Bu araştırmanın
genel amacı öğretmen adaylarının çocuk haklarına yönelik tutumlarını ve bu
tutumlar üzerinde etkili olabilecek bazı faktörleri belirlemektir. Tarama
modelinin kullanıldığı araştırmanın örneklemini İstanbul’da biri devlet diğeri
vakıf üniversitesi olmak üzere iki
farklı üniversitenin eğitim fakültelerinin okul öncesi (119) ve sınıf
öğretmenliği (137) bölümlerinde öğrenim gören toplam 256 öğretmen adayı
oluşturmaktadır. Araştırmanın verileri Karaman Kepenekçi (2006) tarafından
geliştirilen ‘Çocuk Haklarına Yönelik Tutum Ölçeği’ kullanılarak toplanmıştır.
Veri toplama aracının geçerlilik-güvenirlik çalışmaları Karaman Kepenekçi
(2006) tarafından yapılmış olmakla birlikte bu araştırmada ayrıca DFA
(doğrulayıcı faktör analizi) ve Cronbach Alpha güvenirlik çalışmaları
yapılarak, daha geçerli ve daha güvenilir veriler elde edilmeye çalışılmıştır.
Elde edilen sonuçlar, öğretmen adaylarının çocuk haklarına yönelik genel
tutumlarının oldukça yüksek düzeyde olumlu olduğunu ortaya koymuştur. Öğretmen
adaylarının sınıf öğretmenliği ya da okul öncesi öğretmenliği bölümlerinde
öğrenim görüyor olmaları onların tutumlarını değiştirmezken, kadın öğretmen
adaylarının erkeklere oranla tutumlarının daha olumlu olduğu bulunmuştur. Ayrıca
aile ortamında 3 ya da daha fazla kardeşle birlikte yetişen öğretmen
adaylarının kardeşi bulunmayan ya da 3’ten az kardeşe sahip olan öğretmen
adaylarından tutumlarının daha olumlu olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Öğretmen
adaylarının tutumları üzerinde etkili olan faktörlerden birisi de onların
“çocuk hakları sözleşmesini” okuyup öğrenmiş olmalarıdır. Çocuk hakları
sözleşmesini okuyan öğretmen adayları, okumayanlara göre çocuk haklarına
yönelik daha olumlu tutum sergilemektedirler.
The aim of the
study is to idetify attitudes of prospective teachers towards children rights
and investigate the factors which have impact on these attitudes. Participants
were chosen with survey method among a sample of 256 teacher candidates from
education faculties of one state and one foundation university composed of
preschool teaching (119) and classroom teaching (137) programs. Data is
collected with Karaman Kepenekci (2006) “Scale of Attitude Toward Child
Rights”. Reliability and validity measures were conducted by Karaman Kepenekci
(2006) previously, and additional relability and validity ensured with
confirmatory factor analysis and Cronbach Alpha test. Results revealed high
levels of positive attitude of prospective teachers toward child rights.
Although attitude was not predicted by the program of prospective teachers,
female candidates were appeared to have more positive attitudes compared to
male candidates. Prospective teachers raised with 3 or more siblings appeared
to have more positive attitudes towards child rights compared to prospective
teachers raised alone or with less than 3 siblings. One factor appeared to have
a significant effect on attitudes of prospective teachers was having read the
“child rights article”. Prospective teachers who have read the Children Rights
Article exhibited more positive attitude toward children rights, compared to
prospective teachers who have not.
Journal Section | Makaleler |
---|---|
Authors | |
Publication Date | January 5, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 |
Bu eser Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.