BibTex RIS Cite

EXPECTATIONS FOR THE KNOWLEDGE, SKILLS AND EDUCATIONAL TECHNIQUES REQUIREMENTS IN ACCOUNTING EDUCATION: EVIDENCE FROM TURKISH ACADEMICIANS AND ACCOUNTANTS

Year 2014, Volume: 10 Issue: 23, 121 - 136, 01.09.2014
https://doi.org/10.17130/ijmeb.2014.10.23.479

Abstract

The aim of this study is to highlight the perceptions of accountants and accounting academicians about the knowledge, skills and educational techniques that should be required for accounting profession. Devoted to this aim, a questionnaire is prepared consisting of the knowledge, skills and educational techniques that should be required for accounting education. We have two groups of respondents, namely the accounting academicians in Turkey and accountants listed in Bursa Chamber of Certified Public Accountants. The respondents answered the questions via the 5 Likert scale. The results reveal that the academicians and accounting professionals do not have a consensus about the content and methods of accounting education

References

  • Albrecht, W. S., & Sack, R. J. (2000). Accounting education: Charting the course through a perilous future, Accounting Education Series, 16, Sarasota, FL: American Accounting Association.
  • Bilginer, N. (1999). Lisans düzeyindeki muhasebe eğitiminde bir motivasyon aracı olarak sunum kalitesinin etkileri. Muhasebe Bilim Dünyası Dergisi, 1(3), 111-120.
  • Boyce, G. (1999). Computer-assisted teaching and learning in accounting: Pedagogy or product? Journal of Accounting Education, 17(1–2), 191–199.
  • Boyd, D. T., Boyd, S. C., & Boyd, W. L. (2000). Changes in accounting education: Improving principles content for better understanding. Journal of Education for Business, 76(1), 36-42.
  • Burnett, S. (2003). The future of accounting education: A regional perspective. Journal of Education of Business, 78(3), 129–136.
  • Choi, F. D. S. (1993). Accounting education for the 21th century: Meeting the challenges, Issues in Accounting Education, August, 423-430.
  • Çukacı, Y. C., & Elagöz, İ. (2006). Muhasebe derslerinde kullanılan öğretim yöntemleri ile öğrenme stillerinin ilişkisinin ortaya konulması ve Dokuz Eylül Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi’nde bir uygulama. D.E.Ü.İ.İ.B.F.Dergisi, 21(1), 147-164.
  • Demirkan, Ş. (2001, Mayıs). Muhasebe eğitim yöntemleri. XX. Türkiye Muhasebe Eğitimi Sempozyumu, Tekirova/Antalya.
  • Francisco, B., & Kelly, A. (2002). Beyond Albrecht and Sack: A comparison of accounting professionals and college students .Working paper.
  • Gençtürk, M., Demir, Y., & Çarıkçı, O. (2008). Meslek yüksekokulu öğrencilerinin muhasebe- finans eğitimine bakış açıları ve farkındalıkları üzerine bir uygulama. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi, 13(1), 209-228.
  • Karacaer, S., & Taş, A. (2004). Muhasebe eğitiminde kalite çalışmaları: Muhasebe dersi değerlendirmesi üzerine bir uygulama. Muhasebe Bilim Dünyası Dergisi, 6(2), 1-14.
  • Lin, M., Liu, J., & Xiang, X. (2005). Knowledge base and skill development in accounting education: Evidence from China. Journal of Accounting Education, 23, 149-169.
  • Mohammed, E. K. A., & Lashine, S. H. (2003). Accounting knowledge and skills and the challenges of a global business environment. Managerial Finance, 29(7), 3-16.
  • Sayın, Ş., & Yeğinboy, Y. (2001, Mayıs). Yükseköğretimde muhasebe eğitiminin etkinliği. XX. Türkiye Muhasebe Eğitimi Sempozyumu, Tekirova/Antalya.
  • Şakrak, M. (2001, Mayıs). Muhasebe eğitiminde amaç tanımının değişim gereği: Fonksiyonel yönetici ve çalışanların muhasebe eğitimi. XX. Türkiye Muhasebe Eğitimi Sempozyumu, Tekirova/Antalya.

MUHASEBE EĞİTİMİNDEKİ BİLGİ, BECERİ VE EĞİTİM TEKNİKLERİNİN GEREKLİLİKLERİNE İLİŞKİN BEKLENTİLER: TÜRKİYE’DEKİ AKADEMİSYENLERE VE MESLEK MENSUPLARINA YÖNELİK BİR ARAŞTIRMA

Year 2014, Volume: 10 Issue: 23, 121 - 136, 01.09.2014
https://doi.org/10.17130/ijmeb.2014.10.23.479

Abstract

Çalışmanın amacı; muhasebe meslek mensuplarının ve muhasebe dersi veren akademisyenlerin muhasebecilik mesleğine ilişkin sahip olunması gerektiğini düşündükleri bilgi, beceri ve eğitim tekniklerini ortaya koymaktır. Bu amaca yönelik olarak muhasebe eğitiminde yer alması düşünülen bilgi, beceri ve eğitim tekniklerine ilişkin ifadeleri içeren anket hazırlanmıştır. Türkiye’de muhasebe eğitimi veren akademisyenlerin ve Bursa Serbest Muhasebeci Mali Müşavirler Odası’na kayıtlı meslek mensuplarının bu anketi 5’li Likert ölçeği yardımıyla cevaplandırmaları istenmiştir. Yapılan değerlendirme sonucunda, muhasebe eğitiminin içeriği ve yöntemi konusunda akademisyenlerin ve muhasebe meslek mensuplarının farklı görüşlerde oldukları tespit edilmiştir.

References

  • Albrecht, W. S., & Sack, R. J. (2000). Accounting education: Charting the course through a perilous future, Accounting Education Series, 16, Sarasota, FL: American Accounting Association.
  • Bilginer, N. (1999). Lisans düzeyindeki muhasebe eğitiminde bir motivasyon aracı olarak sunum kalitesinin etkileri. Muhasebe Bilim Dünyası Dergisi, 1(3), 111-120.
  • Boyce, G. (1999). Computer-assisted teaching and learning in accounting: Pedagogy or product? Journal of Accounting Education, 17(1–2), 191–199.
  • Boyd, D. T., Boyd, S. C., & Boyd, W. L. (2000). Changes in accounting education: Improving principles content for better understanding. Journal of Education for Business, 76(1), 36-42.
  • Burnett, S. (2003). The future of accounting education: A regional perspective. Journal of Education of Business, 78(3), 129–136.
  • Choi, F. D. S. (1993). Accounting education for the 21th century: Meeting the challenges, Issues in Accounting Education, August, 423-430.
  • Çukacı, Y. C., & Elagöz, İ. (2006). Muhasebe derslerinde kullanılan öğretim yöntemleri ile öğrenme stillerinin ilişkisinin ortaya konulması ve Dokuz Eylül Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi’nde bir uygulama. D.E.Ü.İ.İ.B.F.Dergisi, 21(1), 147-164.
  • Demirkan, Ş. (2001, Mayıs). Muhasebe eğitim yöntemleri. XX. Türkiye Muhasebe Eğitimi Sempozyumu, Tekirova/Antalya.
  • Francisco, B., & Kelly, A. (2002). Beyond Albrecht and Sack: A comparison of accounting professionals and college students .Working paper.
  • Gençtürk, M., Demir, Y., & Çarıkçı, O. (2008). Meslek yüksekokulu öğrencilerinin muhasebe- finans eğitimine bakış açıları ve farkındalıkları üzerine bir uygulama. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi, 13(1), 209-228.
  • Karacaer, S., & Taş, A. (2004). Muhasebe eğitiminde kalite çalışmaları: Muhasebe dersi değerlendirmesi üzerine bir uygulama. Muhasebe Bilim Dünyası Dergisi, 6(2), 1-14.
  • Lin, M., Liu, J., & Xiang, X. (2005). Knowledge base and skill development in accounting education: Evidence from China. Journal of Accounting Education, 23, 149-169.
  • Mohammed, E. K. A., & Lashine, S. H. (2003). Accounting knowledge and skills and the challenges of a global business environment. Managerial Finance, 29(7), 3-16.
  • Sayın, Ş., & Yeğinboy, Y. (2001, Mayıs). Yükseköğretimde muhasebe eğitiminin etkinliği. XX. Türkiye Muhasebe Eğitimi Sempozyumu, Tekirova/Antalya.
  • Şakrak, M. (2001, Mayıs). Muhasebe eğitiminde amaç tanımının değişim gereği: Fonksiyonel yönetici ve çalışanların muhasebe eğitimi. XX. Türkiye Muhasebe Eğitimi Sempozyumu, Tekirova/Antalya.
There are 15 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Article
Authors

Aylin Poroy Arsoy This is me

Tuba Bora This is me

Seval Selimoğlu This is me

Publication Date September 1, 2014
Published in Issue Year 2014 Volume: 10 Issue: 23

Cite

APA Poroy Arsoy, A., Bora, T., & Selimoğlu, S. (2014). MUHASEBE EĞİTİMİNDEKİ BİLGİ, BECERİ VE EĞİTİM TEKNİKLERİNİN GEREKLİLİKLERİNE İLİŞKİN BEKLENTİLER: TÜRKİYE’DEKİ AKADEMİSYENLERE VE MESLEK MENSUPLARINA YÖNELİK BİR ARAŞTIRMA. Uluslararası Yönetim İktisat Ve İşletme Dergisi, 10(23), 121-136. https://doi.org/10.17130/ijmeb.2014.10.23.479