Günümüzde karar
verme problemlerinin çoğu tam ve kesin olmayan bilgilerin kullanılmasını
gerektirmesine rağmen, birçok karar verme ve problem çözme aracı nicel
verilerin kullanılması ile çözüme gitmektedir. Bulanık küme teorisi karar verme
sürecinde kesin olmayan, yaklaşık bilgilerin kullanılmasına imkân tanımakta ve
belirsiz birçok problemin matematiksel olarak formüle edilmesini sağlamaktadır.
Bu çalışmada bulanık mantık yaklaşımından bahsedilmiş, bulanık mantığın
avantajları ve dezavantajlarına değinilmiş, bulanık mantık ile sosyal alanlar
ve özelde eğitim alanında yapılmış çalışmalar incelenmiştir. “Bulanık mantık
eğitim araştırmalarında nasıl ve niçin kullanılmaktadır?” sorusunun cevabı
irdelenmiştir. Çalışmaların içeriklerine değinilerek bu alandaki çalışmalar
hakkında araştırmacılara fikir vermek amaçlanmıştır. Çalışmalarda yoğunlukla
başarı sınıflaması ve personel seçiminin yapıldığı araştırmalara rastlanmıştır.
Çalışmaların sonuçları, akademik başarının belirlenmesinde sadece belirli nicel
değerlere odaklanmak yerine, çoklu kriterlere yönelmenin daha esnek ve gerçekçi
bir sıralamayı veya sınıflamayı beraberinde getirdiğini ve bulanık mantıkla
yapılan değerlendirmenin diğer klasik değerlendirme yöntemlerine göre daha
başarılı sonuçlar verdiğini göstermektedir.
Nowadays, although most of the decision-making
problems require the use of indefinite information, many decision-making and
problem-solving tools are solved by the use of quantitative data. The fuzzy set
theory allows the use of approximate, inexact information in the decision
making process, and ensures that many indefinite problems are mathematically
formulated. In this study, the fuzzy logic approach was mentioned, the
advantages and disadvantages of fuzzy logic were discussed, fuzzy logic and
social fields and studies especially in the field of education were examined.
The answer to the question of “How and why is fuzzy logic used in educational
researches?” has been examined. It is aimed to give an idea to the researchers
about the studies in this area by referring to the contents of the studies.
Studies have been found to have concentrated on researching success classification
and personnel selection. The results of the studies show that instead of
focusing only on certain quantitative values in the determination of academic
success, turning onto the multiple criteria brings along more flexible and
realistic ranking or classification with it and the evaluation done by fuzzy
logic gives more successful results than the other classical evaluation
methods.
Journal Section | Research Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | June 15, 2017 |
Submission Date | February 23, 2017 |
Acceptance Date | April 14, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 |
İndeksler / Indexes
tarafından dizinlenmekte,
TÜBİTAK/ULAKBİM(TR) SBVT tarafından izlenmektedir.
Dergimizde yayımlanan makaleler, aksi belirtilmediği sürece, Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası (CC BY 4.0) ile lisanslanır. Dergiye yayımlanmak üzere metin yollayan tüm yazar ve çevirmenlerin, gönderdikleri metnin yegâne telif sahibi olmaları ya da gerekli izinleri almış olmaları beklenir. Dergiye metin yollayan yazar ve çevirmenler bu metinlerin CC BY 4.0 kapsamında lisanslanacağını, aksini sayı editörlerine en başında açıkça beyan etmedikleri müddetçe, peşinen kabul etmiş sayılırlar.