Bu çalışma, Türkiye ekonomisi için yük kapasite eğrisi (LCC) hipotezi çerçevesinde ekonomik
büyüme, doğrudan yabancı yatırımlar (FDI) ve birincil enerji tüketiminin (BET) yük kapasite faktörü
(LCF) üzerindeki etkilerini incelemeyi amaçlamaktadır. Ayrıca, Türkiye’de LCC hipotezi, kirlilik sığınağı
hipotezi ve kirlilik hale hipotezlerinin geçerli olup olmadığı araştırılmıştır. Bu amaçla analizler, 1973-
2022 dönemine ait yıllık veriler kullanılarak Augmented Dickey-Fuller (ADF) ve Phillips-Perron (PP)
birim kök testleri ve Auto-regressive Distributed Lag (ARDL) sınır testi yöntemiyle yapılmıştır. Çalışmada,
Türkiye’de kişi başına gelir ile çevresel kalite arasında U şeklinde bir ilişki olmadığı ve dolayısıyla LCC
hipotezinin geçerli olmadığı sonucuna ulaşılmıştır. Diğer taraftan, Türkiye’de FDI’nın çevre kalitesini
olumsuz etkilediği ve kirlilik sığınağı hipotezinin geçerli olduğu görülmüştür. Modelde kontrol değişkeni
olarak yer alan BET ise LCF ile ters yönlü bir ilişki içindedir, diğer bir değişle BET arttıkça çevresel
kalite bozulmaktadır. Çalışmanın sonuçlarından yola çıkılarak, Türkiye’nin fosil yakıt kullanımını
azaltarak yenilenebilir enerji kaynaklarına yönelmesi, devletin düzenleme ve denetim süreçlerini daha
aktifleştirmesi ve gerek üretim gerekse de tüketim sürecinde hane halklarının ve işletmelerin çevre
bilincinin artırılmasına yönelik politikaların geliştirilmesinin sürece katkı sağlayacağı söylenebilir.
Yük Kapasite Eğrisi Gelir Doğrudan Yabancı Yatırımlar Kirlilik Sığınağı Hipotezi Kirlilik Hale Hipotezi.
This study aims to examine the effects of per capita income, foreign direct investment (FDI) and
primary energy consumption (BET) on the load capacity factor (LCF) within the framework of the load
capacity curve (LCC) hypothesis for the Turkish economy. Additionally, the validity of the LCC, pollution
a haven, and pollution halo hypotheses in Turkey is examined. For this purpose, Augmented DickeyFuller (ADF) and Phillips-Perron (PP) unit root tests and Autoregressive Distributed Lag (ARDL) bounds
test method are applied using annual data for the period 1973-2022. The study concludes that there is
no U-shaped relationship between per capita income and environmental quality in Turkey and therefore
the LCC hypothesis is not valid. On the other hand, FDI has a negative impact on environmental quality
in Turkey and the pollution haven hypothesis is valid. Environmental quality declines when BET grows,
according to the negative relationship between BET and LCF, which is one of the model’s control variables. Based on the study’s findings, Turkey should switch from using fossil fuels to renewable energy sources,
increase the activity of government oversight and regulation processes, and develop policies to raise
the environmental consciousness of businesses and households in both the production and consumption
processes.
Load Capacity Curve Income Foreign Direct Investment Pollution Haven Hypothesis Pollution Halo Hypothesis.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | International Economics (Other) |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Early Pub Date | June 26, 2024 |
Publication Date | June 28, 2024 |
Submission Date | January 3, 2024 |
Acceptance Date | April 24, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 20 Issue: 2 |