BibTex RIS Cite

BUSINESS ADMINISTRATION STUDENTS’ PERCEIVED SOCIAL NORMS FOR ESTABLISH THEIR OWN BUSINESSES

Year 2016, Volume: 12 Issue: 28, 143 - 161, 01.04.2016
https://doi.org/10.17130/ijmeb.20162819850

Abstract

Career choice of students after their graduation is an important decision that can affect many aspects of their whole live. This study was conducted in order to determine what the response that the students expected to come from their social environment if they make their career choice towards entrepreneurship. Students were asked how their parents, siblings and friends react, if they want to establish their own businesses. Data were collected with the status of completion method from 71 undergraduate students who are at the graduate stage. As a result, students are perceived that their mother will be the most opposed and their friend will be the most approving for establishing their own business. Also students are expected that their social environment will oppose because of the establishing own business is the most risky business, capital cannot be found and lack of experience

References

  • Abebe, M. A. (2012). Social and institutional predictors of entrepreneurial career intention: evidence from Hispanic adults in the US. Journal of Enterprising Culture, 20(01), 1-23.
  • Abebe, M. A., Gangadharan, A., & Sutanonpaiboon, J. (2014). Perceived social support and social status as drivers of entrepreneurial career intentions between Caucasian and Mexican-American young adults. Journal of Entrepreneurship Education, 17(1), 63-82.
  • Akyüz, K. C., Gedik, T., Akyüz, İ., & Yıldırım, İ. (2006). Rize ilindeki lise ve üniversite öğrencilerinin girişimcilik yeteneklerinin incelenmesi. Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 20(1) 233-246.
  • Arslan, K. (2002). Üniversiteli gençlerde mesleki tercihler ve girişimcilik eğilimleri. Doğuş Üniversitesi Dergisi, 3(2), 1-11.
  • Arslantürk, Z., & Amman M. T. (2001). Sosyoloji: Kavramlar, Kurumlar, Süreçler, Teoriler. İstanbul: Çamlıca Yayınları, 4. Baskı.
  • Avşar, M. (2007). Yüksek öğretimde öğrencilerin girişimcilik eğilimlerinin araştırılması, Çukurova Üniversitesi’nde bir uygulama. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Çukurova Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü
  • Birkök, M. C. (2004). Sosyal rol ve iş bölümü. International Journal of Human Sciences, 1(1), 1-10
  • Carr, J. C., & Sequeira, J. M. (2007). Prior family business exposure as intergenerational influence and entrepreneurial intent: A theory of planned behavior approach. Journal of Business Research, 60(10), 1090-1098.
  • Çelik, A., İnce, M., & Bozyiğit, S. (2014). Üniversite öğrencilerinin girişimcilik niyetlerini etkileyen ailesel faktörleri belirlemeye yönelik bir çalışma. Niğde Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 7(3), 113-124.
  • Çetinkaya Bozkurt, Ö. (2014). Planlanmış davranış teorisi çerçevesinde öğrencilerin girişimci olma niyetlerinin incelenmesi. Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Ekonomi Ve Yönetim Araştırmaları Dergisi, 3(1), 27-47.
  • Duygulu, E. (2008). Algılanan kurumsal görünüm, proaktif kişilik özelliği ve iş kurma (girişimcilik) tutumu: Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü öğrencileri üzerine bir inceleme. Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 10(2), 95-120.
  • Ege Üniversitesi, (2013). Ege Üniversitesi stratejik planı 2014-2018. İzmir.
  • Engle, R. L., Dimitriadi, N., Gavidia, J. V., Schlaegel, C., Delanoe, S., Alvarado, I., & Wolff, B. (2010). Entrepreneurial intent: A twelve-country evaluation of Ajzen’s model of planned behavior. International Journal of Entrepreneurial Behavior & Research, 16(1), 35-57.
  • Falck, O., Heblich, S., & Luedemann, E. (2012). Identity and entrepreneurship: Do school peers shape entrepreneurial intentions?. Small Business Economics, 39(1), 39-59.
  • Gaddam, S. (2008). Identifying the relayionship between behavioral motives and entrepreneurial ıntentions: An empirical study based participations of business management students. The Icfaian Journal of Management Research. 7(5), 35-55.
  • İrmiş, A., & Barutçu, E. (2012). Öğrencilerin kendilerini girişimci bir kişiliğe sahip görmelerini ve iş kurma niyetlerini etkileyen faktörler: Bir alan araştırması. Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 26(2), 1-25.
  • İTÜ, (2011). İstanbul Teknik Üniversitesi 2012-2016 stratejik plan. İstanbul.
  • Kacperczyk, A. J. (2013). Social influence and entrepreneurship: The effect of university peers on entrepreneurial entry. Organization Science, 24(3), 664-683.
  • Kahle, L.R. (1995). Observations: Role-Relaxed consumers: A trend of the nineties. Journal of Advertising Research, 35, 66–71.
  • Kalkan, A. (2011). Kişisel tutum, öznel norm ve algılanan davranış kontrolünün girişimcilik niyeti üzerindeki etkisi: Üniversite öğrencileri üzerine bir uygulama. Journal of Süleyman Demirel University Institute of Social Sciences Year, 2(14), 189-206.
  • Karagöz, M. (2009). Girişimcilik profili araştırması: Isparta İli örneği. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Kayalar, M., & Ömürbek, N. (2007). Girişimci adaylarının risk almaya yatkınlık özelliğinin cinsiyet bağlamında incelenmesi. Atatürk Üniversitesi İİBF Dergisi, 21(1), 185-200.
  • Keleş, H. N., Özkan, T. K., Doğaner, M., & Altunoğlu, A. E. (2015). Önlisans öğrencilerinin girişimcilik düzeylerini belirlemeye yönelik bir araştırma. Uluslararası İktisadi ve İdari İncelemeler Dergisi, 5(9), 107-118
  • Kibler, E., Kautonen, T., & Fink, M. (2014). Regional social legitimacy of entrepreneurship: Implications for entrepreneurial intention and start-up behaviour. Regional Studies, 48(6), 995-1015.
  • Kolvereid, L., & Isaksen, E. (2006). New business start-up and subsequent entry into self- employment. Journal of Business Venturing, 21(6), 866-885.
  • Kotler, P., & Lee, N. (2006). Kurumsal sosyal sorumluluk. (Çev. Sibel Kaçamak). İstanbul: Kapital Medya Hizmetleri A.Ş.
  • Lindquist, M. J., Sol, J., & Van Praag, M. (2015). why do entrepreneurial parents have entrepreneurial children?. Journal of Labor Economics, 33(2), 269-296.
  • Mungai, E., & Velamuri, S. R. (2011). Parental entrepreneurial role model influence on male offspring: Is it always positive and when does it occur? Entrepreneurship Theory and Practice, 35(2), 337-357
  • Nakip, M. (2003). Pazarlama araştırmaları teknikler ve (SPSS destekli) uygulamalar. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Nicolaou, N., & Shane, S. (2010). Entrepreneurship and occupational choice: Genetic and environmental influences. Journal of Economic Behavior & Organization, 76(1), 3-14.
  • Pablo-Lerchundi, I., Morales-Alonso, G., & González-Tirados, R. M. (2015). Influences of parental occupation on occupational choices and professional values. Journal of Business Research, 68(7), 1645-1649.
  • Siu, W. S., & Lo, E. S. C. (2013). Cultural contingency in the cognitive model of entrepreneurial intention. Entrepreneurship Theory and Practice, 37(2), 147-173.
  • Tkachev, A., & Kolvereid, L. (1999). Self-employment intentions among Russian students. Entrepreneurship & Regional Development, 11(3), 269-280.
  • Top, S. (2011). MYO öğrencilerinin gelecekteki girişimcilik kariyer niyetlerinin planlı davranış modeli kapsamında değerlendirilmesi, Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 13(1), 269-289.
  • Yılmaz, B. S., & Günel, Ö. D. (2011). Üniversite eğitimi ve girişimcilik: Bireyleri girişimciliğe yönlendiren etkenler üzerine bir araştırma. Akademik Bakış Dergisi. 26, 1-22.

İŞLETME BÖLÜMÜ ÖĞRENCİLERİNİN KENDİ İŞLERİNİ KURMA KONUSUNDA ALGILADIKLARI SOSYAL NORMLAR

Year 2016, Volume: 12 Issue: 28, 143 - 161, 01.04.2016
https://doi.org/10.17130/ijmeb.20162819850

Abstract

Öğrencilerin mezuniyet sonrası kariyer seçimi onların yaşamlarını pek çok yönden etkileyebilecek önemli bir karardır. Bu çalışma öğrencilerin kariyer seçimini girişimcilik yönünde yapmaları halinde sosyal çevrelerinden gelmesini bekledikleri tepkilerin ne olduğunu belirlemek amacıyla yapılmıştır. Öğrencilere, kendi işlerini kurmak istemeleri durumunda anne, baba, kardeş ve arkadaşlarının nasıl tepki verecekleri sorulmuştur. Bu çalışmanın verileri 71 mezuniyet aşamasındaki lisans öğrencisinden durum tamamlama yöntemiyle toplanmıştır. Öğrenciler kendi işlerini kurmaları konusunda en çok annelerinin direnci ile karşılaşacaklarını ve en çok arkadaşları tarafından onaylanacaklarını algılamaktadırlar. Öğrenciler sosyal çevrenin kendilerine en çok iş kurmanın riskli olması, sermaye bulunamayacağı ve tecrübe eksikleri olduğu için karşı çıkacaklarını beklemektedirler.

References

  • Abebe, M. A. (2012). Social and institutional predictors of entrepreneurial career intention: evidence from Hispanic adults in the US. Journal of Enterprising Culture, 20(01), 1-23.
  • Abebe, M. A., Gangadharan, A., & Sutanonpaiboon, J. (2014). Perceived social support and social status as drivers of entrepreneurial career intentions between Caucasian and Mexican-American young adults. Journal of Entrepreneurship Education, 17(1), 63-82.
  • Akyüz, K. C., Gedik, T., Akyüz, İ., & Yıldırım, İ. (2006). Rize ilindeki lise ve üniversite öğrencilerinin girişimcilik yeteneklerinin incelenmesi. Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 20(1) 233-246.
  • Arslan, K. (2002). Üniversiteli gençlerde mesleki tercihler ve girişimcilik eğilimleri. Doğuş Üniversitesi Dergisi, 3(2), 1-11.
  • Arslantürk, Z., & Amman M. T. (2001). Sosyoloji: Kavramlar, Kurumlar, Süreçler, Teoriler. İstanbul: Çamlıca Yayınları, 4. Baskı.
  • Avşar, M. (2007). Yüksek öğretimde öğrencilerin girişimcilik eğilimlerinin araştırılması, Çukurova Üniversitesi’nde bir uygulama. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Çukurova Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü
  • Birkök, M. C. (2004). Sosyal rol ve iş bölümü. International Journal of Human Sciences, 1(1), 1-10
  • Carr, J. C., & Sequeira, J. M. (2007). Prior family business exposure as intergenerational influence and entrepreneurial intent: A theory of planned behavior approach. Journal of Business Research, 60(10), 1090-1098.
  • Çelik, A., İnce, M., & Bozyiğit, S. (2014). Üniversite öğrencilerinin girişimcilik niyetlerini etkileyen ailesel faktörleri belirlemeye yönelik bir çalışma. Niğde Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 7(3), 113-124.
  • Çetinkaya Bozkurt, Ö. (2014). Planlanmış davranış teorisi çerçevesinde öğrencilerin girişimci olma niyetlerinin incelenmesi. Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Ekonomi Ve Yönetim Araştırmaları Dergisi, 3(1), 27-47.
  • Duygulu, E. (2008). Algılanan kurumsal görünüm, proaktif kişilik özelliği ve iş kurma (girişimcilik) tutumu: Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü öğrencileri üzerine bir inceleme. Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 10(2), 95-120.
  • Ege Üniversitesi, (2013). Ege Üniversitesi stratejik planı 2014-2018. İzmir.
  • Engle, R. L., Dimitriadi, N., Gavidia, J. V., Schlaegel, C., Delanoe, S., Alvarado, I., & Wolff, B. (2010). Entrepreneurial intent: A twelve-country evaluation of Ajzen’s model of planned behavior. International Journal of Entrepreneurial Behavior & Research, 16(1), 35-57.
  • Falck, O., Heblich, S., & Luedemann, E. (2012). Identity and entrepreneurship: Do school peers shape entrepreneurial intentions?. Small Business Economics, 39(1), 39-59.
  • Gaddam, S. (2008). Identifying the relayionship between behavioral motives and entrepreneurial ıntentions: An empirical study based participations of business management students. The Icfaian Journal of Management Research. 7(5), 35-55.
  • İrmiş, A., & Barutçu, E. (2012). Öğrencilerin kendilerini girişimci bir kişiliğe sahip görmelerini ve iş kurma niyetlerini etkileyen faktörler: Bir alan araştırması. Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 26(2), 1-25.
  • İTÜ, (2011). İstanbul Teknik Üniversitesi 2012-2016 stratejik plan. İstanbul.
  • Kacperczyk, A. J. (2013). Social influence and entrepreneurship: The effect of university peers on entrepreneurial entry. Organization Science, 24(3), 664-683.
  • Kahle, L.R. (1995). Observations: Role-Relaxed consumers: A trend of the nineties. Journal of Advertising Research, 35, 66–71.
  • Kalkan, A. (2011). Kişisel tutum, öznel norm ve algılanan davranış kontrolünün girişimcilik niyeti üzerindeki etkisi: Üniversite öğrencileri üzerine bir uygulama. Journal of Süleyman Demirel University Institute of Social Sciences Year, 2(14), 189-206.
  • Karagöz, M. (2009). Girişimcilik profili araştırması: Isparta İli örneği. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Kayalar, M., & Ömürbek, N. (2007). Girişimci adaylarının risk almaya yatkınlık özelliğinin cinsiyet bağlamında incelenmesi. Atatürk Üniversitesi İİBF Dergisi, 21(1), 185-200.
  • Keleş, H. N., Özkan, T. K., Doğaner, M., & Altunoğlu, A. E. (2015). Önlisans öğrencilerinin girişimcilik düzeylerini belirlemeye yönelik bir araştırma. Uluslararası İktisadi ve İdari İncelemeler Dergisi, 5(9), 107-118
  • Kibler, E., Kautonen, T., & Fink, M. (2014). Regional social legitimacy of entrepreneurship: Implications for entrepreneurial intention and start-up behaviour. Regional Studies, 48(6), 995-1015.
  • Kolvereid, L., & Isaksen, E. (2006). New business start-up and subsequent entry into self- employment. Journal of Business Venturing, 21(6), 866-885.
  • Kotler, P., & Lee, N. (2006). Kurumsal sosyal sorumluluk. (Çev. Sibel Kaçamak). İstanbul: Kapital Medya Hizmetleri A.Ş.
  • Lindquist, M. J., Sol, J., & Van Praag, M. (2015). why do entrepreneurial parents have entrepreneurial children?. Journal of Labor Economics, 33(2), 269-296.
  • Mungai, E., & Velamuri, S. R. (2011). Parental entrepreneurial role model influence on male offspring: Is it always positive and when does it occur? Entrepreneurship Theory and Practice, 35(2), 337-357
  • Nakip, M. (2003). Pazarlama araştırmaları teknikler ve (SPSS destekli) uygulamalar. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Nicolaou, N., & Shane, S. (2010). Entrepreneurship and occupational choice: Genetic and environmental influences. Journal of Economic Behavior & Organization, 76(1), 3-14.
  • Pablo-Lerchundi, I., Morales-Alonso, G., & González-Tirados, R. M. (2015). Influences of parental occupation on occupational choices and professional values. Journal of Business Research, 68(7), 1645-1649.
  • Siu, W. S., & Lo, E. S. C. (2013). Cultural contingency in the cognitive model of entrepreneurial intention. Entrepreneurship Theory and Practice, 37(2), 147-173.
  • Tkachev, A., & Kolvereid, L. (1999). Self-employment intentions among Russian students. Entrepreneurship & Regional Development, 11(3), 269-280.
  • Top, S. (2011). MYO öğrencilerinin gelecekteki girişimcilik kariyer niyetlerinin planlı davranış modeli kapsamında değerlendirilmesi, Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 13(1), 269-289.
  • Yılmaz, B. S., & Günel, Ö. D. (2011). Üniversite eğitimi ve girişimcilik: Bireyleri girişimciliğe yönlendiren etkenler üzerine bir araştırma. Akademik Bakış Dergisi. 26, 1-22.
There are 35 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Article
Authors

Mustafa Halid Karaarslan This is me

Publication Date April 1, 2016
Published in Issue Year 2016 Volume: 12 Issue: 28

Cite

APA Karaarslan, M. H. (2016). İŞLETME BÖLÜMÜ ÖĞRENCİLERİNİN KENDİ İŞLERİNİ KURMA KONUSUNDA ALGILADIKLARI SOSYAL NORMLAR. Uluslararası Yönetim İktisat Ve İşletme Dergisi, 12(28), 143-161. https://doi.org/10.17130/ijmeb.20162819850