Smartphones, computers, tablets, etc. can easily attract the focus of employees to non-work channels. With internet as a fast way of accessing information and communication, the desire to catch up with the constantly changing agenda, to be informed about new events and not to be left behind, increases the time individuals spend with such devices and this situation is reflected in their work performance in different ways. Academicians can be affected by the benefits and some possible harms of this technology in order to constantly research, improve themselves and not miss not only general events but also the latest developments in the literature. In this study, it is aimed to examine the mediating role of cyberloafing in the relationship between academic staff’s fear of missing out and their perceived academic performance. According to the study conducted with 495 academicians from the Central Anatolia region, a negative endirelationship was found between the fear of missing out and the perceived academic performance, and a positive relationship between the fear of missing out and cyberloafing. Although there was no statistical relationship between cyberloafing and academic performance perception, statistically significant mediating role of cyberloafing in the related relationship was determined.
Akıllı telefonlar, bilgisayarlar, tabletler vb. türlü cihazlar, çalışanların odaklarını iş dışındaki mecralara rahatlıkla çekebilmektedir. Bilgiye ve iletişime hızlı erişim yolu olan internet ile birlikte, sürekli bir biçimde değişen gündemi yakalama, yeni olaylar hakkında haberdar olma ve yaşanan gelişmelerden geride kalmama isteği, bireylerin bu tür cihazlarla geçirdikleri zamanı arttırmakta ve bu durum da iş performanslarına farklı şekillerde yansımaktadır. Mesleği gereği sürekli araştırma yapmak, kendini geliştirmek ve sadece genel olayları değil aynı zamanda literatürdeki son gelişmeleri de kaçırmamak adına akademisyenler de bu teknolojinin faydalarından ve bazı olası zararlarından etkilenebilmektedir. Bu çalışmada akademik personelin gelişmeleri kaçırma korkusu ile akademik performans algıları arasındaki ilişkide sanal kaytarmanın aracılık rolünün incelenmesi amaçlanmaktadır. İç Anadolu bölgesindeki 495 akademisyen ile gerçekleştirilen çalışmaya göre gelişmeleri kaçırma korkusu ile akademik performans algısı arasında negatif, gelişmeleri kaçırma korkusu ile sanal kaytarma arasında ise pozitif ilişki tespit edilmiştir. Bununla birlikte sanal kaytarma ile akademik performans algısı arasında istatistiki olarak ilişki bulunmamış olmasına karşın, sanal kaytarmanın ilgili ilişkide istatistiki olarak anlamlı aracılık rolü de tespit edilmiştir.
Gelişmeleri Kaçırma Korkusu Akademik Performans Algısı Sanal Kaytarma Akademi Akademik Personel
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Business Administration |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Early Pub Date | December 22, 2022 |
Publication Date | December 28, 2022 |
Submission Date | August 22, 2022 |
Acceptance Date | October 13, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 18 Issue: 4 |