Universities are important instruments because of the fact that they play an important role with regard to their function both as constitutionally and theoretically. Hence, not only the scientific community but also political power puts emphasis on them. Universities take an active role in shaping the future generations. So this role puts the spotlights of decision makers on universities as a matter of course. It is a fact that especially in our country, universities are reached to the level of the carrier of the ideology in connection with intense modernization process carried before. In our country, Yüksek Öğrenim Kurumu Higher Education Institution is continued to be in the center of all discussions about the current situation of universities. According to us, in terms of both structural and relatively scientific paradigm it is acceptable; but we believe that examining the epistemological aspects of knowledge and science mentality is much more vital to disclose the matter
Üniversite gerek yapısal gerekse de teorik olarak taşıdığı işlev itibariyle sadece bilim çevrelerinin değil, siyasal erkin de üzerinde hassaslıkla durduğu önemli bir aygıttır. Gelecek kuşakları yetiştirmede belirleyici bir toplumsal mihmandar olma özelliği, karar alıcıların üniversite üzerinde olan projeksiyonlarının sürekli açık olmasına yol açmıştır ki bu da çok tabiidir. Bu durumun, ülkemiz gibi yoğun bir modermleş-tir-meye maruz kalmış bir toplumda çok daha keskin seyrettiği ve üniversitelerin adeta bir ideolojinin taşıyıcısı olma/kılınma şeklinde vuku bulduğu da bir vakıadır. Ülkemizde üniversitelerin mevcut durumuna ilişkin olarak Yüksek Öğrenim Kurumu, tartışmaların hep merkezinde yer almıştır. Biz tabiî ki yapısal ve görece bilimsel paradigma açısından bunu yadsımamakla birlikte, üniversite meselesinde, epistemolojik açıdan bilgi, bilim mantalitesin ele alınmasının, konunun vuzuha kavuşturulması açısından çok daha hayati olduğu kanaatini taşıyoruz.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | April 1, 2016 |
Published in Issue | Year 2016 Volume: 12 Issue: 28 |