Interdisciplinary approach could be defined as combining different lessons to illuminate a particular concept, problem or subject from different perspectives. The use of this approach in the learning and teaching, makes the views of teachers who are the implementers of the process, important. The aim of this research is to reveal teachers' views on the use of interdisciplinary approach in Social Studies courses. The research is designed as one of the qualitative research models, the phenomenology pattern. The study group is consisted of 18 volunteer teachers that are working in secondary schools in various provinces of Turkey under the National Ministry of Education. The data obtained were analyzed using the content analysis technique. As a result of the research, it is seen that teachers consider the interdisciplinary approach as important and necessary, beneficial and effective in learning and positive in terms of student development. Social studies teachers mostly benefit from Turkish, Science and Religious Culture and Moral Knowledge courses and cooperate with their teachers. Teachers state that while making interdisciplinary connections, they pay attention to learning and understanding of acquisition and learning. Teachers think that the approach is most useful in completing deficiencies. Regarding the limitations of the approach, the teachers state that they have problems in terms of suitability to the subject and competence.
Disiplinlerarası yaklaşım; belirli bir kavram, problem ya da konuyu farklı açılardan aydınlatabilecek farklı derslerin bir araya getirilerek ele alınması olarak tanımlanabilir. Bu yaklaşımın öğrenme ve öğretme sürecinde kullanılması sürecin uygulayıcısı konumunda olan öğretmenlerin görüşlerini önemli hale getirmektedir. Bu araştırmanın amacı Sosyal Bilgiler derslerinde disiplinlerarası yaklaşımın kullanımına yönelik öğretmen görüşlerini ortaya çıkarmaktır. Araştırma nitel araştırma modellerinden biri olan olgubilim deseni olarak tasarlanmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu, Türkiye’nin çeşitli illerinde Milli Eğitim Bakanlığı’na bağlı ortaokullarda görev yapan ve araştırmaya gönüllü olarak katılmayı kabul eden 18 Sosyal Bilgiler öğretmeni oluşturmaktadır. Elde edilen veriler içerik analizi tekniği kullanılarak analiz edilmiştir. Araştırma sonucunda öğretmenlerin disiplinlerarası yaklaşımı önemli ve gerekli, faydalı ve öğrenmede etkili ve öğrenci gelişimi açısından olumlu gördükleri görülmektedir. Sosyal Bilgiler öğretmenleri en fazla Türkçe, Fen Bilgisi ve Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi derslerinden faydalanmakta ve öğretmenleri ile işbirliği yapmaktadırlar. Öğretmenler disiplinlerarası bağlantı kurarken kazanım ve öğrenme alanı ile konunun anlaşılması ve öğrenilmesine dikkat ettiklerini belirtmektedirler. Öğretmenler yaklaşımın en fazla eksiklikleri tamamlamada yararlı olduğunu düşünmektedirler. Yaklaşımın sınırlılığı konusunda ise öğretmenler öğrenciye ve konuya uygunluğu ile öğretmen yeterliliği noktasında sorunlar yaşadıklarını belirtmektedirler.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 6 Issue: 1 |
International Journal of Field Educatİon (IJOFE)
ISSN: 2149-3030