The present study aimed at making a comparison between integratively motivated IELTS candidates and their instrumentally motivated peers in terms of their writing achievement. Moreover, the above-mentioned groups were compared based on their proficiency score on IELTS Test. In order to carry out the study, the participants of the study were chosen as 245 Iranian IELTS candidates who had initially taken the actual IELTS test in Iran. In addition to that, the questionnaire which was utilized by Laine 1987 , to determine the type of motivation each participant possessed, was used. The obtained data formed two groups of 86 integrative and 110 instrumental candidates. Using the results obtained from the proficiency test, a one-way ANOVA was run. The result indicated that there was no statistically significant difference between the two groups in so far as their proficiency was concerned and it therefore was concluded that the two groups were at the same level of proficiency. Moreover, the statistical analyses, using one-way ANOVA, revealed that there was no significant difference between the integratively oriented participants and instrumentally oriented ones as far as their writing was concerned
Instrumental Motivation Integrative Motivation Language Proficiency Motivation Writing Proficiency
Bu çalışma, bütünüyle motive olmuş IELTS adayları ile onlarin araçsal olarak motive olmuş emsaller arasinde yazma başarısı açisindan bir karşılaştırma yapmayı amaçladi. Bununla birlikte, yukarıda bahsi geçen gruplar IELTS ‘ ten aldıkları yeterlilik puanına göre karşılaştırılmışlardır. Bu çalışmayı yürütmek için, çalışmanın katılımcıları ilk başta asıl IELTS sınavına Iran’da girmiş olan 245 Iranlı IELTS adayı olarak seçildi. Buna ek olarak, Laine’in 1987 her bir aday üzerinde ne çeşit bir motivasyona sahip olduklarını belirlemek için uyguladığı anket kullanildı. Elde edilen bilgi 86’sı bütünüyle motive olmuş, 110’u araçsal şekilde motive olmuş iki grup ortaya çıkardı. Yeterlilik sınavından elde edilen sonuçlarla tek yönlü bir ANOVA analysis of variance = farklılık analizi uygulandı. Sonuç bu iki grubun yeterlilikleri göz önüne alındığında istatiksel olarak bu iki grubun arasında çok önemli bir farkın bulunmadığını gösterdi ve bu yüzden iki grubun da yeterliliklerinin eşit seviyede olduğu sonucu çıkarıldı. Bununla birlikte, tek yönlü ANOVA’ yı kullanan istatiksel analiz, yazma konusunda bütünüyle kendini bu yöne yöneltmiş ve araçsal şekilde motive olmuşlar arasında büyük bir farklılık olmadığını göstedi.
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | January 1, 2012 |
Published in Issue | Year 2012 Volume: 8 Issue: 15 |