BibTex RIS Cite

FOREIGN TRADE PROBLEMS IN SMES: SAMPLE OF ANTALYA

Year 2018, , 381 - 398, 01.03.2018
https://doi.org/10.17130/ijmeb.2018239938

Abstract

In the developing countries like Turkey, the major part of production and export is realized by SMEs. So, reaching foreign trade targets is impossible before analyzing SMEs and their problems in developing countries. In this study, related organizations’ problems on foreign trade process tried to capture with help of questionnaire applied on 119 organizations in Antalya. These problems were determined respectively volatility on currency rate, instability on economics and insufficient government assistance. Also statistically meaningful differences were found between the most important problem that companies face is the idea that volatility on currency rate affects exports negatively and personnel number, and between business segment and who operates marketing activities

References

  • Ahmed, Z. U., Craig, J. C., Baalbaki, I., & Hadadian, T. V. (2004). Export barriers and firm internationalisation: A study of Lebanese entrepreneurs. Journal of Management and World Business Research, 1(1), 11-22.
  • Albaum, G. (1983). Effectiveness of government export assistance for US. International Marketing Review, 1(1), 68-75.
  • Altıntaş, M. H., Tokol, T., & Harcar, T. (2007). The effects of export barriers on perceived export performance: An empirical research on SMEs in Turkey. EuroMed Journal of Business, 2(1), 36-56.
  • Bagchi-Sen, S. (1999). The small and medium sized exporters’ problems: An empirical analysis of Canadian manufacturers. Regional Studies, 33(3), 231-245.
  • BAKA. (2014). Batı Akdeniz Dış Ticaret Analizi 2002-2013. Erişim tarihi: 03.06.2017, http:// www.baka.org.tr/uploads/7434546767dis_ticaret_analizi_2002-2013.pdf
  • Balantekin, B. E. (2006). İhracatta KOBİ’lere sağlanan devlet destekleri ve KOBİ’lerin ihracatta karşılaştıkları sorunlar ve Kayseri’de bir anket uygulaması. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kayseri.
  • Bilkey, W., & Tesar, G. (1977). The export behavior of smaller-sized Wisconsin manufacturing firms. Journal of International Business Studies, 8(1), 93-98.
  • Bilkey, W. J. (1978). An attempted integration of the literature on the export behavior of firms. Journal of İnternational Business Studies, 9(1), 33-46.
  • Bodur, M. (1986). A study on the nature and intensity of problems experienced by Turkish exporting firms. Advances in International Marketing, 1, 205-32.
  • Büyüköztürk, Ş. (2007). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. 7. Baskı, Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Çavuşgil, S. T., & Zou, S. (1994). Marketing strategy-performance relationship: an investigation of the empirical link in export market ventures. The Journal of Marketing, Vol. 58, 1-21.
  • Çoban, S. (2005). Kayseri mobilya sanayinin dış ticaret yapısı ve sorunlarına yönelik bir araştırma. Selçuk Üniversitesi Karaman İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 5(2), 73-82.
  • Delice, G. (2001, Ekim). KOBİ’lerin ihracata yönlendirilmesinde finansman destekleri; Türk Eximbank kredileri üzerine bir uygulama. 1. Orta Anadolu Kongresi - KOBİ’lerin Finansman ve Pazarlama Sorunları, Nevşehir, 269-281.
  • Demirel, M. M., & Sezgin, S. (2006). KOBİ’lerin dış pazarlara açılma problemleri. İTÜ DERGİSİ/d, 5(2), 116-124.
  • Dichtl, E., Leibold, M., Köglmayr, H. G., & Mueller, S. (1984). The export-decision of small and medium-sized firms: A review. Management International Review, 24, 49-60.
  • Dichtl, E., Koeglmayr, H. G., & Mueller, S. (1990). International orientation as a precondition for export success. Journal of International Business Studies, 21, 23-40.
  • Erdoğan, Z., & Develioğlu, K. (2009). Girişimcilik ve KOBİ’ler teori ve uygulama. Zafer Erdoğan (ed.), 2. Baskı, Bursa: Ekin Basım Yayın Dağıtım.
  • Ergen, A. G. (2011). KOBİ’lerin uluslararası pazarlara açılmasında sektörel dış ticaret şirketleri modeli ve konserve meyve-sebze sektöründe uygulanabilirliğinin araştırılması. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Freeman, C. (1991). Networks of innovators: A synthesis of research issues. Research Policy, 20(5), 499-514.
  • Hook Jr, R. C., & Czinkota, M. R. (1988). Export activities and prospects of Hawaiian firms. International Marketing Review, 5(4), 51-57.
  • Işık, N., & Delice, G. (2007). Küreselleşme sürecinde kobi’lerin ihracat sorunları ve e-ticaret. Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 3, 75-89.
  • Kalaycı, Ş. (2005). SPSS uygulamalı çok değişkenli istatistik teknikleri. 1. Baskı Ankara: Asil Yayın Dağıtım.
  • Karafakioglu, M. (1986). Export activities of Turkish manufacturers. International Marketing Review, 3(4), 34-43.
  • Karakaya, F., & Harcar, T. (1999). Barriers to export for non-exporting firms in developing countries. Academy of Marketing Studies Journal, 3(2), 59-77.
  • Karamustafa, O., Çetin, M., Karakaya, A., & Taslak, S. (2001). KOBİ’lerin ihracat darlığı nedenleri üzerine bir araştırma: Samsun ili örneği. I. Orta Anadolu Kongresi KOBİ’lerin Finansman ve Pazarlama Sorunları, Nevşehir, 269-281.
  • Katsikeas, C.S., & Morgan, R.E. (1994). Differences in perceptions of exporting problems based on firm size and export market experience. European Journal of Marketing, 28(5), 17-35.
  • Kaymak, O. (2015). Türkiye’deki KOBİ’lerin mevcut durumlarının analizi ve ticari uygulamaları. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Dicle Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Diyarbakır.
  • Keskin, G., Koşan, A. K., & Ayık, Y. Z. (2009). Bölgesel gelişme aracı olarak KOBİ’ler ve ihracat sorunları (Erzurum’da bir araştırma). Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 13(2), 279-290.
  • Khattak, J. K., Arslan, M., & Umair, M. (2011). SMEs’ export problems in Pakistan. Journal of Business Management and Economics, 2(5), 192-199.
  • Köksal, M. H., & Kettaneh, T. (2011). Export problems experienced by high-and low- performing manufacturing companies: A comparative study. Asia Pacific Journal of Marketing and Logistics, 23(1), 108-126.
  • Leonidou L. (1995). Export barriers: non-exporters’ perceptions. International Marketing Rev., 12(1), 4–25.
  • Leonidou L. (2004). An analysis of the barriers hindering small business export development. Journal Small Business Management, 24(3), 279–302
  • Lyons, D. (1995). Changing business opportunities: The geography of rapidly growing small US private firms, 1982–1992. The Professional Geographer, 47(4), 388-398.
  • Morgan, R. E. (1997). Export stimuli and export barriers: Evidence from empirical research studies. European Business Review, 97(2), 68-79.
  • Morgan, R. E., & Katsikeas, C.S. (1997). Obstacles to export initiation and expansion, Omega, 25(6), 677-690.
  • Morgan, B. George, A., Nancy. L.L., Gloeckener, G.W., & Karen, C. B. (2004). SPSS for introductor statistics: Use and interpretation. Second Edition, London: Lawrance Erlbaum Associates.
  • Özgener, Ş. (2003). Büyüme sürecindeki KOBİ’lerin yönetim ve organizasyon sorunları: Nevşehir un sanayii örneği. Erciyes Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 20, 137-161.
  • Pinho, J. C., & Martins, L. (2010). Exporting barriers: Insights from Portuguese small-and medium-sized exporters and non-exporters. Journal of International Entrepreneurship, 8(3), 254-272.
  • Rocha, A. D., Freitas, Y. A., & Silva, J. F. D. (2008). Do perceived export barriers change over time? A longitudinal study of Brazilian exporters of manufactured goods. Latin American Business Review, 9(1), 102-128.
  • Rothwell, R. (1991). External networking and innovation in small and medium-sized manufacturing firms in Europe. Technovation, 11(2), 93-112.
  • Shaw, V., & Darroch, J. (2004). Barriers to internationalisation: a study of entrepreneurial new ventures in New Zealand. Journal of International Entrepreneurship, 2(4), 327-343.
  • Sönmez, A., & Arslan, A. R. (2007). İhracat yapma şekline göre karşılaşılan sorunlar; Mobilya endüstrisi örneği. Politeknik Dergisi, 10(4), 403-409.
  • Şahin, Ş. (2016). Kümelenmenin KOBİ’lerin ihracat performansına etkisi: Kuyumcukent örneği. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). İstanbul Ticaret Üniversitesi Dış Ticaret Enstitüsü, İstanbul.
  • Tesfom, G., & Lutz, C. (2006). A classification of export marketing problems of small and medium sized manufacturing firms in developing countries. International Journal of Emerging Markets, 1(3), 262–281.
  • TOBB. (2017). Türkiye’de KOBİ tanımı. Erişim Tarihi: 10.07.2017, https://www.tobb.org.tr/ KobiArastirma/Sayfalar/KOBITanimi.php
  • TÜİK. (2016). Küçük ve Orta Büyüklükteki Girişim İstatistikleri. Erişim Tarihi: 14.07.2017, http://www.tuik.gov.tr/PreHaberBultenleri.do?id=21540
  • TÜİK. (2017). Dış Ticaret İstatistikleri. Erişim Tarihi: 14.07.2017 https://biruni.tuik.gov.tr/ disticaretapp/menu.zul
  • Zou, S., & Stan, S. (1998). The determinants of export performance: A review of the empirical literature between 1987 and 1997. International Marketing Review, 15(5), 333-356.

KOBİLERDE DIŞ TİCARET SORUNLARI: ANTALYA İLİ ÖRNEĞİ

Year 2018, , 381 - 398, 01.03.2018
https://doi.org/10.17130/ijmeb.2018239938

Abstract

Türkiye gibi gelişmekte olan ülkelerde üretimin ve ihracatın büyük çoğunluğu KOBİ’ler tarafından gerçekleşmektedir. Dolayısıyla bu ülkelerde KOBİ’leri ve KOBİ’lerin yaşadığı dış ticaret sorunları doğru analiz edilmeden, dış ticaret hedeflerine ulaşmak mümkün gözükmemektedir. Bu çalışmada Antalya ilinde faaliyet gösteren 119 firmaya uygulanan bir anket yardımıyla, ilgili firmaların dış ticaret süreçlerinde yaşadıkları sorunlar tespit edilmeye çalışılmıştır. Bu sorunlar sırası ile döviz kurundaki hareketlilik, ülke ekonomisindeki istikrarsızlık, devlet desteğinin yetersiz olması şeklinde tespit edilmiştir. Ayrıca çalışmada firmaların yaşadığı en önemli sorun olan döviz kuru hareketliliğin ihracatı olumsuz etkilediği düşüncesi ile personel sayısı, işletmenin faaliyet alanı ve pazarlama faaliyet yürütücüsünün kim olduğu arasında istatistiksel olarak anlamlı farklılıklar saptanmıştır.

References

  • Ahmed, Z. U., Craig, J. C., Baalbaki, I., & Hadadian, T. V. (2004). Export barriers and firm internationalisation: A study of Lebanese entrepreneurs. Journal of Management and World Business Research, 1(1), 11-22.
  • Albaum, G. (1983). Effectiveness of government export assistance for US. International Marketing Review, 1(1), 68-75.
  • Altıntaş, M. H., Tokol, T., & Harcar, T. (2007). The effects of export barriers on perceived export performance: An empirical research on SMEs in Turkey. EuroMed Journal of Business, 2(1), 36-56.
  • Bagchi-Sen, S. (1999). The small and medium sized exporters’ problems: An empirical analysis of Canadian manufacturers. Regional Studies, 33(3), 231-245.
  • BAKA. (2014). Batı Akdeniz Dış Ticaret Analizi 2002-2013. Erişim tarihi: 03.06.2017, http:// www.baka.org.tr/uploads/7434546767dis_ticaret_analizi_2002-2013.pdf
  • Balantekin, B. E. (2006). İhracatta KOBİ’lere sağlanan devlet destekleri ve KOBİ’lerin ihracatta karşılaştıkları sorunlar ve Kayseri’de bir anket uygulaması. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kayseri.
  • Bilkey, W., & Tesar, G. (1977). The export behavior of smaller-sized Wisconsin manufacturing firms. Journal of International Business Studies, 8(1), 93-98.
  • Bilkey, W. J. (1978). An attempted integration of the literature on the export behavior of firms. Journal of İnternational Business Studies, 9(1), 33-46.
  • Bodur, M. (1986). A study on the nature and intensity of problems experienced by Turkish exporting firms. Advances in International Marketing, 1, 205-32.
  • Büyüköztürk, Ş. (2007). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. 7. Baskı, Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Çavuşgil, S. T., & Zou, S. (1994). Marketing strategy-performance relationship: an investigation of the empirical link in export market ventures. The Journal of Marketing, Vol. 58, 1-21.
  • Çoban, S. (2005). Kayseri mobilya sanayinin dış ticaret yapısı ve sorunlarına yönelik bir araştırma. Selçuk Üniversitesi Karaman İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 5(2), 73-82.
  • Delice, G. (2001, Ekim). KOBİ’lerin ihracata yönlendirilmesinde finansman destekleri; Türk Eximbank kredileri üzerine bir uygulama. 1. Orta Anadolu Kongresi - KOBİ’lerin Finansman ve Pazarlama Sorunları, Nevşehir, 269-281.
  • Demirel, M. M., & Sezgin, S. (2006). KOBİ’lerin dış pazarlara açılma problemleri. İTÜ DERGİSİ/d, 5(2), 116-124.
  • Dichtl, E., Leibold, M., Köglmayr, H. G., & Mueller, S. (1984). The export-decision of small and medium-sized firms: A review. Management International Review, 24, 49-60.
  • Dichtl, E., Koeglmayr, H. G., & Mueller, S. (1990). International orientation as a precondition for export success. Journal of International Business Studies, 21, 23-40.
  • Erdoğan, Z., & Develioğlu, K. (2009). Girişimcilik ve KOBİ’ler teori ve uygulama. Zafer Erdoğan (ed.), 2. Baskı, Bursa: Ekin Basım Yayın Dağıtım.
  • Ergen, A. G. (2011). KOBİ’lerin uluslararası pazarlara açılmasında sektörel dış ticaret şirketleri modeli ve konserve meyve-sebze sektöründe uygulanabilirliğinin araştırılması. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Freeman, C. (1991). Networks of innovators: A synthesis of research issues. Research Policy, 20(5), 499-514.
  • Hook Jr, R. C., & Czinkota, M. R. (1988). Export activities and prospects of Hawaiian firms. International Marketing Review, 5(4), 51-57.
  • Işık, N., & Delice, G. (2007). Küreselleşme sürecinde kobi’lerin ihracat sorunları ve e-ticaret. Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 3, 75-89.
  • Kalaycı, Ş. (2005). SPSS uygulamalı çok değişkenli istatistik teknikleri. 1. Baskı Ankara: Asil Yayın Dağıtım.
  • Karafakioglu, M. (1986). Export activities of Turkish manufacturers. International Marketing Review, 3(4), 34-43.
  • Karakaya, F., & Harcar, T. (1999). Barriers to export for non-exporting firms in developing countries. Academy of Marketing Studies Journal, 3(2), 59-77.
  • Karamustafa, O., Çetin, M., Karakaya, A., & Taslak, S. (2001). KOBİ’lerin ihracat darlığı nedenleri üzerine bir araştırma: Samsun ili örneği. I. Orta Anadolu Kongresi KOBİ’lerin Finansman ve Pazarlama Sorunları, Nevşehir, 269-281.
  • Katsikeas, C.S., & Morgan, R.E. (1994). Differences in perceptions of exporting problems based on firm size and export market experience. European Journal of Marketing, 28(5), 17-35.
  • Kaymak, O. (2015). Türkiye’deki KOBİ’lerin mevcut durumlarının analizi ve ticari uygulamaları. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Dicle Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Diyarbakır.
  • Keskin, G., Koşan, A. K., & Ayık, Y. Z. (2009). Bölgesel gelişme aracı olarak KOBİ’ler ve ihracat sorunları (Erzurum’da bir araştırma). Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 13(2), 279-290.
  • Khattak, J. K., Arslan, M., & Umair, M. (2011). SMEs’ export problems in Pakistan. Journal of Business Management and Economics, 2(5), 192-199.
  • Köksal, M. H., & Kettaneh, T. (2011). Export problems experienced by high-and low- performing manufacturing companies: A comparative study. Asia Pacific Journal of Marketing and Logistics, 23(1), 108-126.
  • Leonidou L. (1995). Export barriers: non-exporters’ perceptions. International Marketing Rev., 12(1), 4–25.
  • Leonidou L. (2004). An analysis of the barriers hindering small business export development. Journal Small Business Management, 24(3), 279–302
  • Lyons, D. (1995). Changing business opportunities: The geography of rapidly growing small US private firms, 1982–1992. The Professional Geographer, 47(4), 388-398.
  • Morgan, R. E. (1997). Export stimuli and export barriers: Evidence from empirical research studies. European Business Review, 97(2), 68-79.
  • Morgan, R. E., & Katsikeas, C.S. (1997). Obstacles to export initiation and expansion, Omega, 25(6), 677-690.
  • Morgan, B. George, A., Nancy. L.L., Gloeckener, G.W., & Karen, C. B. (2004). SPSS for introductor statistics: Use and interpretation. Second Edition, London: Lawrance Erlbaum Associates.
  • Özgener, Ş. (2003). Büyüme sürecindeki KOBİ’lerin yönetim ve organizasyon sorunları: Nevşehir un sanayii örneği. Erciyes Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 20, 137-161.
  • Pinho, J. C., & Martins, L. (2010). Exporting barriers: Insights from Portuguese small-and medium-sized exporters and non-exporters. Journal of International Entrepreneurship, 8(3), 254-272.
  • Rocha, A. D., Freitas, Y. A., & Silva, J. F. D. (2008). Do perceived export barriers change over time? A longitudinal study of Brazilian exporters of manufactured goods. Latin American Business Review, 9(1), 102-128.
  • Rothwell, R. (1991). External networking and innovation in small and medium-sized manufacturing firms in Europe. Technovation, 11(2), 93-112.
  • Shaw, V., & Darroch, J. (2004). Barriers to internationalisation: a study of entrepreneurial new ventures in New Zealand. Journal of International Entrepreneurship, 2(4), 327-343.
  • Sönmez, A., & Arslan, A. R. (2007). İhracat yapma şekline göre karşılaşılan sorunlar; Mobilya endüstrisi örneği. Politeknik Dergisi, 10(4), 403-409.
  • Şahin, Ş. (2016). Kümelenmenin KOBİ’lerin ihracat performansına etkisi: Kuyumcukent örneği. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). İstanbul Ticaret Üniversitesi Dış Ticaret Enstitüsü, İstanbul.
  • Tesfom, G., & Lutz, C. (2006). A classification of export marketing problems of small and medium sized manufacturing firms in developing countries. International Journal of Emerging Markets, 1(3), 262–281.
  • TOBB. (2017). Türkiye’de KOBİ tanımı. Erişim Tarihi: 10.07.2017, https://www.tobb.org.tr/ KobiArastirma/Sayfalar/KOBITanimi.php
  • TÜİK. (2016). Küçük ve Orta Büyüklükteki Girişim İstatistikleri. Erişim Tarihi: 14.07.2017, http://www.tuik.gov.tr/PreHaberBultenleri.do?id=21540
  • TÜİK. (2017). Dış Ticaret İstatistikleri. Erişim Tarihi: 14.07.2017 https://biruni.tuik.gov.tr/ disticaretapp/menu.zul
  • Zou, S., & Stan, S. (1998). The determinants of export performance: A review of the empirical literature between 1987 and 1997. International Marketing Review, 15(5), 333-356.
There are 48 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Article
Authors

Özlem Çetinkaya Bozkurt This is me

Hakan Tunç This is me

Publication Date March 1, 2018
Published in Issue Year 2018

Cite

APA Çetinkaya Bozkurt, Ö., & Tunç, H. (2018). KOBİLERDE DIŞ TİCARET SORUNLARI: ANTALYA İLİ ÖRNEĞİ. Uluslararası Yönetim İktisat Ve İşletme Dergisi, 14(2), 381-398. https://doi.org/10.17130/ijmeb.2018239938

Cited By



KOBİ’lerin İhracat Engelleri: Bartın İli Örneği
Bartın Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi
https://doi.org/10.47129/bartiniibf.895257