The purpose of this study; It is to examine the perception of design and change process through the Adidas brand, to measure the perceptions of consumers by making a new logo design, by this way, to determine the factors in the design and to make more accurate designs. As a method; Firstly, literature review was made and document analyzes were carried out. Primary and secondary data were collected and evaluated, and the method of comparison was used by making factual and perceptual analyzes. As a result of all data, the practice was made and the consumer perception was tried to be measured by using the survey method. Findings; The change processes of Adidas logo designs, which have been designed and changed since 1949, have been examined and interpreted within the scope of the information contained in articles, books and theses. During these change processes, it was found that the philosophy of establishment, brand-product unity, perception in sports activities and how effective the understanding of design changes over time was the logo. As a result; The design process started with the use of the spiked sneakers, which was the name of its founder, Adolf Dassler, that the brand made its name in the Amsterdam Olympics, increased its awareness in the Berlin Olympics, and which was the first product produced in 1949 with the logo, was now recognized as a group. It was concluded that the Adidas Group decided to create a new logo design in 2006 in order to gather its products under a name, basically trying to reflect the strong image of the brand and to adhere to the strategy created in the changes made.
Bu çalışmanın amacı; Adidas markası üzerinden tasarım algısını ve değişim sürecini incelemek, yeni bir logo tasarımı yapılarak tüketicilerin algılarını ölçümlemek, bu sayede tasarımda etkenlerin saptanması ve daha doğru tasarımlar yapılmasıdır. Yöntem olarak; öncelikle literatür taraması yapılmış ve doküman analizleri gerçekleştirilmiştir. Birincil ve ikincil veriler toplanarak değerlendirilmiş, olgusal ve algısal çözümlemeler yapılarak kıyaslama yöntemi kullanılmıştır. Tüm veriler sonucunda uygulama yapılmış, anket yöntemi kullanılarak tüketici algısı ölçümlenmeye çalışılmıştır. Bulgular; 1949 yılından bu yana tasarlanan ve değişimler gösteren Adidas logo tasarımlarının makale, kitap ve tezlerde yer alan bilgiler dahilinde değişim süreçleri incelenmiş ve yorumlanmıştır. Bu değişim süreçleri içinde kuruluş felsefesi, marka-ürün birlikteliği, sportif faaliyetlerdeki algılanışı ve zaman içerisinde değişen tasarım anlayışlarının logoya ne denli etkili olduğu bulgularıyla karşılaşılmıştır. Sonuç olarak; kurucusu Adolf Dassler’in adından yola çıkılarak ismini aldığı, markanın Amsterdam Olimpiyatlarında adını duyurduğu, Berlin Olimpiyatlarında bilinirliğini artırdığı, üretmiş olduğu ilk ürün olan çivili spor ayakkabısının 1949 yılında logoda kullanılmasıyla başlayan tasarım sürecinin 1990 yılına kadar farklı tasarımlarla sürdürüldüğü, artık grup olarak tanınmaya başlaması ile birlikte Adidas Grubu ürünlerini bir isim altında toplamak adına 2006 yılında yeni bir logo tasarımı oluşturmaya karar verdiği, temel olarak markanın güçlü imajının yansıtılmaya çalışılması ve yapılan değişikliklerde oluşturulan stratejiye bağlı kalındığı sonucuna varılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | June 27, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 4 Issue: 1 |