Objective: The objective of this study is to
reveal the time management skills of the Vocational School students and to
search the effect of this skill on their academic achievement.
Material-Method: This cross sectional study was conducted on 300
students selected by ½ simple random sampling method among 600 students
studying at 10 different programs Erciyes University Health Services Vocational
School in between January–February
demographic and socio-cultural characteristics and academic achievements of the
students and Time Management Inventory (TMI) were used as data collection tools
in the research. Student t test was used to compare independent groups and
analysis of variance was used to compare more than two groups in the
statistical analysis of the data.
Findings: The point average of the students’
time management inventory was found as 75.8±13.3.
39.3% of the students had a general academic average between 2.51 and 3.00.
Time management and time consumings
subscale scores and TMI total scores of the male students, and TMI time
planning and time consumings subscale scores and TMI total scores of the
smokers were found significantly high (p<0.05). The difference between the
groups in terms of TMI and subscale scores according to the time that students
spent on the internet and the free time the students had was found statistically
significant (p<0.05). In addition, the difference found between the groups
in terms of TMI and subscale scores according to the general academic average
of the students was statistically significant.
Conclusion: The time management skills of the students reveal
significant difference depending on their demographic and socio-cultural
characteristics, and general academic average. It is foreseen that the research
findings will be useful for further studies on similar cases.
Amaç: Bu çalışmada, Meslek Yüksekokulu
öğrencilerinin zaman yönetimi becerilerinin ortaya konulması ve bunun
öğrencilerin akademik başarıları üzerine olan etkisinin
araştırılması amaçlanmıştır.
Materyal-Metod: Kesitsel tipteki bu çalışma, Ocak-Şubat 2017
tarihleri arasında Erciyes Üniversitesi Sağlık Hizmetleri Meslek
Yüksekokulu’nda yer alan 10 farklı programda öğrenim gören 600 öğrenciden ½
basit tesadüfi örnekleme yöntemi ile seçilen 300 öğrenci üzerinde
yürütülmüştür. Araştırmada veri toplama aracı olarak, öğrencilerin demografik
ve sosyo-kültürel özelliklerini ve akademik başarılarını içeren anket formu ile
Zaman Yönetimi Envanteri (ZYE) kullanılmıştır. Verilerin istatistiksel açıdan
değerlendirilmesinde, gruplar arasındaki karşılaştırmalarda bağımsız gruplarda
student t testi, ikiden fazla grubun karşılaştırılmasında ise varyans analizi
kullanılmıştır.
Bulgular: Öğrencilerin zaman yönetimi envanteri
toplam puan ortalaması 75.8±13.3 olarak bulunmuştur. Öğrencilerin %39.3'ünün genel akademik not ortalaması
2.51-3.00'dır. Erkek öğrencilerin, zaman planlaması, zaman
harcatıcılar alt boyut
puanları ve ZYE toplam puanları, sigara içen öğrencilerin ZYE'nin zaman planlaması, zaman
harcatıcılar alt boyut
puanları ve ZYE toplam puanları anlamlı düzeyde yüksek bulunmuştur (p<0.05).
Öğrencilerin internette geçirdikleri zamana ve sahip oldukları boş zamana göre
ZYE ve alt boyut puanları açısından gruplar arasında görülen fark istatistiksel
olarak anlamlı bulunmuştur (p<0.05). Öğrencilerin genel akademik not
ortalamalarına göre ZYE ve alt boyut puanları açısından gruplar arasında çıkan
fark da istatistiksel olarak anlamlıdır.
Sonuç: Öğrencilerin zaman yönetimi
becerileri demografik ve sosyo-kültürel özelliklerine ve genel akademik not
ortalamalarına göre anlamlı düzeyde farklılık göstermektedir. Araştırma
bulgularının benzer konuda yürütülecek diğer çalışmalar açısından faydalı
olacağı öngörülmektedir.
Journal Section | Research Article |
---|---|
Authors | |
Publication Date | December 1, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 1 Issue: 2 |