BibTex RIS Cite

INVESTIGATION THE EFFECT OF MACHIAVELIST VALUES ON STUDENTS AIMING TO BE MANAGER

Year 2016, Volume: 12 Issue: 29, 125 - 139, 01.08.2016
https://doi.org/10.17130/ijmeb.20162922026

Abstract

This study has been performed in order to test the effects of Machiavelist Values on students aiming to managers. Data have been obtained using Mach IV scale form 448 students of Dumlupinar University Kütahya Vocational School of Social Sciences. For each student, Machiavelist Values have been calculated separately. At the end of the study, the general arithmetic average of the answers given by 448 students to Likert type scale of 10 parameters was “3.18” this arithmetics average has shown that that the Machiavelist Values have a “middle” effect on students. Besides, according to the t-test, and Mann-Whitney Test results about the variation of the gender and class of the students, it has been determined that Machiavelist Values do not shown a stastistically significant difference

References

  • Abell, L. & Brewer, G. (2012). Machiavellianism and competition in friendship: Is self- disclosure used as a manipulation strategy? Erişim Tarihi: 20.05.2014, www2.warwick. ac.uk/fac/cross_fac/iatl/activities/events/bcur2012/posters/abell.pdf
  • Barlow, A., Qualter, P., & Stylianou, M. (2010). Relationships between machiavellianism emotional intelligence and theory of mind in children. Sciencedirect, Personality and Individual Differences, 48(1), 78-82.
  • Boari, V. (2013). Machiavelli’s role and importance in the history of political thought, machiavelli, the creator of a new political paradigm. South-East European Journal of Political Science, 1(4), 13-32.
  • Calhoon, R.P. (1969). Niccolo machiavelli and the twentieth century administrator. Academy of Management Journal, 2(12), 205-212.
  • Coker, R.J., Greenberg, G. & Kosa, J. (1965). Authoritarianism and machiavellianism among medical students. Academic Medicine, 40(11), 1074-1084.
  • Çetin, H. (1996). Siyasetin evrensel sorunu: İktidarın meşruiyeti-meşruiyetin iktidarı, Ankara Üniversitesi Siyasal Bilgiler Fakültesi, 58(3), 61-88.
  • Çetin, H. (2002). Egemenlik ve hukuk ilişkisi üzerine. Cumhuriyet Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 3(2), 1-16.
  • Ekinci, E.B. (1996). Machiavelli ve hukuk tarihindeki yeri. Marmara Üniversitesi Hukuk Fakültesi Hukuk Araştırmaları Dergisi, 10(1-3), 213-252.
  • Erdem, B., Ceylan, U., & Saylan, U. (2013). Aile işletmelerinde nepotizm ve örgütsel bağlılık ilişkisi: Kütahya’da faaliyet gösteren otel işletmelerinde bir araştırma. Uludağ Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 12(2), 171-197.
  • Gibson, J.L., Ivancevıch, J.M., & Donelly, J.H. (1982). Organizations, behavior structure processes, plano. Fourth Edition, Texas, USA: Business Publications Inc.
  • Güldü, Ö., Dönmez, A. (2002). Aşırı uçlarda siyasal tutumlara sahip üniversite öğrencilerinin bazı psikolojik değişkenler açısından karşılaştırılması. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 35(1-2), 129-142.
  • Güney, S., & Mandacı, G. (2009). Makyavelizm ve etik algısı ilişkileri: Bankacılık sektöründe bir araştırma. Hacettepe Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 27(2), 83-104.
  • Harris, P., & Lock, A. (1996). Machiavellian marketing: The development of corporate lobbying in the UK, Journal of Marketing Management, 12(4), 313-328.
  • Harris, P., Lock, A., & Rees, P. (Eds.) (2000). Machiavelli, marketing and management. London: Routledge.
  • Holtzman, N.S. (2011). Facing a psychopath: Detecting the dark triad from emotionally- neutral faces, using prototypes from the personality faceaurus. Journal of Research in Personality, 45, 648-654.
  • Kara, H. (2009). Yönetim biliminin düşünce izleri. Kütahya: Üç Mart Basım.
  • Kara, H. (2011). Yönetsel ve örgütsel değerler. Bursa: Ekin Yayınevi.
  • Luthans, F. (2005). Organizational behavior. Tenth Edition, New York, USA: Mc Graw Hill.
  • Onbaşı G.F. (2013). Morality in machiavelli, hobbes and locke: A comparative analysis. Felsefe ve Sosyal Bilimler Dergisi, 15, 25-40.
  • Oyman, M. (2004). Tüketici etiği: Ülkelerarası karşılaştırmalara ve demografik faktörlere dayalı bir araştırma. Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 5(2), 77-90.
  • Öztürk, A. (2013). Machiavelli düşüncesinde cumhuriyetçi özgürlük ve kurucu lider imgesi. Ankara Üniversitesi SBF Dergisi, 68(2), 181-204.
  • Pearson, J.C., & Nelson, P.E. (1997). An introduction to human communication, understanding- sharing. Seventh Edition, USA: Mc Graw Hill.
  • Pilch, I. (2008). Machiavellianism, emotional intelligence and social competence: are machiavellians interpersonally skilled. Polish Psychological Bulletin, 39(3), 158-164.
  • Robbins, S.P., Decenzo, D.A., & Coulter, M. (2013). Yönetimin esasları. (Çev. Ed.:A. Öğüt). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Schermerhorn, J.J.R., Hunt, J.G., Osborn, R.N. (2000). Organizational behavior. Seventh Edition, New York, USA: John Wiley-Sons Inc.
  • Stoner, J.A.F., & Freeman, R.E. (1992). Management. Fifth Edition, New Jersey, USA: Prentice Hall International Inc.
  • Şahin, M. (2013). Mobbing olgusuna anatomik bir bakış: Üniversite özelinde vaka analizi. Akademik Bakış Dergisi, 38, 1-20. Erişim Tarihi: 06.05.2014, www.akademikbakis.org
  • Tabachnick, B.G. & Fidell, L.S. (2013). Using multivariate statistics. Boston: Pearson.
  • Tang, T.L.P. & Chen, Y.J. (2008). Intelligence vs. wisdom: The love of money, machiavellianism, and unethical behavior across college major and gender. Journal of Business Ethics, 82, 1-26.
  • Tokat, B. (2012). Örgütlerde değişim ve değişimin yönetimi. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Tuna, M., & Yeşiltaş, M. (2013). Liderliğin etik boyutu: Etik liderliğin otel işletmelerindeki işgörenler tarafından algılanması. İşletme Araştırmaları Dergisi, 5(3), 184-209.
  • Zmora, H. (2005). Machiavelli’s morals. Azure, Winter, 122-148

MAKYAVELİST DEĞERLERİN YÖNETİCİ OLMAK İSTEYEN ÖĞRENCİLER ÜZERİNDEKİ ETKİSİNİN ARAŞTIRILMASI

Year 2016, Volume: 12 Issue: 29, 125 - 139, 01.08.2016
https://doi.org/10.17130/ijmeb.20162922026

Abstract

Bu çalışma, yönetici olmak isteyen öğrenciler üzerinde Makyavelist Değerler’in etkisini belirlemek üzerine yapılmıştır. Veriler Mach IV ölçeği aracılığıyla, Dumlupınar Üniversitesi Kütahya Sosyal Bilimler MYO’da yönetici olmayı amaçlayan 448 öğrenciden elde edilmiştir. Her bir öğrenci için Makyavelist Değerler teker teker hesaplanmıştır. Çalışma sonucunda 448 öğrencinin 10 maddelik Likert tipi ölçeğe yönelik olarak verdikleri yanıtların genel aritmetik ortalaması “3.18” olarak bulunmuştur. Bu aritmetik ortalama, Makyavelist Değerleri’n, öğrenciler üzerindeki etkisinin “orta” düzeyde olduğu sonucuna götürmüştür. Ayrıca Makyavelist Değerler, t-testi ve Mann-Whitney Testi sonuçlarına göre cinsiyet ve sınıf değişkenleri açısından, istatistiksel olarak anlamlı farklılık göstermediği sonucuna da ulaşılmıştır.

References

  • Abell, L. & Brewer, G. (2012). Machiavellianism and competition in friendship: Is self- disclosure used as a manipulation strategy? Erişim Tarihi: 20.05.2014, www2.warwick. ac.uk/fac/cross_fac/iatl/activities/events/bcur2012/posters/abell.pdf
  • Barlow, A., Qualter, P., & Stylianou, M. (2010). Relationships between machiavellianism emotional intelligence and theory of mind in children. Sciencedirect, Personality and Individual Differences, 48(1), 78-82.
  • Boari, V. (2013). Machiavelli’s role and importance in the history of political thought, machiavelli, the creator of a new political paradigm. South-East European Journal of Political Science, 1(4), 13-32.
  • Calhoon, R.P. (1969). Niccolo machiavelli and the twentieth century administrator. Academy of Management Journal, 2(12), 205-212.
  • Coker, R.J., Greenberg, G. & Kosa, J. (1965). Authoritarianism and machiavellianism among medical students. Academic Medicine, 40(11), 1074-1084.
  • Çetin, H. (1996). Siyasetin evrensel sorunu: İktidarın meşruiyeti-meşruiyetin iktidarı, Ankara Üniversitesi Siyasal Bilgiler Fakültesi, 58(3), 61-88.
  • Çetin, H. (2002). Egemenlik ve hukuk ilişkisi üzerine. Cumhuriyet Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 3(2), 1-16.
  • Ekinci, E.B. (1996). Machiavelli ve hukuk tarihindeki yeri. Marmara Üniversitesi Hukuk Fakültesi Hukuk Araştırmaları Dergisi, 10(1-3), 213-252.
  • Erdem, B., Ceylan, U., & Saylan, U. (2013). Aile işletmelerinde nepotizm ve örgütsel bağlılık ilişkisi: Kütahya’da faaliyet gösteren otel işletmelerinde bir araştırma. Uludağ Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 12(2), 171-197.
  • Gibson, J.L., Ivancevıch, J.M., & Donelly, J.H. (1982). Organizations, behavior structure processes, plano. Fourth Edition, Texas, USA: Business Publications Inc.
  • Güldü, Ö., Dönmez, A. (2002). Aşırı uçlarda siyasal tutumlara sahip üniversite öğrencilerinin bazı psikolojik değişkenler açısından karşılaştırılması. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 35(1-2), 129-142.
  • Güney, S., & Mandacı, G. (2009). Makyavelizm ve etik algısı ilişkileri: Bankacılık sektöründe bir araştırma. Hacettepe Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 27(2), 83-104.
  • Harris, P., & Lock, A. (1996). Machiavellian marketing: The development of corporate lobbying in the UK, Journal of Marketing Management, 12(4), 313-328.
  • Harris, P., Lock, A., & Rees, P. (Eds.) (2000). Machiavelli, marketing and management. London: Routledge.
  • Holtzman, N.S. (2011). Facing a psychopath: Detecting the dark triad from emotionally- neutral faces, using prototypes from the personality faceaurus. Journal of Research in Personality, 45, 648-654.
  • Kara, H. (2009). Yönetim biliminin düşünce izleri. Kütahya: Üç Mart Basım.
  • Kara, H. (2011). Yönetsel ve örgütsel değerler. Bursa: Ekin Yayınevi.
  • Luthans, F. (2005). Organizational behavior. Tenth Edition, New York, USA: Mc Graw Hill.
  • Onbaşı G.F. (2013). Morality in machiavelli, hobbes and locke: A comparative analysis. Felsefe ve Sosyal Bilimler Dergisi, 15, 25-40.
  • Oyman, M. (2004). Tüketici etiği: Ülkelerarası karşılaştırmalara ve demografik faktörlere dayalı bir araştırma. Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 5(2), 77-90.
  • Öztürk, A. (2013). Machiavelli düşüncesinde cumhuriyetçi özgürlük ve kurucu lider imgesi. Ankara Üniversitesi SBF Dergisi, 68(2), 181-204.
  • Pearson, J.C., & Nelson, P.E. (1997). An introduction to human communication, understanding- sharing. Seventh Edition, USA: Mc Graw Hill.
  • Pilch, I. (2008). Machiavellianism, emotional intelligence and social competence: are machiavellians interpersonally skilled. Polish Psychological Bulletin, 39(3), 158-164.
  • Robbins, S.P., Decenzo, D.A., & Coulter, M. (2013). Yönetimin esasları. (Çev. Ed.:A. Öğüt). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Schermerhorn, J.J.R., Hunt, J.G., Osborn, R.N. (2000). Organizational behavior. Seventh Edition, New York, USA: John Wiley-Sons Inc.
  • Stoner, J.A.F., & Freeman, R.E. (1992). Management. Fifth Edition, New Jersey, USA: Prentice Hall International Inc.
  • Şahin, M. (2013). Mobbing olgusuna anatomik bir bakış: Üniversite özelinde vaka analizi. Akademik Bakış Dergisi, 38, 1-20. Erişim Tarihi: 06.05.2014, www.akademikbakis.org
  • Tabachnick, B.G. & Fidell, L.S. (2013). Using multivariate statistics. Boston: Pearson.
  • Tang, T.L.P. & Chen, Y.J. (2008). Intelligence vs. wisdom: The love of money, machiavellianism, and unethical behavior across college major and gender. Journal of Business Ethics, 82, 1-26.
  • Tokat, B. (2012). Örgütlerde değişim ve değişimin yönetimi. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Tuna, M., & Yeşiltaş, M. (2013). Liderliğin etik boyutu: Etik liderliğin otel işletmelerindeki işgörenler tarafından algılanması. İşletme Araştırmaları Dergisi, 5(3), 184-209.
  • Zmora, H. (2005). Machiavelli’s morals. Azure, Winter, 122-148
There are 32 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Article
Authors

Hakan Kara This is me

Publication Date August 1, 2016
Published in Issue Year 2016 Volume: 12 Issue: 29

Cite

APA Kara, H. (2016). MAKYAVELİST DEĞERLERİN YÖNETİCİ OLMAK İSTEYEN ÖĞRENCİLER ÜZERİNDEKİ ETKİSİNİN ARAŞTIRILMASI. Uluslararası Yönetim İktisat Ve İşletme Dergisi, 12(29), 125-139. https://doi.org/10.17130/ijmeb.20162922026