The purpose of this study is to investigate scientific literacy levels of students in terms of various variables. This study was conducted on 158 elementary students using survey approach. The results showed that while scientific literacy levels of students in terms of “comprehension of text” aspect differed significantly across grade level, in respect of having tools to do a research and existence of research tools, there was no statistically significant difference for the same aspects in terms of gender, parents’ educational level, reading scientific journals, visiting museums and existence of library. For the other aspect; while scientific literacy levels of the students for “questioning and interpretation of text” differed significantly in terms of parents’ educational level, reading scientific journal, having research tools, there was no statistically significant difference between the groups in terms of grade level, gender, existence of library
Araştırmanın amacı ilköğretim öğrencilerinin bilimsel okuryazarlık düzeylerini çeşitli değişkenlere göre incelemektir. Araştırma, ilköğretim okullarında, öğrenim gören 158 öğrenciyle, tarama modeli kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Araştırma sonucunda: öğrencilerin metni anlamaya yönelik bilimsel okuryazarlık düzeylerinin, sınıf düzeyi, araştırma yapacak araç gerece sahip olma durumlarına göre anlamlı düzeyde farklılık görülürken: cinsiyet, anne-baba eğitim durumu, bilimsel dergi okuma durumu, müzeleri ziyaret etme durumu, kütüphaneye sahip olma durumlarına göre anlamlı düzeyde farklılık görülmemektedir. Öğrencilerin yorumlama ve sorgulamaya yönelik bilimsel okuryazarlık düzeylerinin: anne-baba eğitim durumu, bilimsel dergi okuma durumu, araştırma yapacak araç gerece sahip olma durumlarına göre anlamlı düzeyde farklılık görülürken: sınıf düzeyi, cinsiyet, kütüphaneye sahip olma durumlarına göre anlamlı düzeyde farklılık görülmemektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | June 1, 2010 |
Published in Issue | Year 2010 Volume: 6 Issue: 11 |