Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Teachers 'Views On The Use Of Inter-Disciplinary Approach In Socıal Studies

Yıl 2020, Cilt: 6 Sayı: 1, 141 - 163, 30.06.2020
https://doi.org/10.32570/ijofe.725951

Öz

Interdisciplinary approach could be defined as combining different lessons to illuminate a particular concept, problem or subject from different perspectives. The use of this approach in the learning and teaching, makes the views of teachers who are the implementers of the process, important. The aim of this research is to reveal teachers' views on the use of interdisciplinary approach in Social Studies courses. The research is designed as one of the qualitative research models, the phenomenology pattern. The study group is consisted of 18 volunteer teachers that are working in secondary schools in various provinces of Turkey under the National Ministry of Education. The data obtained were analyzed using the content analysis technique. As a result of the research, it is seen that teachers consider the interdisciplinary approach as important and necessary, beneficial and effective in learning and positive in terms of student development. Social studies teachers mostly benefit from Turkish, Science and Religious Culture and Moral Knowledge courses and cooperate with their teachers. Teachers state that while making interdisciplinary connections, they pay attention to learning and understanding of acquisition and learning. Teachers think that the approach is most useful in completing deficiencies. Regarding the limitations of the approach, the teachers state that they have problems in terms of suitability to the subject and competence.

Kaynakça

  • Akdağ, H. (2009). İlköğretim 6. ve 7. sınıf sosyal bilgiler öğretim programının öğrenci görüşlerine göre değerlendirilmesi (Konya İli Örneği). Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (21), 1-14.
  • Aksoy, O. (2011). İlköğretim 6. sınıf İngilizce ile fen ve teknoloji programlarına yönelik disiplinlerarası uygulama sonuçları. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Zonguldak Karaelmas Üniversitesi / Sosyal Bilimler Enstitüsü, Zonguldak.
  • Aktürel, H. (2005). İşitme engelli öğrencilere disiplinlerarası öğretim yaklaşımına dayalı hayat bilgisi öğretiminin incelenmesi: eylem araştırması. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Anadolu Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
  • Alabaş, R., ve Kamer, S. T. (2007). Sosyal bilgiler öğretim programının değerlendirilmesi: Uygulayıcı görüşlerinin nitel analizi. 1st National Education Congress, Hacettepe University, Ankara.
  • Alp, E. (2010). Disiplinlerarası öğretim yaklaşımının öğrencilerin olasılık konusundaki akademik başarılarına ve öğrenmenin kalıcılığına etkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Trabzon.
  • Ambarlı, A. (2010). Türkiye’de Cumhutiyet’ten günümüze Sosyal Bilgiler programları (değişiklikler, düzenlemeler, güncellemeler). Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Konya.
  • Angın Savaş, R. (2010). Disiplinlerarası sanat etkileşimlerinin seramik sanatı ve eğitimine etkileri. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi / Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Arapoğlu, F. (2018). Disiplinlerarasılık, coğrafi kavramlar ve sanatsal bir edim olarak yürümek. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Yıldız Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Arslan M. (Ed.) (2017). Öğretim ilke ve yöntemleri. Anı Yayıncılık. Ankara.
  • Aschbacher, P. R. (1991). Humanitas: A thematic curriculum. Educational Leadership, 49 (2), 16-19.
  • Aslantaş, S. (2012). Disiplinlerarası yaklaşımın görsel sanatlar dersinde uygulanmasının etkililiği. Yayımlanmamış doktora tezi, Gazi Üniversitesi / Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Avcı, N. (2007). Toplumsal değerler ve gençlik. Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Aybek, B. (2001). İlköğretim 4 sınıf sosyal bilgiler dersi öğretiminin sosyal ve diğer bilimlerle ilişkisinin değerlendirilmesi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(7), 35-48.
  • Aydın, G. ve Balım, A. G. (2005). Yapılandırmacı yaklaşıma göre modellendirilmiş disiplinler arası uygulama: Enerji konularının öğretimi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 38(2), 145-166.
  • Aytar, A. (2017). Disiplinlerarası fen öğretiminin 7. sınıf öğrencilerinin sürdürülebilir kalkınma konusundaki gelişimlerine etkisi. Yayımlanmamış Doktora tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi / Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Trabzon.
  • Babadağ, C.(1996). Modern öğretim stratejilerinin öğretim-öğrenim süreçlerine yansıması. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Bakır-Aladağ, K. (2018). Ortaokul öğrencilerinin fen bilimleri dersi öğretim programında yer alan matematiksel kavramları kazanma durumlarına yönelik disiplinlerarası bir çalışma. Yüksek Lisans Tezi, Kırıkkale Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Kırıkka.
  • Barcus, F.E. (1959). Communications content: Analysis of the research, 1900-1958, Unpublished doctor’s dissertation, University of Illinois.
  • Barton, K. ve Smith, L. (2000). Themes or motifs? Aiming for coherence through interdisciplinary outline. The Reading Teacher, 54, (1), 54-63.
  • Boyraz, C. (2015). Oyun ve fiziki etkinliklere dayalı fen eğitimi: Disiplinlerarası öğretim uygulaması. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Anadolu Üniversitesi / Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
  • Bozkurt, S. (2012). Fen ve teknoloji öğretim programında disiplinlerarası ilişkilendirmeler. Yayınlanmamış Yüksek lisans tezi, Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi / Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Muğla.
  • Carter, N., Bryant-Lukosius, D., DiCenso, A., Blythe, J., & Neville, A. J. (2014). The use of triangulation in qualitative research. In Oncology Nursing Forum 41(5). 545-547.
  • Ceylan Alibeyoğlu, M. (2005). An interdisciplinary educational program on population growth using drama as a tool. Yayınlanmamış Yüksek lisans tezi, Boğaziçi University Environmental Social Sciences, İstanbul.
  • Cluck, N.A. (1980). Reflections in the Interdisciplinary Apporach to the Humanities. Liberal Education. 66 (1): 67-77.
  • Cohen, L., Manion, L., ve Morrison, K. (2007). Research methods in education (6th ed.). New York, NY: Routledge.
  • Crowell, S. (1989). A new way of thinking: the challenge of the future. Educational Leadership,7 (1), 60- 63.
  • Çakmak, Z., Kaçar, T. ve Arıkan, İ. (2017). Sosyal bilgiler öğretmenlerinin ortaokul sosyal bilgiler dersi taslak öğretim programına ilişkin görüşleri. The Journal of Academic Social Science, 5(54), 576-597.
  • Çatak, M. (2015). Türkiye’de Sosyal Bilgiler Eğitim Programlarının İncelenmesi. Ekev Akademi Dergisi, 62(62), 69-94.
  • Çelik, İ. (2017). Tarih öğretiminde disiplinlerarası ilişkilendirmelerin kullanımı. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Karabük Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Karabük.
  • Çıray, F. (2010). İlköğretimde disiplinlerarası analoji tabanlı öğretimin öğrencilerin öğrenme düzeyleri üzerindeki etkisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Anadolu Üniversitesi / Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
  • Çoban, O., ve Akşit, İ. (2018). 2005 ve 2017 Sosyal bilgiler öğretim programlarının öğrenme alanı, kazanım, kavram, değer ve beceri boyutları açısından karşılaştırılması. Journal of History Culture and Art Research, 7(1), 479-505.
  • Çoruh, H. (2010). Disiplinlerarası bilim tarihi dersi ve gerekçesi. Tarih Okulu, 7, 7-23.
  • Demirel, M. ve Diken Coşkun, Y. (2010). Case study on ınterdisciplinary teaching approach supported by project based learning. The International Journal of Research in Teacher Education, 2(3), 28-53.
  • Demirel, Ö. Tuncel, İ., Demirhan, C. ve Demir, K. (2008). Çoklu zekâ kuramı ile disiplinlerarası yaklaşımı temel alan uygulamalara ilişkin öğretmen-öğrenci görüşleri. Eğitim ve Bilim, 33 (147), 14-25.
  • Delier, A. (2005). Sanat eğitiminde disiplinlerarası yaklaşımlar. Yayınlanmamış Yüksek lisans tezi, Marmara Üniversitesi / Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Demir, E. (2009). İlköğretim ikinci sınıflarda uygulanan disiplinlerarası bütüncül öğretim yaklaşımının etkisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
  • Demirel, Ö. (2013). Eğitimde program geliştirme: Kuramdan uygulamaya. Ankara: Pegem Akademi.
  • Doğan, C. (2014). Coğrafya öğretiminde disiplinlerarası ders işlenişinin başarıya etkisinin değerlendirilmesi. Yayınlanmamış Yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi / Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Doğanay. A. (2005). Öğretimde kavram ve genellemelerin geliştirilmesi. C. Öztürk. D. Dilek (Ed.), Hayat bilgisi ve sosyal bilgiler öğretimi (s. 265-296). Ankara: Pegem Akademi.
  • Doğanay, A. (2008). Çağdaş sosyal bilgiler anlayışı ışığında yeni sosyal bilgiler programının değerlendirilmesi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 17(2), 77-96.
  • Doğanay, A., & Sarı, M. (2008). Öğretmen gözüyle yeni sosyal bilgiler programı: Adana ilinde bir araştırma. İlköğretim Online, 7(2), 468-484.
  • Elliott, B., Oty, K., McArthur, J., ve Clark, B. (2001). The effect of an interdisciplinary algebra/science course on students' problem solving skills, critical thinking skills and attitudes towards mathematics. International Journal of mathematical education in science and technology, 32(6), 811-816.
  • Erden, M. (tarihsiz). Sosyal bilgiler öğretimi. Ankara: Alkım Kitapçılık-Yayıncılık.
  • Ergindir Küçükkaya, N. (2001). Resim ve müzik sanatının disiplinlerarası etkileşimi içinde sanat eğitimine katkısının incelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek lisans tezi, Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Erickson, H.L. (1995). Stirring the head, heart, and soul. redefining curriculum and ınstruction. California: Corwin Press, Inc.
  • Ersoy, F. G. (2009). Yeni ilköğretim sosyal bilgiler programının uygulanması ile ilgili değerlendirmeler (Konya ili örneği). Yayınlanmamış Doktora Tezi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimleri Enstitüsü, Konya.
  • Ersoy, F.A. ve Erdoğan, K. (2009). Sosyal bilgiler dersi öğretim programının (2004) uygulama sürecine ilişkin öğrenci görüşleri. Kastamonu Eğitim Dergisi, 17(1), 71-86.
  • Ertürk, S. (1984). Eğitimde Program Geliştirme. Hacettepe Ün. Basımevi, Ankara.
  • Gatewood, T. (1998). Integrated curriculum in today’s middle schools? Educatioanal Digest, 63(9), 1-4.
  • Genç, M.A. (2013). Üstün yetenekli öğrencilerin görsel sanatlar eğitiminde disiplinlerarası öğretim etkinliklerinin değerlendirilmesi (Konya BİLSEM örneği). Yayımlanmamış Doktora tezi, Necmettin Erbakan Üniversitesi / Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Konya.
  • Gürkan, B., ve Doğanay, A. (2016). Sosyal bilgiler dersinde disiplinler arası öğretim yaklaşımına dayalı analoji tekniği uygulamalarının kavram gelişimine etkisi: Bir durum çalışması. Turkish Studies International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 11(19), 395-416.
  • Glesne, C. (2013). Nitel araştırmaya giriş. Çev. Edt. Ali Ersoy-Pelin Yalçınoğlu, 2.Baskı. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Gömleksiz, M. N., ve Bulut, İ. (2006). Yeni sosyal bilgiler dersi öğretim programının uygulamadaki etkililiğinin değerlendirilmesi. Kuram ve Uygulamada Egitim Yönetimi Dergisi, 12(3), 393-421.
  • Güneş, N. (2007). An analysis of the revised english curriculum for primary school grade 4 from a cross-curricular standpoint: Compatibility with the social sciences curriculum. Yayımlanmamış Yüksek lisans tezi, İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Gürel, D. (2017). Taslak sosyal bilgiler öğretim programına yönelik yapısal bir değerlendirme. I. Uluslararası Sınırsız Eğitim ve Araştırma Sempozyumu (USEAS2017), 236-246.
  • Halstead, J. ve M. Pike, M. A. (2006). Citizenship and moral education. New York: Routledge Taylor and Fransic Group.
  • Hancock B., Ockleford, E. ve Windridge, K. (2009). An introduction to qualitative research. The NIHR RDS for.
  • Hepkon, Z. (2006). İletişim bilimleri ve kültürel çalışmalar: Bir disiplinin sınırları sorularımızın sınırlarını kapsayabilecek mi? İstanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 5(9), 19-27.
  • İmamoğlu, H. V. ve Çeken, R. (2011). İlköğretim sosyal bilgiler dersinin bilim tarihi açısından fen ve teknoloji dersi ile ilişkilendirilmesi üzerine disiplinlerarası bir bakış. Ordu Üniversitesi. Sosyal Bilimler Enstitüsü Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 2 (3), 71-87.
  • Jacobs, H.H. (1989). The growing need for interdisciplinary curriculum content. H.H. Jacobs, (Ed), Interdisciplinary curriculum: design and implementation. (1-12). Alexandria: VA: ASCD.
  • Kanatlı, F. ve Çekici, Y. E. (2013). Türkçe öğretiminde disiplinlerarası olanaklar. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(2), 223-234.
  • Karakuş, M., Turhan Türkkan, B., & Karakuş, F. (2017). Fen bilgisi ve ilköğretim matematik öğretmenlerinin disiplinlerarası yaklaşıma yönelik görüşlerinin belirlenmesi. Elementary Education Online, 16(2), 509-524.
  • Kaymakçı, S. (2012). Sosyal bilgiler öğretim programında ilişkilendirmeler. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(2), 273-304.
  • Kaymakçı, S., ve Ata, B. (2012). Sosyal bilgiler öğretmenlerinin sosyal bilgilerin doğasıyla ilgili görüşleri. Sosyal Bilgiler Eğitimi Araştırmaları Dergisi, 3(1), 35-64.
  • Keçe, M., ve Merey, Z. (2011). İlköğretim sosyal bilgiler kazanımlarının sosyal bilimler disiplinlerine ve disiplinlerarası anlayışa uygunluğunun belirlenmesi. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(1), 110-139.
  • Kızılateş, E. (2018). Disiplinlerarası müzik öğretiminde görsel tasarım ritim ilkesinin ilköğretim 3. sınıf öğrencilerinin müzik algısı ve bilgilenme düzeylerine etkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Kırıkkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kırıkkale.
  • Konukaldı, I. (2012). İlköğretim fen ve teknoloji eğitiminde disiplinlerarası tematik öğretim yaklaşımının öğrencilerin öğrenme ürünleri üzerine etkisi. Yayımlanmamış Yüksek lisans tezi, Akdeniz Üniversitesi / Sosyal Bilimler Enstitüsü, Antalya.
  • Matthews, K. E., Adams, P. ve Goos, M. (2009). Putting into perspective: mathematics in the undergraduate science curriculum. International Journal of Mathematical Education in Science and Technology, 40 (7), 891-902.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (2005a). İlköğretim sosyal bilgiler dersi öğretim programı ve kılavuzu: 4- 5. Sınıflar. Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı. Ankara: Devlet Kitapları Müdürlüğü.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (2005b). İlköğretim sosyal bilgiler dersi öğretim programı ve kılavuzu: 6- 7. Sınıflar. Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı. Ankara: Devlet Kitapları Müdürlüğü.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (2018). Sosyal Bilgiler Dersi Programı. mufredat.meb.gov.tr. 15.04.2020 tarihinde erişilmiştir.
  • Özdemir, A. (2014). Temel sanat eğitiminde disiplinlerarası yaklaşıma dayalı (müzik destekli) uygulamanın öğrenci başarı düzeyine etkisi, Yayımlanmamış doktora tezi, Gazi Üniversitesi / Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Özhamamcı, T. (2013). İlkokul ve ortaokul öğretim programlarındaki disiplinlerarası öğretim uygulamalarına yönelik öğretmen görüşleri. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi / Eğitim Bilimleri Enstitüsü / Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı, Ankara.
  • Özkök, A. (2004). Disiplinlerarası yaklaşıma dayalı sanat eğitiminin yaratıcı problem çözme becerisine etkisi ve bir model önerisi. Yayımlanmamış doktora tezi Gazi Üniversitesi / Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Öztürk, C. (2009). Sosyal bilgiler: Toplumsal yaşama disiplinlerarası bir bakış. Cemil Öztürk (Ed.) içinde, Sosyal bilgiler öğretimi (1-31). Ankara: Pegem Akademi.
  • Patton, M. Q. (2014). Nitel araştırma ve değerlendirme yöntemleri. Çev. Edt. Mesut Bütün, Selçuk Beşir Demir, (3. Baskıdan Çeviri). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Reeves, T.C., Herrington, J. and Oliver, R. (2002) Authentic activities and online learning. In: HERDSA 2002 Quality Conversations, 7 - 10 July 2002, Perth, Western Australia pp. 562-567.
  • Sencer, M. (1989). Toplum bilimlerinde yöntem, İstanbul: Beta Yayınları.
  • Sönmez, Ö. F., ve Kılıçoğlu, G. (2016). Değerlendirme boyutu ile sosyal bilgiler programları (1924-2005). Türkiye Bilimsel Araştırmalar Dergisi, 1(1), 36-49.
  • Sözen, E., ve Sibel, A. D. A. 2005 ve 2017 Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programlarının (Sbdöp) Karşılaştırılması. E-AJELI (Anatolian Journal of Educational Leadership and Instruction), 6(1), 53-71.
  • Tarman, B., Ergür, Ş., Eryıldız, F. (2012). Yenilenen Sosyal Bilgiler Programına Dair Bir Değerlendirme. Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11(1), 103-135.
  • Taş, H., & Kıroğlu, K. (2018). 2017 İlkokul Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programı’nın Öğretmen Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi. İlköğretim Online, 17(2), 697-716.
  • Tay, B. (2005). Sosyal bilgiler dersi öğretim programı ile 2017 sosyal bilgiler dersi taslak öğretim programının karşılaştırması. International Journal of Eurasia Social Sciences, 8(27), 461-487.
  • Tchudi, S. ve Lafer, S. (1993). How dry is the desert? nurturing interdisciplinary learning, Educational Leasership, 51(1).
  • Terzioğlu, F., Aktaş, D., Ertuğ, N. ve Boztepe, H. (2019). Disiplinlerarası eğitim algısı ölçeğinin (DEAÖ) geçerlik ve güvenirlik çalışması. Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi, 16 (1): 15-20.
  • Tonga, D., ve Kılıçoğlu, M. (2013). İlköğretim sosyal bilgiler dersinde yer alan kazanımların vatandaşlık ve insan hakları konuları açısından değerlendirilmesi. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 171(171), 289-308.
  • Turan, S. (2019). 2018 Sosyal bilgiler öğretim programının disiplinlerarası yapısının incelenmesi. Journal of Innovative Research in Social Studies, 2(2), 166-190.
  • Turan, S. ve Karasu Avcı, E. (2018). 2018 sosyal bilgiler öğretim programı'nın dijital vatandaşlık bağlamında incelenmesi. Eğitim ve Yeni Yaklaşımlar Dergisi, 1(1), 28-38.
  • Turna, Ö. ve Bolat, M. (2015). Eğitimde disiplinlerarası yaklaşımın kullanıldığı tezlerin analizi. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 34(1), 35-55.
  • Turna, Ö., Bolat, M., & Keskin, S. (2012). Disiplinler arası yaklaşım: müzik, fizik, matematik örneği. X. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresinde sunulan bildiri, 27-30.
  • Ulusoy, G. (2007). Disiplinlerarası Araştırma ve Eğitim, Değişim Çağında Yüksek Öğretim: Global Trendler – Paradigmal Yönelimler, Coşkun Can Aktan (Editör). İzmir: Yaşar Üniversitesi, Mart 2007, 389-398.
  • Uygun, K., Arıbaş, B. B., ve Karalı, M. A. Yeni (2017). Sosyal bilgiler öğretim programında meslek bilincinin incelenmesi. OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 8(15), 26-26.
  • Ürey, M. (2013). Serbest etkinlik çalışmaları dersine yönelik fen temelli ve disiplinlerarası okul bahçesi programının geliştirilmesi ve değerlendirilmesi. Yayınlanmamış Doktora tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi / Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Trabzon.
  • Ürey, M., Çepni, S. ve Kaymakcı, S. (2015). Fen Temelli ve disiplinlerarası okul bahçesi programının bazı sosyal bilgiler öğretim programı kazanımları üzerine etkisinin değerlendirilmesi. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28(1), 7-29.
  • Üstüner, Ö. (2007). Disiplinlerarası sanat ve sanat eğitimine etkileri. Yayınlanmamış Yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi / Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Varış, F. (1996). Eğitimde program geliştirme. Teori ve teknikler. Alkım Yayıncılık, Ankara.
  • Wiersma, W., ve Jurs, S. G. (2005). Research methods in education (8th ed.). Pearson Education Inc.
  • Yalçın, M. (2013). Biyoloji dersinde disiplinlerarası çalışmaların öğrenme üzerine etkilerinin incelenmesi. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi,2(3), 117-122.
  • Yarımca, Ö. (2011). Disiplinler Arası Yaklaşıma Dayalı Bir Durum Çalışması. Akademik Bakış Dergisi, 1(25), 1-22.
  • Yelken Y. T. ve Akay C. (Ed) (2016). Öğretim İlke ve Yöntemleri. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Yıldız, V.A. ve Kılıç, D. (2018). Sosyal bilgiler dersi öğretim programlarına ilişkin öğretmen görüşleri: Bir meta-sentez çalışması, Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 22(Özel Sayı), 2115-2127.
  • Yıldızlar M. (2013), Öğretim ilke ve yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Yıldırım, A. (1996). Disiplinlerarası öğretim kavramı ve programlar açısından doğurduğu sonuçlar, H.Ü. Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(12), 89-94.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. 6. Baskı, Ankara: Seçkin Yayınları.

Sosyal Bilgiler Öğretmenlerinin Disiplinlerarası Yaklaşıma Yönelik Görüşleri

Yıl 2020, Cilt: 6 Sayı: 1, 141 - 163, 30.06.2020
https://doi.org/10.32570/ijofe.725951

Öz

Disiplinlerarası yaklaşım; belirli bir kavram, problem ya da konuyu farklı açılardan aydınlatabilecek farklı derslerin bir araya getirilerek ele alınması olarak tanımlanabilir. Bu yaklaşımın öğrenme ve öğretme sürecinde kullanılması sürecin uygulayıcısı konumunda olan öğretmenlerin görüşlerini önemli hale getirmektedir. Bu araştırmanın amacı Sosyal Bilgiler derslerinde disiplinlerarası yaklaşımın kullanımına yönelik öğretmen görüşlerini ortaya çıkarmaktır. Araştırma nitel araştırma modellerinden biri olan olgubilim deseni olarak tasarlanmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu, Türkiye’nin çeşitli illerinde Milli Eğitim Bakanlığı’na bağlı ortaokullarda görev yapan ve araştırmaya gönüllü olarak katılmayı kabul eden 18 Sosyal Bilgiler öğretmeni oluşturmaktadır. Elde edilen veriler içerik analizi tekniği kullanılarak analiz edilmiştir. Araştırma sonucunda öğretmenlerin disiplinlerarası yaklaşımı önemli ve gerekli, faydalı ve öğrenmede etkili ve öğrenci gelişimi açısından olumlu gördükleri görülmektedir. Sosyal Bilgiler öğretmenleri en fazla Türkçe, Fen Bilgisi ve Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi derslerinden faydalanmakta ve öğretmenleri ile işbirliği yapmaktadırlar. Öğretmenler disiplinlerarası bağlantı kurarken kazanım ve öğrenme alanı ile konunun anlaşılması ve öğrenilmesine dikkat ettiklerini belirtmektedirler. Öğretmenler yaklaşımın en fazla eksiklikleri tamamlamada yararlı olduğunu düşünmektedirler. Yaklaşımın sınırlılığı konusunda ise öğretmenler öğrenciye ve konuya uygunluğu ile öğretmen yeterliliği noktasında sorunlar yaşadıklarını belirtmektedirler.

Kaynakça

  • Akdağ, H. (2009). İlköğretim 6. ve 7. sınıf sosyal bilgiler öğretim programının öğrenci görüşlerine göre değerlendirilmesi (Konya İli Örneği). Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (21), 1-14.
  • Aksoy, O. (2011). İlköğretim 6. sınıf İngilizce ile fen ve teknoloji programlarına yönelik disiplinlerarası uygulama sonuçları. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Zonguldak Karaelmas Üniversitesi / Sosyal Bilimler Enstitüsü, Zonguldak.
  • Aktürel, H. (2005). İşitme engelli öğrencilere disiplinlerarası öğretim yaklaşımına dayalı hayat bilgisi öğretiminin incelenmesi: eylem araştırması. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Anadolu Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
  • Alabaş, R., ve Kamer, S. T. (2007). Sosyal bilgiler öğretim programının değerlendirilmesi: Uygulayıcı görüşlerinin nitel analizi. 1st National Education Congress, Hacettepe University, Ankara.
  • Alp, E. (2010). Disiplinlerarası öğretim yaklaşımının öğrencilerin olasılık konusundaki akademik başarılarına ve öğrenmenin kalıcılığına etkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Trabzon.
  • Ambarlı, A. (2010). Türkiye’de Cumhutiyet’ten günümüze Sosyal Bilgiler programları (değişiklikler, düzenlemeler, güncellemeler). Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Konya.
  • Angın Savaş, R. (2010). Disiplinlerarası sanat etkileşimlerinin seramik sanatı ve eğitimine etkileri. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi / Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Arapoğlu, F. (2018). Disiplinlerarasılık, coğrafi kavramlar ve sanatsal bir edim olarak yürümek. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Yıldız Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Arslan M. (Ed.) (2017). Öğretim ilke ve yöntemleri. Anı Yayıncılık. Ankara.
  • Aschbacher, P. R. (1991). Humanitas: A thematic curriculum. Educational Leadership, 49 (2), 16-19.
  • Aslantaş, S. (2012). Disiplinlerarası yaklaşımın görsel sanatlar dersinde uygulanmasının etkililiği. Yayımlanmamış doktora tezi, Gazi Üniversitesi / Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Avcı, N. (2007). Toplumsal değerler ve gençlik. Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Aybek, B. (2001). İlköğretim 4 sınıf sosyal bilgiler dersi öğretiminin sosyal ve diğer bilimlerle ilişkisinin değerlendirilmesi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(7), 35-48.
  • Aydın, G. ve Balım, A. G. (2005). Yapılandırmacı yaklaşıma göre modellendirilmiş disiplinler arası uygulama: Enerji konularının öğretimi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 38(2), 145-166.
  • Aytar, A. (2017). Disiplinlerarası fen öğretiminin 7. sınıf öğrencilerinin sürdürülebilir kalkınma konusundaki gelişimlerine etkisi. Yayımlanmamış Doktora tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi / Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Trabzon.
  • Babadağ, C.(1996). Modern öğretim stratejilerinin öğretim-öğrenim süreçlerine yansıması. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Bakır-Aladağ, K. (2018). Ortaokul öğrencilerinin fen bilimleri dersi öğretim programında yer alan matematiksel kavramları kazanma durumlarına yönelik disiplinlerarası bir çalışma. Yüksek Lisans Tezi, Kırıkkale Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Kırıkka.
  • Barcus, F.E. (1959). Communications content: Analysis of the research, 1900-1958, Unpublished doctor’s dissertation, University of Illinois.
  • Barton, K. ve Smith, L. (2000). Themes or motifs? Aiming for coherence through interdisciplinary outline. The Reading Teacher, 54, (1), 54-63.
  • Boyraz, C. (2015). Oyun ve fiziki etkinliklere dayalı fen eğitimi: Disiplinlerarası öğretim uygulaması. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Anadolu Üniversitesi / Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
  • Bozkurt, S. (2012). Fen ve teknoloji öğretim programında disiplinlerarası ilişkilendirmeler. Yayınlanmamış Yüksek lisans tezi, Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi / Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Muğla.
  • Carter, N., Bryant-Lukosius, D., DiCenso, A., Blythe, J., & Neville, A. J. (2014). The use of triangulation in qualitative research. In Oncology Nursing Forum 41(5). 545-547.
  • Ceylan Alibeyoğlu, M. (2005). An interdisciplinary educational program on population growth using drama as a tool. Yayınlanmamış Yüksek lisans tezi, Boğaziçi University Environmental Social Sciences, İstanbul.
  • Cluck, N.A. (1980). Reflections in the Interdisciplinary Apporach to the Humanities. Liberal Education. 66 (1): 67-77.
  • Cohen, L., Manion, L., ve Morrison, K. (2007). Research methods in education (6th ed.). New York, NY: Routledge.
  • Crowell, S. (1989). A new way of thinking: the challenge of the future. Educational Leadership,7 (1), 60- 63.
  • Çakmak, Z., Kaçar, T. ve Arıkan, İ. (2017). Sosyal bilgiler öğretmenlerinin ortaokul sosyal bilgiler dersi taslak öğretim programına ilişkin görüşleri. The Journal of Academic Social Science, 5(54), 576-597.
  • Çatak, M. (2015). Türkiye’de Sosyal Bilgiler Eğitim Programlarının İncelenmesi. Ekev Akademi Dergisi, 62(62), 69-94.
  • Çelik, İ. (2017). Tarih öğretiminde disiplinlerarası ilişkilendirmelerin kullanımı. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Karabük Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Karabük.
  • Çıray, F. (2010). İlköğretimde disiplinlerarası analoji tabanlı öğretimin öğrencilerin öğrenme düzeyleri üzerindeki etkisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Anadolu Üniversitesi / Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
  • Çoban, O., ve Akşit, İ. (2018). 2005 ve 2017 Sosyal bilgiler öğretim programlarının öğrenme alanı, kazanım, kavram, değer ve beceri boyutları açısından karşılaştırılması. Journal of History Culture and Art Research, 7(1), 479-505.
  • Çoruh, H. (2010). Disiplinlerarası bilim tarihi dersi ve gerekçesi. Tarih Okulu, 7, 7-23.
  • Demirel, M. ve Diken Coşkun, Y. (2010). Case study on ınterdisciplinary teaching approach supported by project based learning. The International Journal of Research in Teacher Education, 2(3), 28-53.
  • Demirel, Ö. Tuncel, İ., Demirhan, C. ve Demir, K. (2008). Çoklu zekâ kuramı ile disiplinlerarası yaklaşımı temel alan uygulamalara ilişkin öğretmen-öğrenci görüşleri. Eğitim ve Bilim, 33 (147), 14-25.
  • Delier, A. (2005). Sanat eğitiminde disiplinlerarası yaklaşımlar. Yayınlanmamış Yüksek lisans tezi, Marmara Üniversitesi / Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Demir, E. (2009). İlköğretim ikinci sınıflarda uygulanan disiplinlerarası bütüncül öğretim yaklaşımının etkisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
  • Demirel, Ö. (2013). Eğitimde program geliştirme: Kuramdan uygulamaya. Ankara: Pegem Akademi.
  • Doğan, C. (2014). Coğrafya öğretiminde disiplinlerarası ders işlenişinin başarıya etkisinin değerlendirilmesi. Yayınlanmamış Yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi / Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Doğanay. A. (2005). Öğretimde kavram ve genellemelerin geliştirilmesi. C. Öztürk. D. Dilek (Ed.), Hayat bilgisi ve sosyal bilgiler öğretimi (s. 265-296). Ankara: Pegem Akademi.
  • Doğanay, A. (2008). Çağdaş sosyal bilgiler anlayışı ışığında yeni sosyal bilgiler programının değerlendirilmesi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 17(2), 77-96.
  • Doğanay, A., & Sarı, M. (2008). Öğretmen gözüyle yeni sosyal bilgiler programı: Adana ilinde bir araştırma. İlköğretim Online, 7(2), 468-484.
  • Elliott, B., Oty, K., McArthur, J., ve Clark, B. (2001). The effect of an interdisciplinary algebra/science course on students' problem solving skills, critical thinking skills and attitudes towards mathematics. International Journal of mathematical education in science and technology, 32(6), 811-816.
  • Erden, M. (tarihsiz). Sosyal bilgiler öğretimi. Ankara: Alkım Kitapçılık-Yayıncılık.
  • Ergindir Küçükkaya, N. (2001). Resim ve müzik sanatının disiplinlerarası etkileşimi içinde sanat eğitimine katkısının incelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek lisans tezi, Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Erickson, H.L. (1995). Stirring the head, heart, and soul. redefining curriculum and ınstruction. California: Corwin Press, Inc.
  • Ersoy, F. G. (2009). Yeni ilköğretim sosyal bilgiler programının uygulanması ile ilgili değerlendirmeler (Konya ili örneği). Yayınlanmamış Doktora Tezi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimleri Enstitüsü, Konya.
  • Ersoy, F.A. ve Erdoğan, K. (2009). Sosyal bilgiler dersi öğretim programının (2004) uygulama sürecine ilişkin öğrenci görüşleri. Kastamonu Eğitim Dergisi, 17(1), 71-86.
  • Ertürk, S. (1984). Eğitimde Program Geliştirme. Hacettepe Ün. Basımevi, Ankara.
  • Gatewood, T. (1998). Integrated curriculum in today’s middle schools? Educatioanal Digest, 63(9), 1-4.
  • Genç, M.A. (2013). Üstün yetenekli öğrencilerin görsel sanatlar eğitiminde disiplinlerarası öğretim etkinliklerinin değerlendirilmesi (Konya BİLSEM örneği). Yayımlanmamış Doktora tezi, Necmettin Erbakan Üniversitesi / Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Konya.
  • Gürkan, B., ve Doğanay, A. (2016). Sosyal bilgiler dersinde disiplinler arası öğretim yaklaşımına dayalı analoji tekniği uygulamalarının kavram gelişimine etkisi: Bir durum çalışması. Turkish Studies International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 11(19), 395-416.
  • Glesne, C. (2013). Nitel araştırmaya giriş. Çev. Edt. Ali Ersoy-Pelin Yalçınoğlu, 2.Baskı. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Gömleksiz, M. N., ve Bulut, İ. (2006). Yeni sosyal bilgiler dersi öğretim programının uygulamadaki etkililiğinin değerlendirilmesi. Kuram ve Uygulamada Egitim Yönetimi Dergisi, 12(3), 393-421.
  • Güneş, N. (2007). An analysis of the revised english curriculum for primary school grade 4 from a cross-curricular standpoint: Compatibility with the social sciences curriculum. Yayımlanmamış Yüksek lisans tezi, İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Gürel, D. (2017). Taslak sosyal bilgiler öğretim programına yönelik yapısal bir değerlendirme. I. Uluslararası Sınırsız Eğitim ve Araştırma Sempozyumu (USEAS2017), 236-246.
  • Halstead, J. ve M. Pike, M. A. (2006). Citizenship and moral education. New York: Routledge Taylor and Fransic Group.
  • Hancock B., Ockleford, E. ve Windridge, K. (2009). An introduction to qualitative research. The NIHR RDS for.
  • Hepkon, Z. (2006). İletişim bilimleri ve kültürel çalışmalar: Bir disiplinin sınırları sorularımızın sınırlarını kapsayabilecek mi? İstanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 5(9), 19-27.
  • İmamoğlu, H. V. ve Çeken, R. (2011). İlköğretim sosyal bilgiler dersinin bilim tarihi açısından fen ve teknoloji dersi ile ilişkilendirilmesi üzerine disiplinlerarası bir bakış. Ordu Üniversitesi. Sosyal Bilimler Enstitüsü Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 2 (3), 71-87.
  • Jacobs, H.H. (1989). The growing need for interdisciplinary curriculum content. H.H. Jacobs, (Ed), Interdisciplinary curriculum: design and implementation. (1-12). Alexandria: VA: ASCD.
  • Kanatlı, F. ve Çekici, Y. E. (2013). Türkçe öğretiminde disiplinlerarası olanaklar. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(2), 223-234.
  • Karakuş, M., Turhan Türkkan, B., & Karakuş, F. (2017). Fen bilgisi ve ilköğretim matematik öğretmenlerinin disiplinlerarası yaklaşıma yönelik görüşlerinin belirlenmesi. Elementary Education Online, 16(2), 509-524.
  • Kaymakçı, S. (2012). Sosyal bilgiler öğretim programında ilişkilendirmeler. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(2), 273-304.
  • Kaymakçı, S., ve Ata, B. (2012). Sosyal bilgiler öğretmenlerinin sosyal bilgilerin doğasıyla ilgili görüşleri. Sosyal Bilgiler Eğitimi Araştırmaları Dergisi, 3(1), 35-64.
  • Keçe, M., ve Merey, Z. (2011). İlköğretim sosyal bilgiler kazanımlarının sosyal bilimler disiplinlerine ve disiplinlerarası anlayışa uygunluğunun belirlenmesi. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(1), 110-139.
  • Kızılateş, E. (2018). Disiplinlerarası müzik öğretiminde görsel tasarım ritim ilkesinin ilköğretim 3. sınıf öğrencilerinin müzik algısı ve bilgilenme düzeylerine etkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Kırıkkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kırıkkale.
  • Konukaldı, I. (2012). İlköğretim fen ve teknoloji eğitiminde disiplinlerarası tematik öğretim yaklaşımının öğrencilerin öğrenme ürünleri üzerine etkisi. Yayımlanmamış Yüksek lisans tezi, Akdeniz Üniversitesi / Sosyal Bilimler Enstitüsü, Antalya.
  • Matthews, K. E., Adams, P. ve Goos, M. (2009). Putting into perspective: mathematics in the undergraduate science curriculum. International Journal of Mathematical Education in Science and Technology, 40 (7), 891-902.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (2005a). İlköğretim sosyal bilgiler dersi öğretim programı ve kılavuzu: 4- 5. Sınıflar. Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı. Ankara: Devlet Kitapları Müdürlüğü.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (2005b). İlköğretim sosyal bilgiler dersi öğretim programı ve kılavuzu: 6- 7. Sınıflar. Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı. Ankara: Devlet Kitapları Müdürlüğü.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (2018). Sosyal Bilgiler Dersi Programı. mufredat.meb.gov.tr. 15.04.2020 tarihinde erişilmiştir.
  • Özdemir, A. (2014). Temel sanat eğitiminde disiplinlerarası yaklaşıma dayalı (müzik destekli) uygulamanın öğrenci başarı düzeyine etkisi, Yayımlanmamış doktora tezi, Gazi Üniversitesi / Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Özhamamcı, T. (2013). İlkokul ve ortaokul öğretim programlarındaki disiplinlerarası öğretim uygulamalarına yönelik öğretmen görüşleri. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi / Eğitim Bilimleri Enstitüsü / Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı, Ankara.
  • Özkök, A. (2004). Disiplinlerarası yaklaşıma dayalı sanat eğitiminin yaratıcı problem çözme becerisine etkisi ve bir model önerisi. Yayımlanmamış doktora tezi Gazi Üniversitesi / Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Öztürk, C. (2009). Sosyal bilgiler: Toplumsal yaşama disiplinlerarası bir bakış. Cemil Öztürk (Ed.) içinde, Sosyal bilgiler öğretimi (1-31). Ankara: Pegem Akademi.
  • Patton, M. Q. (2014). Nitel araştırma ve değerlendirme yöntemleri. Çev. Edt. Mesut Bütün, Selçuk Beşir Demir, (3. Baskıdan Çeviri). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Reeves, T.C., Herrington, J. and Oliver, R. (2002) Authentic activities and online learning. In: HERDSA 2002 Quality Conversations, 7 - 10 July 2002, Perth, Western Australia pp. 562-567.
  • Sencer, M. (1989). Toplum bilimlerinde yöntem, İstanbul: Beta Yayınları.
  • Sönmez, Ö. F., ve Kılıçoğlu, G. (2016). Değerlendirme boyutu ile sosyal bilgiler programları (1924-2005). Türkiye Bilimsel Araştırmalar Dergisi, 1(1), 36-49.
  • Sözen, E., ve Sibel, A. D. A. 2005 ve 2017 Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programlarının (Sbdöp) Karşılaştırılması. E-AJELI (Anatolian Journal of Educational Leadership and Instruction), 6(1), 53-71.
  • Tarman, B., Ergür, Ş., Eryıldız, F. (2012). Yenilenen Sosyal Bilgiler Programına Dair Bir Değerlendirme. Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11(1), 103-135.
  • Taş, H., & Kıroğlu, K. (2018). 2017 İlkokul Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programı’nın Öğretmen Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi. İlköğretim Online, 17(2), 697-716.
  • Tay, B. (2005). Sosyal bilgiler dersi öğretim programı ile 2017 sosyal bilgiler dersi taslak öğretim programının karşılaştırması. International Journal of Eurasia Social Sciences, 8(27), 461-487.
  • Tchudi, S. ve Lafer, S. (1993). How dry is the desert? nurturing interdisciplinary learning, Educational Leasership, 51(1).
  • Terzioğlu, F., Aktaş, D., Ertuğ, N. ve Boztepe, H. (2019). Disiplinlerarası eğitim algısı ölçeğinin (DEAÖ) geçerlik ve güvenirlik çalışması. Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi, 16 (1): 15-20.
  • Tonga, D., ve Kılıçoğlu, M. (2013). İlköğretim sosyal bilgiler dersinde yer alan kazanımların vatandaşlık ve insan hakları konuları açısından değerlendirilmesi. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 171(171), 289-308.
  • Turan, S. (2019). 2018 Sosyal bilgiler öğretim programının disiplinlerarası yapısının incelenmesi. Journal of Innovative Research in Social Studies, 2(2), 166-190.
  • Turan, S. ve Karasu Avcı, E. (2018). 2018 sosyal bilgiler öğretim programı'nın dijital vatandaşlık bağlamında incelenmesi. Eğitim ve Yeni Yaklaşımlar Dergisi, 1(1), 28-38.
  • Turna, Ö. ve Bolat, M. (2015). Eğitimde disiplinlerarası yaklaşımın kullanıldığı tezlerin analizi. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 34(1), 35-55.
  • Turna, Ö., Bolat, M., & Keskin, S. (2012). Disiplinler arası yaklaşım: müzik, fizik, matematik örneği. X. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresinde sunulan bildiri, 27-30.
  • Ulusoy, G. (2007). Disiplinlerarası Araştırma ve Eğitim, Değişim Çağında Yüksek Öğretim: Global Trendler – Paradigmal Yönelimler, Coşkun Can Aktan (Editör). İzmir: Yaşar Üniversitesi, Mart 2007, 389-398.
  • Uygun, K., Arıbaş, B. B., ve Karalı, M. A. Yeni (2017). Sosyal bilgiler öğretim programında meslek bilincinin incelenmesi. OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 8(15), 26-26.
  • Ürey, M. (2013). Serbest etkinlik çalışmaları dersine yönelik fen temelli ve disiplinlerarası okul bahçesi programının geliştirilmesi ve değerlendirilmesi. Yayınlanmamış Doktora tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi / Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Trabzon.
  • Ürey, M., Çepni, S. ve Kaymakcı, S. (2015). Fen Temelli ve disiplinlerarası okul bahçesi programının bazı sosyal bilgiler öğretim programı kazanımları üzerine etkisinin değerlendirilmesi. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28(1), 7-29.
  • Üstüner, Ö. (2007). Disiplinlerarası sanat ve sanat eğitimine etkileri. Yayınlanmamış Yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi / Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Varış, F. (1996). Eğitimde program geliştirme. Teori ve teknikler. Alkım Yayıncılık, Ankara.
  • Wiersma, W., ve Jurs, S. G. (2005). Research methods in education (8th ed.). Pearson Education Inc.
  • Yalçın, M. (2013). Biyoloji dersinde disiplinlerarası çalışmaların öğrenme üzerine etkilerinin incelenmesi. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi,2(3), 117-122.
  • Yarımca, Ö. (2011). Disiplinler Arası Yaklaşıma Dayalı Bir Durum Çalışması. Akademik Bakış Dergisi, 1(25), 1-22.
  • Yelken Y. T. ve Akay C. (Ed) (2016). Öğretim İlke ve Yöntemleri. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Yıldız, V.A. ve Kılıç, D. (2018). Sosyal bilgiler dersi öğretim programlarına ilişkin öğretmen görüşleri: Bir meta-sentez çalışması, Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 22(Özel Sayı), 2115-2127.
  • Yıldızlar M. (2013), Öğretim ilke ve yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Yıldırım, A. (1996). Disiplinlerarası öğretim kavramı ve programlar açısından doğurduğu sonuçlar, H.Ü. Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(12), 89-94.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. 6. Baskı, Ankara: Seçkin Yayınları.
Toplam 104 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Saim Turan 0000-0003-0298-8609

Emine Karasu Avcı 0000-0001-8070-6086

Melike Faiz 0000-0002-3135-2557

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 6 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Turan, S., Karasu Avcı, E., & Faiz, M. (2020). Sosyal Bilgiler Öğretmenlerinin Disiplinlerarası Yaklaşıma Yönelik Görüşleri. International Journal of Field Education, 6(1), 141-163. https://doi.org/10.32570/ijofe.725951