İnsanlar, iletişim kurmaya zorunlu sosyal
varlıklardır. Dil iletişimin anahtarıdır. İletişimi sağlıklı bireyler dili iyi
kullananlardır. Dile hakim olmak o dilin yapısını özümsemekten geçer. İyi bir
iletişim için, kullandığımız dili oluşturan kelimeler o dilin yapı taşıdır.
Kelime,ister ana dilinde olsun ister ikinci dilde, kişinin o dilde sahip olduğu
varlığı göstermektedir. İnsan ancak bildiği kelimeler çerçevesinde düşünüp
konuşabilir. Bu nedenle hem ana dili hem de ikinci dil öğretiminde kelime,
üzerinde titizlikle durulması gereken bir husustur. Yaklaşık sekiz yıldır
ülkemizde yaşamakta olan Suriyeli mültecilerin %29,5’i 5-17 yaş arası
çocuklardan oluşmaktadır. Öğrenim yaşına gelen Suriyeli çocuklar MEB tarafından
Türk eğitim sistemine dâhil edilmektedir. Bu çalışma, İstanbul Avrupa yakası,
Bahçelievler ilçesinde ortaokul düzeyinde eğitim alan Suriyeli öğrencilerin
derslerine giren 23 Türkçe öğretmeni ile gerçekleştirilmiştir. Geliştirilen
anket ile 13 başlıkta öğretmenlerin kelime öğretirken kullandıkları yöntemler
tespit edilmeye çalışılmıştır. Çalışmanın neticesinde öğretmenlerin büyük
bölümünün; kelime öğretimi için ayrı bir zaman ayırmadığı, bir önceki derste
öğrenilen kelimeleri derste tekrar etmedikleri, bulmacalardan yararlanmadığı ve
güdüleyici ödüllere başvurmadığı görülürken diğer maddelerde öğretmenlerin
büyük bölümünün kelime öğretimine yönelik metin seçtiği, ders esnasında
bilinmeyen kelimeleri anında açıkladığı, ders sonunda o gün öğrenilen kelimelerin
tekrar edildiği, kelime öğretimini tematik olarak yaptığı tespit edilmiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Haziran 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 2 Sayı: 2 |
Uluslararası Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretimi Dergisi | 2018 ISSN: