BibTex RIS Cite

THE DESIGNING DIMENTION OF THE DOCUMENTARY FILM AND THE SAMPLE PRACTICES FROM THE TURKISH DOCUMENTARY FILMS

Year 2010, Volume: 6 Issue: 11, 241 - 266, 01.06.2010

Abstract

The study is based on the examination of the dimensions concerning the applicative design of the documentary. The nature of the documentary is presented in general terms. The designing dimension has been transformed into a systematic structure composed of certain parameters. This study aims to reach conclusions related to the Turkish documentaries by evaluating the data obtained from the analysis

References

  • Bernard, Sheila Curran (2007), Documentary Storytelling-Making Stronger and More Dramatic Nonfictions Films, Focal Pres,USA.
  • Bordwell, David ve Kristin Thompson (2008), Film Sanatı, (Çev. Ertan Yılmaz ve Emrah S. Onat), De Ki Yayınları, Ankara.
  • Can, Aytekin ve Halim Esen (2008) “Kısa Filmde Ritm”, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Sayı:19, ss. 153-165.
  • Cereci, Sedat (1997), Belgesel Film, Şule yayınları, İstanbul.
  • Dinçer, Süleyma Murat (1996), Türk Sinemasında Kısa Film, KİV Yayıncılık, Ankara.
  • Garrison, William (2002), “Documentary Cinematography”, Introduction to Documentary Production, Wallflower Pres, Great Britain, ss. 99-128.
  • Gessin, Ron (2002), “Creative Sound”, Introduction to Documentary Production, Wallflower Pres, Great Britain, ss. 129-156.
  • Kochberg, Searle (2002), “Narrativity and Intent in Documentary Production”, Introduction to Documentary Production, Wallflower Pres, Great Britain, ss. 29-48.
  • Nichols, Bill (1991), Representing Reality-Issues and Concepts in Documentary, Indiana University Pres, USA.
  • Rabiger, Michael (1998), Directing the Documentary, Focal Press, USA.
  • Roscoe, Jane ve Craig Hight (2001), Faking it/Mock-documentary, Manchester, University Pres, USA.
  • Rosenthal, Alan (2002), Writing, Directing and Producing Documentary Films and Videos, Third Edition, Southern Illinois University Pres, USA.
  • Rotha, Paul (2000), Belgesel Sinema, (Çev. İbrahim Şener), İzdişüm Yayınları, İstanbul.
  • Dünya belgesel sinemasıyla yapılan bu kıyaslama kuşkusuz ki öznel bir yargıdır. Araştırmacının Belgesel
  • Sinemacılar Birliği (BSB)`nin düzenlediği, uluslararası boyutta olan ve dünya belgesel sinemasından
  • örneklerin de yer aldığı 1001 Belgesel Film Festivallerinde bilinçli olarak izlediği çok sayıda filmden elde
  • ettiği bir çıkarsamadır.
  • Tuncer, Ömer (2003), “Belgesel Sinemada Kalıplarımız ve Onlardan Kurtulmalı mıyız?” http://www.kameraarkasi.org/belgesel/makaleler/omertuncer (Erişim Tarihi: 15.09.2008).
  • Young, Jane (2002), Structure and Script, Introduction to Documentary Production, Wallflower Pres, Great Britain, ss. 5-21.

BELGESEL FİLMİN TASARIM BOYUTU VE TÜRK BELGESEL SİNEMASINDAN ÖRNEK UYGULAMALAR

Year 2010, Volume: 6 Issue: 11, 241 - 266, 01.06.2010

Abstract

Bu çalışma, belgesel filmin uygulama tasarımına yönelik boyutun irdelenmesi üzerine kurulmuştur. Çalışmada belgesel sinemanın doğası genel çizgiler içinde verilerek, tasarım boyutu belirli parametrelerle oluşturulan dizgesel bir yapı içinde irdelenmiştir. Bu yapı, bir analiz çerçevesinde Türk belgesel filmlerine uygulanmış; analizden elde edilen veriler yorumlanarak Türk belgesel film yaratımında genel çıkarsamalara ulaşılmak amaçlanmıştır.

References

  • Bernard, Sheila Curran (2007), Documentary Storytelling-Making Stronger and More Dramatic Nonfictions Films, Focal Pres,USA.
  • Bordwell, David ve Kristin Thompson (2008), Film Sanatı, (Çev. Ertan Yılmaz ve Emrah S. Onat), De Ki Yayınları, Ankara.
  • Can, Aytekin ve Halim Esen (2008) “Kısa Filmde Ritm”, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Sayı:19, ss. 153-165.
  • Cereci, Sedat (1997), Belgesel Film, Şule yayınları, İstanbul.
  • Dinçer, Süleyma Murat (1996), Türk Sinemasında Kısa Film, KİV Yayıncılık, Ankara.
  • Garrison, William (2002), “Documentary Cinematography”, Introduction to Documentary Production, Wallflower Pres, Great Britain, ss. 99-128.
  • Gessin, Ron (2002), “Creative Sound”, Introduction to Documentary Production, Wallflower Pres, Great Britain, ss. 129-156.
  • Kochberg, Searle (2002), “Narrativity and Intent in Documentary Production”, Introduction to Documentary Production, Wallflower Pres, Great Britain, ss. 29-48.
  • Nichols, Bill (1991), Representing Reality-Issues and Concepts in Documentary, Indiana University Pres, USA.
  • Rabiger, Michael (1998), Directing the Documentary, Focal Press, USA.
  • Roscoe, Jane ve Craig Hight (2001), Faking it/Mock-documentary, Manchester, University Pres, USA.
  • Rosenthal, Alan (2002), Writing, Directing and Producing Documentary Films and Videos, Third Edition, Southern Illinois University Pres, USA.
  • Rotha, Paul (2000), Belgesel Sinema, (Çev. İbrahim Şener), İzdişüm Yayınları, İstanbul.
  • Dünya belgesel sinemasıyla yapılan bu kıyaslama kuşkusuz ki öznel bir yargıdır. Araştırmacının Belgesel
  • Sinemacılar Birliği (BSB)`nin düzenlediği, uluslararası boyutta olan ve dünya belgesel sinemasından
  • örneklerin de yer aldığı 1001 Belgesel Film Festivallerinde bilinçli olarak izlediği çok sayıda filmden elde
  • ettiği bir çıkarsamadır.
  • Tuncer, Ömer (2003), “Belgesel Sinemada Kalıplarımız ve Onlardan Kurtulmalı mıyız?” http://www.kameraarkasi.org/belgesel/makaleler/omertuncer (Erişim Tarihi: 15.09.2008).
  • Young, Jane (2002), Structure and Script, Introduction to Documentary Production, Wallflower Pres, Great Britain, ss. 5-21.
There are 19 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Article
Authors

Mustafa Sözen This is me

Publication Date June 1, 2010
Published in Issue Year 2010 Volume: 6 Issue: 11

Cite

APA Sözen, M. (2010). BELGESEL FİLMİN TASARIM BOYUTU VE TÜRK BELGESEL SİNEMASINDAN ÖRNEK UYGULAMALAR. Uluslararası Yönetim İktisat Ve İşletme Dergisi, 6(11), 241-266.