Bilişin kontrol edilerek değerlendirildiği üst düzey farkındalık sistemi
olan bilişötesi, bireylerin problem çözme becerileri ve özyeterlik algısı
üzerinde etkilidir. Bu araştırma,
sınıf öğretmenlerinin bilişötesi öğrenme stratejilerini, öz yeterlik algısı
düzeylerini ve problem çözme becerilerini farklı değişkenler açısından
incelemek ve bu boyutlar arasındaki ilişkinin tespiti amacıyla yapılmıştır. Araştırmada
ilişkisel tarama modelinden yararlanılmıştır. Araştırma evrenini Aksaray
İlindeki sınıf öğretmenleri, örneklemini ise 2016-2017 eğitim öğretim yılında
Aksaray İlindeki ilkokullarında görev yapan 109 kadın, 108 erkek olmak üzere
toplam 217 sınıf öğretmeni oluşturmaktadır. Veriler öğretmen özyeterlik ölçeği, problem çözme ölçeği, bilişötesi
öğrenme stratejileri ölçeğive kişisel bilgi formu ile toplanmıştır. Araştırma
sonuçlarına göre sınıf öğretmenlerinin bilişötesi öğrenme stratejileri, problem
çözme becerileri ve özyeterlik algı düzeyleri yüksek düzeydedir. Bilişötesi
öğrenme stratejileri ve problem çözme becerileri cinsiyet ve mesleki tecrübeye
göre anlamlı bir farklılık göstermemektedir. Ayrıca özyeterlik algısı cinsiyete
göre anlamlı bir farklılık göstermezken, mesleki tecrübe gruplarına göre
anlamlı bir farklılık göstermektedir. Sınıf öğretmenlerinin bilişötesi öğrenme stratejileri,
özyeterlik algısı ve problem çözme becerileri arasında pozitif yönde ve orta
düzeyde anlamlı bir ilişki bulunmuştur. Sınıf öğretmenlerinin özyeterlik
algıları, bilişötesi öğrenme stratejileri ve problem çözme becerilerinin
geliştirilmesi öğretim kalitesini artırabileceği önerilmiştir.Bu becerileri
geliştirebilmek için eğitim verilebilir.
Metacognitive,
which is a high level awareness system in which cognition is controlled and
assessed, is influential on individual problem-solving abilities and
self-efficacy perception. This research was conducted to investigate the
metacognitive learning strategies, self-efficacy perceptions and problem
solving skills of classroom teachers in terms of different variables and to
determine the relation between them. Correlational survey method was used in
this research. The research universe consists of class teachers in Aksaray and
the sample consists of 109 female and 108 male teachers working in primary
schools in Aksaray province in 2016-2017 academic year. The data were collected
by teacher self-efficacy scale, problem solving scale, metacognitive learning
strategies scale
and personal information form. According to the results of the research, it was
determined that the level of metacognitive learning strategies, problem solving
skills and self - efficacy perception level of the class teachers were high.
There was no significant difference between metacognitive learning strategies
and problem solving skills according to age, gender and professional experience
characteristics. In addition, while the self-efficacy perception does not show
any significant difference according to sex, it shows a significant difference
according and professional experience groups. It has been determined that there
is a positive and moderately significant relation between classroom teachers'
metacognitive learning strategies, self-efficacy perception and problem solving
skills. It has been suggested that classroom teachers' self-efficacy
perceptions, metacognitive learning strategies and the studies' they will do to
improve problem-solving skills may increase the quality of instruction.
Journal Section | Makaleler |
---|---|
Authors | |
Publication Date | January 1, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 4 Issue: 1 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.