altinoz, M., & Cakiroglu, D. (2014). A study on cultural difference management strategies at multinational organizations. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 150, 345-353.
  • Ülgen, H., & Mirze, S. K. (2007). İşletmelerde stratejik yönetim. Arıkan Basım Yayım Dağıtım.
  • Ünsar S. (2009). Yetkinliğe dayalı ücret yönetiminin genel bir değerlendirilmesi. Cumhuriyet Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 10(1), 43-56.
  • Wild, J. J., & Wild, K. L. (2017). Uluslararası işletmecilik. (Çev. G.S. Arı). International business - The challenges of globalization. 8. Basımdan Çeviri, Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Wursten, H. (2014). Culture and change management. ITIM International.
  • Yeşil, S. (2009). Kültürel farklılıkların yönetimi ve alternatif bir strateji: Kültürel zekâ. KMU İİBF Dergisi, 11(16), 101-131.
There are 30 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Article
Authors

Pınar Başar This is me

Ahmet Gültekin This is me

Publication Date June 1, 2018
Published in Issue Year 2018

Cite

APA Başar, P., & Gültekin, A. (2018). İŞLETMELERİN YABANCI PAZARLARA YAYILMA YÖNTEMLERİNİN İNSAN KAYNAKLARI FONKSİYONUNUN ÜZERİNDEKİ ETKİSİ. Uluslararası Yönetim İktisat Ve İşletme Dergisi, 14(3), 825-849. https://doi.org/10.17130/ijmeb.2018343125