Ülkemizde
lisans ve lisansüstü düzeyde öğrenim gören yabancı öğrenci sayısı her geçen gün
giderek artmaktadır. Yabancı öğrenciler bir yıl Türkçe Öğretim Merkezleri’nde
öğrenim gördükten sonra kendi bölümlerindeki öğrenimlerine devam etmektedir.
Ancak öğrencilerin bu bir yıllık süreçte dört temel dil becerisini etkin bir
şekilde kullanacak seviyeye ulaşmaları oldukça zordur. Öğrenciler özellikle
anlatma becerilerini kazanmada sorun yaşamaktadırlar. Alanyazındaki çalışmalar
incelendiğinde, yabancı öğrencilerin çoğunun yazma becerisini kullanmada sorun
yaşadığı görülmektedir. Özellikle lisansüstü düzeyde öğrenim gören
öğrencilerden akademik metinleri okumaları, anlamaları ve özgün konularda kendi
akademik metinlerini üretmeleri beklenmekte fakat öğrencilerin hem temel
düzeyde yazma becerisini kullanmada sorun yaşadıkları hem de akademik yazmada
istenen düzeye ulaşamadıkları bilinmektedir. Bu nedenle lisans ve lisansüstü
düzeyde öğrenim görecek olan öğrencilerin akademik yazma konusunda ayrı bir
eğitim almaları bir zorunluluk haline gelmektedir. Bu araştırmada Sakarya
Üniversitesi Türkçe Öğretim Merkezi’nde görev yapmakta olan okutmanların bakış
açısıyla yabancılara Türkçe öğretimi alanında akademik yazma konusunda yaşanan
sorunlar ve bu sorunlara yönelik çözüm önerileri ele alınmıştır. Araştırmanın
yöntemi fenomenoloji olarak belirlenmiş, veri toplama aracı olarak görüşme
tekniği kullanılmıştır. Elde edilen veriler incelendiğinde, akademik yazma
eğitimi sürecinde yabancı dil olarak Türkçe öğrenen öğrencilerin farklı
sorunlarla karşı karşıya kaldıklarını görülmüştür. Bu sorunları öğrencilerden
kaynaklanan sorunlar, ders kitabı ve materyalden kaynaklanan sorunlar ve ölçme
ve değerlendirme sisteminden kaynaklı sorunlar olarak ifade etmek mümkündür.
The number of
foreign students studying at undergraduate and postgraduate level in our
country is increasing day by day. Foreign students continue their education in
their own departments after studying in Turkish Teaching Centers for one year.
However, it is quite difficult for students to reach the level that will
effectively use their four basic language skills in this one year period.
Students have difficulty in gaining their narrative skills. When the studies in
the literature are examined, it is seen that most of the foreign students have
problems in using writing skills. Especially students who are graduate students
are expected to read and understand academic texts and produce their own
academic texts on original subjects, but it is known that students both have
difficulty in using basic writing skills and cannot reach the desired level in
academic writing. Therefore, it is imperative that students who are going to
study at undergraduate and postgraduate level receive a separate education in
academic writing. In this study, the problems of academic writing in the field
of teaching Turkish to foreigners in the field of teaching Turkish to
foreigners with the point of view of lecturers working at Sakarya University
Turkish Teaching Center and suggestions for solutions to these problems are
discussed. The method of the study was determined as phenomenology and
interview technique was used as data collection tool. When the data were
analyzed, it was seen that the students who learn Turkish as a foreign language
faced different problems in the academic writing education process. It is
possible to express these problems as problems arising from students, problems
arising from the textbook and material, and problems arising from the
measurement and evaluation system.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Linguistics, Studies on Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 15, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 2 Issue: 1 |
International Journal of Turkish Teaching as a Foreign Language | 2018 ISSN: