Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Expectations of Teachers Working in Primary Schools Regarding Various Dimensions of Education

Yıl 2020, Cilt: 1 Sayı: 1, 10 - 21, 20.04.2020

Öz

The study aims to determine the expectations of teachers from different branches working in primary school regarding various aspects of the educational process. The study was designed as a case study. The working group consists of total 23 teachers working in four different districts of Erzurum province form primary school teachers, religious culture and moral knowledge teachers, guidance and psychological counseling teachers English language teachers and special education teachers. Data of the research were collected through an unstructured interview form and analyzed by content analysis. As a result of the research, it was seen that the expectations stated by the teachers were gathered in 9 different categories as the physical environments of the school, teaching, system-philosophy-program-curriculum, the structure of the school, the educational process-lessons and activities, students, parents and management. In the research, it was seen that the expectations that the teachers stated most were related to the physical structure of the school and that the expectations related to the teaching profession followed. It was determined that the least number of expressed expectations were related to school management.

Kaynakça

  • Altunoğlu, B. D., & Atav, E. (2005). Daha etkili bir biyoloji öğretimi için öğretmen beklentileri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28(28), 19-28.
  • Ary, D., Jacobs, L. C., & Razavieh, A. (2010). Introduction to research in education 8th edition, Wardswoth Cengage Learning. Canada: Nelson Education Ltd Exotic Classic.
  • Aslanargun, E. (2015). Teachers' Expectations and School Administration: Keys of Better Communication in Schools. Eurasian Journal of Educational Research, 60, 17-34. DOI: 10.14689/ejer.2015.60.2.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö, E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2016).Bilimsel araştırma yöntemleri(22. baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Can, Y., & Soyer, F. (2008). Beden eğitimi öğretmenlerinin sosyo-ekonomik beklentileri ile iş tatmini arasındaki ilişki. Gazi University Journal of Gazi Educational Faculty (GUJGEF), 28(1).
  • Cohen, L. Manion. L., & Morrison, K.(2007). Research methods in education. London. Routledge.
  • Derman, A. (2007). Kimya Öğretmeni Adaylarının Öz Yeterlik Algıları Ve Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Tutumları (Doktora Tezi). YÖK Ulusal Tez Merkezinden edinilmiştir (Tez no: 178814).
  • Dilekmen, M. (2001). İlköğretim sınıf öğretmenlerinin sınıf içi davranışları. Çağdaş Eğitim, 276, 31-36.
  • Gall, M. D., Borg, W. R., & Gall, J. P. (1996). Educational research: An introduction (7th ed.). Longman Publishing.
  • Good, T. L., & Brophy, J. E. (1974). Changing teacher and student behavior: An empirical investigation. Journal of Educational Psychology, 66(3), 390.
  • Gökdere, E. (2013). Öğretmen beklentilerinin yönetimi. 21. Yüzyılda Eğitim ve Toplum, 2(5), 179-183.
  • Göksoy, S. (2017). Okulların altyapı yeterliliği. Uluslararası Liderlik Eğitimi Dergisi, 1(1), 9-15.
  • Karaköse, T., & Kocabaş, İ. (2006). Özel ve devlet okullarinda öğretmenlerin beklentilerinin iş doyumu ve motivasyon üzerine etkileri. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 2(1), 3-14.
  • Kavas, E. (2005). İlköğretim müfettişlerinin denetim davranışlarına ilişkin öğretmen algı ve beklentileri (Yüksek Lisans Tezi). YÖK Ulusal Tez Merkezi’nden edinilmiştir (Tez no: 210913).
  • Kılıç, D. (2018). Eğitime giriş (4. Baskı). Ankara: Nobel Yayınları.
  • Kılınç, A. Ç., & Recepoğlu, E. (2013). Ortaöğretim okulu öğretmenlerinin öğretmen liderliğine ilişkin algı ve beklentileri. Kalem Eğitim ve İnsan Bilimleri Dergisi, 3(2), 175-215.
  • Kırmızı, B. (2009). Etkili bir Almanca öğretimi için öğretmen beklentileri. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 12(22), 268-280.
  • Kuş, Z., & Çelikkaya, T. (2010). Sosyal Bilgiler Öğretimi İçin Sosyal Bilgiler Öğretmenlerinin Beklentileri (ss. 69-91). Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(2), 69-91.
  • Lodico, M. G., Spaulding, D. T., & Voegtle, K. H.(2006). Methods in educational research: From theory to practice. USA: John Wiley & Sons.
  • Malkoç, S., & Kaya, E. (2015). Sosyal bilgiler öğretiminde sınıf dışı okul ortamlarının kullanılma durumları. Elementary Education Online, 14(3).
  • Mcmillan, J. H. (2000). Educational research: Fundamentals fort he cunsomer (3th ed.). New York: Longman
  • Öztürk, B., Şahin, F. T., & Koç, A. G. G. (2002). İlköğretim okullarında öğretmen beklentilerini etkileyen öğrenci özellikleri. Kuram ve uygulamada eğitim yönetimi, 31(31), 390-413.
  • Sarpkaya, R. (2006). Eğitim Sendikalarından Öğretmenlerin Beklentileri. Eurasian Journal of Educational Research (EJER), (22).
  • Seferoğlu, S. S., & Akbıyık, C. (2009). Bilgisayar öğretmenlerinin bakış açısıyla yönetici ve öğretmen beklentileri. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22(2), 497-514.
  • Tatar, M. (2005). Öğretmen beklentisi. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(2).
  • Tataroğlu, B., Özgen, K., & Alkan, H. (2011, Nisan). Matematik öğretmen adaylarının öğretmenliği tercih nedenleri ve beklentileri. In 2. International Conference on New Trends in Education and Their Implications (pp. 27-29).
  • TDK Güncel Türkçe Sözlük. Erişim Tarihi: 21.10.2019
  • Timmermans, A. C., de Boer, H., & van der Werf, M. P. (2016). An investigation of the relationship between teachers’ expectations and teachers’ perceptions of student attributes. Social Psychology of Education, 19(2), 217-240.
  • Türnüklü, A. (2000). Eğitimbilim araştırmalarında etkin olarak kullanılabilecek nitel bir araştırma tekniği: Görüşme. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 24(24), 543-559.
  • Ünal, S, & Sığırcı, M. (2000). Öğretmenlerin denetmenleri değerlendirmesi ve onlardan beklentileri. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 12(12), 281-294.
  • Varkey Gems Foundation. (2013). Teacher Status Index. London.
  • Weinstein, C. S. (1988). Preservice teachers' expectations about the first year of teaching. Teaching and Teacher Education, 4(1), 31-40.
  • Yeşilyurt, S., & Gül, Ş. (2008). Ortaöğretimde daha etkili bir biyoloji öğretimi için öğretmen ve öğrenci beklentileri. Kastamonu Eğitim Dergisi, 16(1), 145.

İlkokulda Çalışan Öğretmenlerin Eğitime Dair Beklentileri

Yıl 2020, Cilt: 1 Sayı: 1, 10 - 21, 20.04.2020

Öz

Bu çalışmada ilkokulda çalışan farklı branşlardaki öğretmenlerin, eğitim sürecinin çeşitli boyutlarına ilişkin beklentilerini belirlemek amaçlanmıştır. Çalışma, durum çalışması olarak desenlenmiştir. Çalışma grubu Erzurum ilinin dört farklı ilçesinde görev yapan 23 sınıf öğretmeni, İngilizce, din kültürü ve ahlak bilgisi, rehberlik ve psikolojik danışma ile özel eğitim öğretmenlerinden oluşmaktadır. Araştırmanın verileri yapılandırılmamış görüşme formu aracılığıyla toplanmış olup, içerik analizi ile çözümlenmiştir. Araştırma sonucunda öğretmenler tarafından belirtilen beklentilerin okulun fiziki ortamları, öğretmenlik, sistem-felsefe-program-müfredat, okulun yapısı, eğitim süreci-ders ve etkinlikler, öğrenciler, veliler ve yönetim şeklinde 9 ayrı kategoride toplandığı görülmüştür. Araştırmada, öğretmenlerin en fazla belirttiği beklentilerin okulun fiziki yapısı ile ilgili olduğu, bunu öğretmenlik mesleğiyle ilgili beklentilerin izlediği görülmüştür. En az sayıda dile getirilen beklentinin ise okul yönetimi ile ilgili olduğu belirlenmiştir.

Kaynakça

  • Altunoğlu, B. D., & Atav, E. (2005). Daha etkili bir biyoloji öğretimi için öğretmen beklentileri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28(28), 19-28.
  • Ary, D., Jacobs, L. C., & Razavieh, A. (2010). Introduction to research in education 8th edition, Wardswoth Cengage Learning. Canada: Nelson Education Ltd Exotic Classic.
  • Aslanargun, E. (2015). Teachers' Expectations and School Administration: Keys of Better Communication in Schools. Eurasian Journal of Educational Research, 60, 17-34. DOI: 10.14689/ejer.2015.60.2.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö, E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2016).Bilimsel araştırma yöntemleri(22. baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Can, Y., & Soyer, F. (2008). Beden eğitimi öğretmenlerinin sosyo-ekonomik beklentileri ile iş tatmini arasındaki ilişki. Gazi University Journal of Gazi Educational Faculty (GUJGEF), 28(1).
  • Cohen, L. Manion. L., & Morrison, K.(2007). Research methods in education. London. Routledge.
  • Derman, A. (2007). Kimya Öğretmeni Adaylarının Öz Yeterlik Algıları Ve Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Tutumları (Doktora Tezi). YÖK Ulusal Tez Merkezinden edinilmiştir (Tez no: 178814).
  • Dilekmen, M. (2001). İlköğretim sınıf öğretmenlerinin sınıf içi davranışları. Çağdaş Eğitim, 276, 31-36.
  • Gall, M. D., Borg, W. R., & Gall, J. P. (1996). Educational research: An introduction (7th ed.). Longman Publishing.
  • Good, T. L., & Brophy, J. E. (1974). Changing teacher and student behavior: An empirical investigation. Journal of Educational Psychology, 66(3), 390.
  • Gökdere, E. (2013). Öğretmen beklentilerinin yönetimi. 21. Yüzyılda Eğitim ve Toplum, 2(5), 179-183.
  • Göksoy, S. (2017). Okulların altyapı yeterliliği. Uluslararası Liderlik Eğitimi Dergisi, 1(1), 9-15.
  • Karaköse, T., & Kocabaş, İ. (2006). Özel ve devlet okullarinda öğretmenlerin beklentilerinin iş doyumu ve motivasyon üzerine etkileri. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 2(1), 3-14.
  • Kavas, E. (2005). İlköğretim müfettişlerinin denetim davranışlarına ilişkin öğretmen algı ve beklentileri (Yüksek Lisans Tezi). YÖK Ulusal Tez Merkezi’nden edinilmiştir (Tez no: 210913).
  • Kılıç, D. (2018). Eğitime giriş (4. Baskı). Ankara: Nobel Yayınları.
  • Kılınç, A. Ç., & Recepoğlu, E. (2013). Ortaöğretim okulu öğretmenlerinin öğretmen liderliğine ilişkin algı ve beklentileri. Kalem Eğitim ve İnsan Bilimleri Dergisi, 3(2), 175-215.
  • Kırmızı, B. (2009). Etkili bir Almanca öğretimi için öğretmen beklentileri. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 12(22), 268-280.
  • Kuş, Z., & Çelikkaya, T. (2010). Sosyal Bilgiler Öğretimi İçin Sosyal Bilgiler Öğretmenlerinin Beklentileri (ss. 69-91). Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(2), 69-91.
  • Lodico, M. G., Spaulding, D. T., & Voegtle, K. H.(2006). Methods in educational research: From theory to practice. USA: John Wiley & Sons.
  • Malkoç, S., & Kaya, E. (2015). Sosyal bilgiler öğretiminde sınıf dışı okul ortamlarının kullanılma durumları. Elementary Education Online, 14(3).
  • Mcmillan, J. H. (2000). Educational research: Fundamentals fort he cunsomer (3th ed.). New York: Longman
  • Öztürk, B., Şahin, F. T., & Koç, A. G. G. (2002). İlköğretim okullarında öğretmen beklentilerini etkileyen öğrenci özellikleri. Kuram ve uygulamada eğitim yönetimi, 31(31), 390-413.
  • Sarpkaya, R. (2006). Eğitim Sendikalarından Öğretmenlerin Beklentileri. Eurasian Journal of Educational Research (EJER), (22).
  • Seferoğlu, S. S., & Akbıyık, C. (2009). Bilgisayar öğretmenlerinin bakış açısıyla yönetici ve öğretmen beklentileri. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22(2), 497-514.
  • Tatar, M. (2005). Öğretmen beklentisi. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(2).
  • Tataroğlu, B., Özgen, K., & Alkan, H. (2011, Nisan). Matematik öğretmen adaylarının öğretmenliği tercih nedenleri ve beklentileri. In 2. International Conference on New Trends in Education and Their Implications (pp. 27-29).
  • TDK Güncel Türkçe Sözlük. Erişim Tarihi: 21.10.2019
  • Timmermans, A. C., de Boer, H., & van der Werf, M. P. (2016). An investigation of the relationship between teachers’ expectations and teachers’ perceptions of student attributes. Social Psychology of Education, 19(2), 217-240.
  • Türnüklü, A. (2000). Eğitimbilim araştırmalarında etkin olarak kullanılabilecek nitel bir araştırma tekniği: Görüşme. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 24(24), 543-559.
  • Ünal, S, & Sığırcı, M. (2000). Öğretmenlerin denetmenleri değerlendirmesi ve onlardan beklentileri. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 12(12), 281-294.
  • Varkey Gems Foundation. (2013). Teacher Status Index. London.
  • Weinstein, C. S. (1988). Preservice teachers' expectations about the first year of teaching. Teaching and Teacher Education, 4(1), 31-40.
  • Yeşilyurt, S., & Gül, Ş. (2008). Ortaöğretimde daha etkili bir biyoloji öğretimi için öğretmen ve öğrenci beklentileri. Kastamonu Eğitim Dergisi, 16(1), 145.
Toplam 33 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Vahit Ağa Yıldız

Yayımlanma Tarihi 20 Nisan 2020
Gönderilme Tarihi 29 Ocak 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 1 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Yıldız, V. A. (2020). İlkokulda Çalışan Öğretmenlerin Eğitime Dair Beklentileri. Uluslararası Temel Eğitim Çalışmaları Dergisi, 1(1), 10-21.

images?q=tbn%3AANd9GcSRmI3PyWhHEzu0GcR4VCZcs8WmlTRr8mPSkrLwlhJV7Y2pyBwd&usqp=CAUqMV-nsBH.png