This article analyses empirically a set of factors that may influence the firms’ evaluations about patent/utility model UM effectiveness and the importance they attach to the protection. The analysis focuses on inputs including different types of knowledge sources and cooperations in addition to traditional factors such as firm and market size, R&D activities and funds. Firmlevel data of Turkish Statistical Institute Innovation Survey 2012 was used. Our results indicate that patents/UM protection behavior of firms is mostly associated with outward-oriented innovation strategy. Our results also confirm that firm size, R&D, internal and external sources of knowledge, acquisition of funds, market size and cooperation with rivals have a positive influence on decisions about patent/UM protection
Bu çalışma, firmaların patent ve faydalı model FM korumasının etkililiğine yönelik değerlendirmelerini ve korumaya verdikleri önemi etkileyebilecek bir dizi faktörü ampirik olarak incelemektedir. Analizler, firma ve ürün sunulan pazar büyüklüğü, AR-GE aktiviteleri ve destekler gibi geleneksel faktörlerin yanısıra, organizasyonlar arası işbirlikleri ve farklı bilgi kaynakları gibi girdilere de odaklanmaktadır. Çalışmada, Türkiye İstatistik Kurumunun Yenilik Araştırması 2012 verisinden yararlanılmıştır. Çalışmanın temel bulgusu, bir firmanın patent/FM koruma davranışının, daha çok dışa dönük yenilik stratejisi ile ilişkili olduğunu göstermektedir. Sonuçlar ayrıca, firma büyüklüğü, AR-GE, iç ve dış bilgi kaynakları ve finansal desteklerden yararlanma, pazar büyüklüğü ve rakiplerle işbirliği yapmanın patent/FM koruma kararı üzerinde pozitif yönde bir etkisi olduğunu göstermektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | April 1, 2016 |
Published in Issue | Year 2016 |