This study was conducted in an effort to identify primary school pre-service mathematics teachers’ errors and deficiencies in dealing with mathematics-related problem solving and to offer solutions and recommendations pertaining to this issue. Case study approach which is the one of the qualitative research methods was used in this study. To achieve the above aim, in the 2014-2015 academic year, this study consist of first year pre-service mathematics teachers who are enrolled in Artvin Çoruh University Education Faculty of Mathematics Education Department. An open-ended question form including six questions was developed by the researchers of the study in order to collect required data. According to participants’ accounts, their errors and deficiencies in dealing with problem solving process that could be classified as having both personal and environmental issues was revealed through the qualitative analysis of the data. It was determined that personal issues are more effective than environmental issues. This study classified the reasons behind participants’ mistakes and deficiencies in dealing with mathematics-related problem solving as an either personal issues which are mainly related to psychological, lack of content knowledge and operational skills, and environmental issues which are related to institutional and other. This study presented some recommendations for the researchers who will study on this relevant field.
Keywords: Pre-service mathematics teachers; Self-evaluation; Error approach
Bu araştırma ortaokul matematik öğretmen adaylarının, problem çözmede yaptıkları hataları ve eksiklikleri fark edip bu duruma ilişkin çözüm önerileri bulunması amacıyla yapılmıştır. Çalışma nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışması deseninde tasarlamıştır. Çalışma grubunu ise 2014- 2015 eğitim öğretim yılında Artvin Çoruh Üniversitesi Eğitim Fakültesi İlköğretim Matematik Öğretimi programında öğrenim gören 1. Sınıf ortaokul matematik öğretmen adaylarından oluşmaktadır. Çalışmanın veri toplama aracı olarak araştırmacılar tarafından geliştirilen 6 soruluk görüşme formu tasarlanmıştır. Elde edilen verilerin nitel analizi sonucunda katılımcılar soru çözümünde yaptıkları hata ve eksikliklerin genel olarak kişisel ve çevresel nedenlere bağlı olduğunu dile getirmişlerdir. Kişisel nedenlerin çevresel nedenlerden daha çok olduğu saptanmıştır. Katılımcıların problem çözmede kendilerini değerlendirirken karşılaştığı kişisel nedenler psikolojik durum, konu alanı eksikliği ve işlem becerileriyle ilgili iken çevresel nedenler kurumsal ve diğer nedenler olarak sınıflandırılmıştır. İlgili alanda yapılabilecek diğer çalışmalar için araştırmacılara bazı önerilerde bulunulmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | April 1, 2015 |
Published in Issue | Year 2015 |
Bu eser Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.