The presence of a special needs individual in the family can be interpreted as a situation that shakes the family dynamics. Family members may blame each other for the process that is being experienced, and it may take time for family members to get back on track. Having a special needs child can isolate family members from society, causing individuals to turn to their inner worlds. The importance of the psychological support that will be given to the family during this process, meeting the educational needs of the family, and social support are very valuable. In this process, families can only participate effectively in the education process of their children with the educational support that will be given. Studies have also shown that formal and informal educational support given during this process is effective. It is clear that families need comprehensive educational programs to cope with the feeling of exhaustion they feel from the day they learn that they will have a special needs child and the process that continues with the birth of the child, and the negativities such as continuing their lives by isolating themselves from society. Social support, on the other hand, can play an active role in alleviating the feelings of helplessness and loneliness experienced by acting as a buffer during this process. Reliable support systems are important in terms of families exhibiting a balanced structure and family members maintaining their mental health. Even if social support does not solve the problems completely, it can play an important role in combating stress factors.
Ailede özel gereksinimli bir bireyin varlığı aile dinamiklerini sarsan bir durum olarak yorumlanabilir. Aile üyeleri yaşanan süreçten dolayı birbirini suçlayabilir ve işlerin tekrardan yoluna girmesi aile üyeleri için zaman alabilir. Özel gereksinimli bir çocuğa sahip olmak, aile bireylerini toplumdan izole ederek, bireylerin kendi iç dünyalarına dönmelerine neden olabilir. Yaşanan bu süreçte aileye verilecek ruhsal desteğin, ailenin gereksinim duyduğu eğitim ihtiyacının karşılanması ve sosyal desteğin önemi oldukça değerlidir. Bu süreçte ailelerin, çocuklarının eğitim sürecine etkin katılabilmeleri verilecek eğitim desteği ile ancak mümkündür. Bu süreçte verilen formal ve informal eğitim desteğinin etkili olduğu da yapılan çalışmalara ortaya konmuştur. Ailelerin, özel gereksinimli bir çocuğa sahip olacaklarını öğrendikleri günden, çocuğun doğumuyla devam eden süreçte hissettikleri tükenmişlik duygusu ve kendilerini toplumdan izole ederek yaşamlarına devam etme gibi olumsuzluklarla baş edebilmeleri için, kapsamlı eğitim programlarına gereksinimlerinin olduğu açıktır. Sosyal destekse bu süreçte tampon görevi üstlenerek, yaşanan çaresizlik ve yalnızlık duygularının hafiflemesinde etkin rol oynayabilmektedir. Güvenilir destek sistemleri, ailelerin dengeli bir yapı sergilemesi ve aile üyelerinin ruh sağlıklarını koruyabilmeleri noktasında önemlidir. Verilecek sosyal destek, problemleri tümden çözmese bile stres faktörleriyle mücadelede önemli bir rol üstlenebilir.
| Primary Language | Turkish |
|---|---|
| Subjects | Sociology (Other) |
| Journal Section | Research Article |
| Authors | |
| Publication Date | July 6, 2025 |
| Submission Date | April 19, 2025 |
| Acceptance Date | May 23, 2025 |
| Published in Issue | Year 2025 Volume: 9 Issue: 1 |