The research within the
main purpose that to determine the level of 21st century learner skills use of
high school students who will be the employees of the 21st century in other words
will be the employees of the future is seen as important in terms of research and
application. The study was carried out by combining single survey model and causal
comparison research model within the framework of quantitative research approaches.
Students attending various high schools in Karaman city center were the participants
of the study. Descriptive statistics and one-way ANOVA were used to analyze the
data. According to research findings, high school students use 21st century learner
skills and its four sub-dimensions (cognitive skills, autonomous skills,
collaboration and flexibility, innovativeness skills), above mid-level. In addition
to this, it was observed that the use of 21st century learner skills of the students
differed significantly according to their grade levels and their training
goals.
21st century learner skills cognitive skills autonomous skills cooperation and flexibility innovation
Bu çalışmanın temel
amacı birer 21. yüzyıl öğreneni ve aynı zamanda geleceğin, bir başka ifade ile
21. yüzyılın çalışanları olacak öğrencilerimizin 21. yüzyıl öğrenen becerileri
kullanım düzeylerinin ve bu düzeylerin çeşitli değişkenlere göre farklılaşıp
farklılaşmadığının belirlenmesidir. Bu çalışma, nicel araştırma yaklaşımları
çerçevesinde tekil tarama ve nedensel karşılaştırma araştırmasının birlikte işe
koşulmasıyla gerçekleştirilmiştir. Karaman il merkezinde bulunan çeşitli
liselerde öğrenim görmekte olan öğrenciler, araştırmanın katılımcıları
olmuşlardır. Verilerin analizinde betimsel istatistik teknikler ve tek yönlü
varyans analizi kullanılmıştır. Araştırma bulgularına göre, öğrenciler 21. yüzyıl
öğrenen becerilerini ve dört alt boyutuna (bilişsel beceriler, otonom
beceriler, iş birliği ve esneklik becerileri ve yenilikçilik becerileri)
ilişkin becerileri, orta düzeyin üzerinde kullanmaktadırlar. Bununla birlikte
öğrencilerin 21. yüzyıl öğrenen becerileri kullanımlarının, sınıf düzeylerine ve
eğitim hedeflerine göre anlamlı şekilde farklılaştığı görülmüştür.
21. yüzyıl öğrenen becerileri bilişsel beceriler otonom beceriler işbirliği ve esneklik yenilikçilik
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | April 1, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 5 Issue: 2 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.