In today’s conditions, human element has become an indispensable actor of working life. This is an unquestionable truth. Because, employees provide the success and sustainability of institutions. Therefore, the managers should now adopt the understanding that “I can be successful in any circumstance, that I can grasp the pleasantness of the employee”. One of the concepts emerging as the product of this understanding is “emotional labor”. The opinions of pre-school teachers, who are a very demanding profession, about emotional labor are evaluated in this study. In this context, a deep interview has been conducted with 16 teachers working in a pre-school educational institution in Ankara. The data has been subjected to content analysis. Preschool teachers’ views on emotional labor have examined under the categories of “emotion management, emotional contradiction, behavior patterns, role playing, emotion suppression, reality in behavior, positive impression”
Günümüz koşullarında insan unsurunun çalışma yaşamının vazgeçilmez aktörü olduğu tartışmasız bir gerçek haline gelmiştir. Kurumların başarıları ve sürdürülebilirliği artık çalışanların elindedir. Dolayısıyla, kurum yöneticileri de artık “her koşulda başarılı olabilirim yeter ki çalışanımı hoş tutmasını bileyim” anlayışını benimsemelidir. Gelinen bu noktada yönetici-çalışan ilişkilerinin sonucu olarak ortaya çıkan kavramlardan biri de “duygusal emek” tir. Duygusal emek konusunu inceleyen bu çalışma da, fiili anlamda çok emek isteyen bir meslek olan okul öncesi öğretmenlerinin duygusal anlamda emek hakkındaki görüşlerini değerlendirmek amaçlanmıştır. Bu bağlamda, Ankara da bulunan bir okul öncesi eğitim kamu kurumunda görev yapan 16 öğretmene derinlikli mülakat uygulanmıştır. Mülakat sonucu elde edilene verilere içerik analizi yapılmıştır. Okul öncesi öğretmenlerin duygusal emeğe yönelik görüşleri “duygu yönetimi, duygusal çelişki, davranış kalıpları, rol oynama, duyguların bastırılması, davranışta gerçeklik, olumlu izlenim” kategorileri altında incelenmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | September 1, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 14 Issue: 4 |