Bu araştırmada, pandemi döneminde çocukları ilkokula devam eden öğrenci velilerinin yüz yüze ve uzaktan eğitime yönelik deneyimlerden yola çıkarak yaşamış oldukları kaygılarını, aldıkları önlemleri ve bu sürece yönelik beklentilerini belirlemek amaçlanmıştır. Nitel araştırma yöntemine sahip bu araştırma olgu bilim deseniyle gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu, Türkiye’nin batı bölgesinde yer alan Afyonkarahisar ilinde ikamet eden 20 ilkokul öğrenci velisi oluşturmaktadır. Araştırmanın çalışma grubu, amaçlı örnekleme yöntemlerinden ölçüt örnekleme yöntemi ile belirlenmiştir. Araştırmanın verileri açık uçlu sorulardan oluşan yarı yapılandırılmış görüşme formu ile toplanmış, toplanan veriler ise tematik analiz tekniği ile analiz edilmiştir. Araştırma için etik kurul izni, kurumdan yazılı ve kişilerden sözlü onay alınmıştır. Araştırmada çocukların pandemi dönemi derslerine karşı motive olamadıkları, okul kültüründen uzaklaştıkları ve çeşitli psikolojik sorunlar yaşadığı belirlenmiştir. Ailelerin ise bu durumdan kaygı duyduğu, önlemler aldığı ve öğretmenlerden çeşitli beklentileri olduğu belirlenmiştir.
In this study, it was aimed to determine the concerns of the parents of students whose children attend primary school during the pandemic period, based on their experiences in face-to-face and distance education, the precautions they took and their expectations for this process.This research, which adapted a qualitative research method, was carried out using a phenomenological design. The participants of the study are 20 parents whose children were attending a basic education school in a western province of Turkey, Afyonkarahisar. They were chosen through the criterion sampling technique, one of the purposive sampling techniques. The data of the study were collected using a semi-structured interview form which included open-ended items. The data obtained were examined through the thematic analysis. The ethics committee approval, written approval from the related institutions and verbal approval from the participants were obtained before the data collection process. In the study, it is found based on the parental reports that the students could not be motivated towards the lessons during the pandemic period, and that they moved away from the school culture and had various psychological problems. It is also found that the parents are worried about this situation, taking certain precautions and that they have various expectations from teachers.
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | March 31, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 8 Issue: 1 |
International Journal of Field Educatİon (IJOFE)
ISSN: 2149-3030