This study aims to examine price bubbles in companies traded in the BIST Technology index and
to determine the effect of investor attention on price bubbles. In the analysis, using weekly data of 12
companies in the 2019-2023 period, price bubbles were determined with the Generalized Supplemented
Dickey Fuller (GSADF) test developed by Phillips et al. (2015a), and the effect of investor attention
on price bubbles was analyzed with a panel logit model. As a result of the GSADF test, price bubble
formations were detected in all companies traded on the BIST Technology index, the shortest lasting
1 week and the longest lasting 49 weeks. In the analysis conducted with the panel logit model, it was
determined that investor attention, represented by Google search volume index data, significantly and positively affected the probability of price bubbles. The results are expected to contribute to the literature
by showing price bubble formations in the technology sector on a company basis and revealing the
important role of investors’ attention in stocks as a factor affecting price bubbles. In addition, the results
obtained in the study are aimed to contribute to investors, portfolio managers and researchers in terms of
revealing the necessity of monitoring investor attention in predicting price bubbles on the stock market.
Bu çalışma BIST Teknoloji endeksinde işlem gören firmalarda fiyat balonlarının incelenmesini ve
yatırımcı ilgisinin fiyat balonlarına etkisinin tespit edilmesini amaçlamaktadır. İncelemede 12 firmanın
2019-2023 dönemindeki haftalık verileri kullanılarak Phillips vd. (2015a) tarafından geliştirilen
Generalized Sup Augmented Dickey Fuller (GSADF) testi ile fiyat balonları belirlenmiş ve yatırımcı
ilgisinin fiyat balonlarına etkisi panel logit model ile analiz edilmiştir. GSADF testi sonucunda BIST
Teknoloji endeksinde işlem gören tüm firmalarda en kısası 1 hafta, en uzunu 49 hafta süren fiyat balonu
oluşumları tespit edilmiştir. Panel logit model ile yapılan analizde ise Google arama hacmi endeksi
verileriyle temsil edilen yatırımcı ilgisinin fiyat balonları oluşma olasılığını önemli seviyede ve pozitif
yönde etkilediği belirlenmiştir. Sonuçların teknoloji sektöründe fiyat balonu oluşumlarını firma bazında
göstermesi ve fiyat balonlarını etkileyen bir faktör olarak yatırımcıların pay senetlerine olan ilgisinin
önemli rolünü ortaya koyması ile literatüre katkı sağlaması beklenmektedir. Ayrıca çalışmada elde edilen
sonuçların pay piyasasında fiyat balonlarının tahmin edilebilmesi konusunda yatırımcı ilgisinin de takip
edilmesi gerekliliğini ortaya koyması açısından yatırımcılara, portföy yöneticilerine ve araştırmacılara
katkı sağlaması hedeflenmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Finance |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Early Pub Date | December 30, 2024 |
Publication Date | December 31, 2024 |
Submission Date | May 10, 2024 |
Acceptance Date | October 29, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 20 Issue: 4 |