Konuşma
ve dinleme becerisini birey okul öncesi dönemde kazanırken okuma ve yazma
becerisini ilkokul döneminde belirli bir program dahilinde kazanmaktadır. Yazma
becerisi diğer dil becerilerine göre kazanımı ve geliştirilmesi daha zor olan
bir dil becerisidir. İlkokul döneminde bazı öğrenciler yazma açısından sıkıntı
yaşamakta, yazılarının okunaklılığı düşük düzeyde olmaktadır. Bu araştırmanın
amacı ilkokul birinci sınıf öğrencilerinin dik temel yazılarını okunaklılık ve
yazma hataları açısından incelemektir. Tarama modeline göre tasarlanan
araştırma, Afyonkarahisar’da bulunan 92 katılımcıdan oluşan ilkokul birinci
sınıf öğrencisi ile yürütülmüştür. Öğrencilerin dik temel yazıları ‘‘Çok
Boyutlu Okunaklılık Ölçeği’’ ve ‘‘Yazım Hataları Formu’’ ile
değerlendirilmiştir. Araştırmada betimleyici istatistikler frekans, yüzde, standart
sapma ve korelasyon analizleri yoluyla hesaplanmıştır. Elde edilen bulgulara
göre ilkokul birinci sınıf öğrencilerinin dik temel yazıları boşluk, ebat,
biçim ve çizgi takibi açısından orta düzeyde okunaklı bulunmuştur. Öğrencilerin
yazım hataları değerlendirildiğinde en fazla imla hataları yaptıkları tespit
edilirken sırasıyla harf
atlama/ekleme, hece atlama/ekleme, harf karıştırma, sözcük atlama/ekleme, satır
sonu hece ayırma, kelimeleri bitişik/ayrı yazma, sözcüğü yanlış yazma, ters
yazma açısından hata yaptıkları tespit edilmiştir. Elde edilen bulgular doğrultusunda
öğretmenlerin küçük sınıflardan itibaren okunaklı yazı yazamayan öğrencileri
belirleyerek ortaya çıkacak yazma güçlüğü sorunlarını engellemeye çalışmaları,
ses bilgisel farkındalık, görsel algı, görsel anlama ve görsel dinleme testleri
yoluyla ilk okuma ve yazma öğretimine başlanmadan önce öğrencilerin erken
okuryazarlık becerileri belirlenerek karşılaşılacak olası sorunların
değerlendirilmesi gibi öneriler getirilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 29, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 |