Bu araştırmada öğrenci
ile sosyal bilgiler öğretmenleri ve velilerin sahip oldukları değer
hiyerarşilerini, nedenleri ile ortaya koyabilmek için nitel araştırma
yöntemlerinden durum çalışması kullanılmıştır. Çalışma grubunu, 2016-2017 eğitim-öğretim
yılında uygun örnekleme yöntemi ile belirlenen ve gönüllük esasına dayalı
olarak Sivas ilinde görev yapan 30 Sosyal Bilgiler Öğretmeni, 117 ortaokul 8.
sınıf öğrencisi ve bu öğrencilerin velileri arasından seçilen 76 kişi örneklemi
oluşturmaktadır. Araştırmada kullanılan yapılandırılmış görüşme formu açık uçlu
3 sorudan oluşmaktadır. Sosyal Bilgiler Öğretim Programı’nda yer alan değerleri
kendilerince önem derecesine göre (ilk 5 değer) sıralamaları ve gerekçelerini
ifade etmeleri istenmiştir. Araştırma kapsamında elde edilen verilerin çözümlenmesinde
içerik analizi türlerinden tümevarımcı analiz kullanılmıştır. Dürüstlük, saygı
ve sorumluluk değerleri öğretmen ve veliler tarafından daha yüksek bir oranda
sıralamaya dâhil edilmişken adil olma ve vatanseverlik değerleri ise öğrenciler
tarafından daha yüksek bir oranda sıralamaya dâhil edilmiştir. Öğrenciler,
öğretmen ve veliler ilk beş değerin aileden kazanılması gerektiği yönünde hem
fikirlerken öğrenciler aileye ek olarak her değer için öğretmenden de
kazanılması gerektiğini ifade etmiştir. Bunların yanı sıra çevre, okul, toplum
ve dini karakterlerden de kazanılabileceği ifade edilmiştir. Bu değerlerin
kazandırılmasında izlenecek yöntemler konusunda ise model olunması, uygulama
yaptırılması ve kavramsal olarak açıklama yapılması konusunda her iki tarafta
hem fikir iken, öğrenciler özellikle saygı ve vatanseverlik değerlerini
kazanmalarında kendilerine nasihat verildiğini ifade etmişlerdir. Öğretmen ve
veliler ise nasihat yöntemini ifade etmemişlerdir.
Text In this study, the case studies of qualitative research methods were
used to reveal the value hierarchies of students and social studies teachers
and parents . The study group is composed of 30 Social Studies Teachers, 117
middle school 8th grade students and 76 students selected from the parents of
these students, who are determined by the appropriate sampling method and based
on volunteerism, in Sivas, in 2016-2017 academic year. The structured interview
form used in the study consists of 3 open-ended questions. They were asked to rank the values in the
Social Studies Curriculum according to their degree of importance (first 5
values) and to express their reasons. In the analysis of the data obtained within
the research, the content analysis method was used. While honesty,
respect, and responsibility values were included in higher rankings by teachers
and parents, fairness and patriotism values were included by students in a
higher order. Students, teachers, and parents stated that the first five values
should be earned from the family, and that students should also be taught for
each value in addition to the family. In addition to these, the environment, school,
society and religious characters can be won. As to the methods to be followed in the
acquisition of these values, while both sides are conscious about the modeling,
application and conceptual explanations, the students have expressed their
advice to them especially in acquiring values of respect and patriotism.
Teachers and parents did not express the advice method
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | December 15, 2017 |
Submission Date | September 17, 2017 |
Acceptance Date | December 12, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 4 Issue: 8 - DECEMBER |
Indexes
Indexes
INDEX COPERNİCUS [ICI], Eurasian Scientific Journal Index [ESJI], ISAM [Makaleler Veri Tabanı], SOBIAD, Scilit, İdeal Online
tarafından dizinlenmekte.
TÜBİTAK/ULAKBİM(TR) SBVT tarafından izlenmektedir.