The study aims to determine the expectations of teachers from different branches working in primary school regarding various aspects of the educational process. The study was designed as a case study. The working group consists of total 23 teachers working in four different districts of Erzurum province form primary school teachers, religious culture and moral knowledge teachers, guidance and psychological counseling teachers English language teachers and special education teachers. Data of the research were collected through an unstructured interview form and analyzed by content analysis. As a result of the research, it was seen that the expectations stated by the teachers were gathered in 9 different categories as the physical environments of the school, teaching, system-philosophy-program-curriculum, the structure of the school, the educational process-lessons and activities, students, parents and management. In the research, it was seen that the expectations that the teachers stated most were related to the physical structure of the school and that the expectations related to the teaching profession followed. It was determined that the least number of expressed expectations were related to school management.
Bu çalışmada ilkokulda çalışan farklı branşlardaki öğretmenlerin, eğitim sürecinin çeşitli boyutlarına ilişkin beklentilerini belirlemek amaçlanmıştır. Çalışma, durum çalışması olarak desenlenmiştir. Çalışma grubu Erzurum ilinin dört farklı ilçesinde görev yapan 23 sınıf öğretmeni, İngilizce, din kültürü ve ahlak bilgisi, rehberlik ve psikolojik danışma ile özel eğitim öğretmenlerinden oluşmaktadır. Araştırmanın verileri yapılandırılmamış görüşme formu aracılığıyla toplanmış olup, içerik analizi ile çözümlenmiştir. Araştırma sonucunda öğretmenler tarafından belirtilen beklentilerin okulun fiziki ortamları, öğretmenlik, sistem-felsefe-program-müfredat, okulun yapısı, eğitim süreci-ders ve etkinlikler, öğrenciler, veliler ve yönetim şeklinde 9 ayrı kategoride toplandığı görülmüştür. Araştırmada, öğretmenlerin en fazla belirttiği beklentilerin okulun fiziki yapısı ile ilgili olduğu, bunu öğretmenlik mesleğiyle ilgili beklentilerin izlediği görülmüştür. En az sayıda dile getirilen beklentinin ise okul yönetimi ile ilgili olduğu belirlenmiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Alan Eğitimleri |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 20 Nisan 2020 |
Gönderilme Tarihi | 29 Ocak 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 1 Sayı: 1 |