Research Article
BibTex RIS Cite

Demografik değişkenler açısından işgörenlerin Johari Penceresi modeli

Year 2022, Volume: 8 Issue: 4, 363 - 375, 31.10.2022
https://doi.org/10.24289/ijsser.1192913

Abstract

Araştırmanın temel amacı, otel işletmelerinde işgörenlerin iletişim düzeylerini Johari Penceresi modeli ile incelemek, bulundukları iletişim boyutunu tespit etmek, Kişisel Açılım ve Geri Bildirim açısından demografik değişkenlere ait puan ortalamalarını karşılaştırmaktır. Veriler Antalya’da 5 yıldızlı otel işletmelerindeki işgörenlerden elden bırakma ve yüz yüze olarak anket formu aracılığıyla elde edilmiştir. Yapılan analizler sonucunda işgörenlerin açık alan içerisinde bir yoğunlaşma olduğu bulunmuştur. Cinsiyet, medeni durum, yaş, çalışma süresi değişkenleri açısından kişisel açılım boyutunda anlamlı bir farklılık bulunmamaktadır fakat öğrenim durumu açısından anlamlı bir farklılık vardır. Geri bildirim boyutunda ise medeni durum, yaş, öğrenim durumu değişkenleri açısından anlamlı bir farklılık bulunmaktadır fakat cinsiyet, çalışma süresi açısından anlamlı bir farklılık bulunmamaktadır.

References

  • Afolabi, M. (1993), Application of Johari communication awareness model to special libraries management, Library Management, 14(1), 24-27.
  • Atwater, L.E., & Waldman, D. A. (2007). Leadership, feedback and Open Communication Gap. New York: Psychology Press.
  • Banerji, A., & Dayal, A. (2005). A study of communication in emergency situations in hospitals. Journal of Organizational Culture, Communications and Conflict, 9(2), 35-45.
  • Campbell, S., Campbell-Phillips, S., & Phillips, D. (2020). Lack of Communication between Management and Employees. SIASAT, 5(3), 32-39.
  • DeVito, J. (2015). Human Communication. New York. Pearson Education.
  • Eroğlu, F. (2004). Davranış Bilimleri, Beta Yayınları, İstanbul.
  • Fielding, M. (2014). Effective Communication in Organizations. Cape Town: Juta Co. Ltd.
  • Gürbüz, S., & Şahin, F. (2018). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri. Seçkin Yayıncılık
  • Doğan, H., & Yıldız, S. (2010). Profesyonel Turist Rehberlerinin Demografik Değişkenlerine Göre Johari Modeli. V. Lisansüstü Turizm Öğrencileri Araştırma Kongresi Bildiri Kitabı, Nevşehir, 27-30.
  • Hase, S., Davies, A., & Dick, B. (1999). The Johari Window and the dark side of organizations. Southern Cross University.
  • Hazar, A. (2009). Rekreasyon ve Animasyon, Detay Yayıncılık.
  • Hogan, K. (2012). Konuşarak İkna Psikolojisi. (P. Bolat, Çev.) Melisa Matbaacılık, Yakamoz Kitap.
  • İnce, C. & Korkmaz, A. (2020). Beden dili iletişimi ile işgören motivasyonu arasındaki ilişki; Bişkek otellerinde bir araştırma. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 2, 432-463.
  • Jack, K., & Smith, A. (2007). Promoting self-awareness in nurses to improve nursing practice. Nursing standard, 21(32).47-52.
  • Jacobs, M. A., Yu, W., & Chavez, R. (2016). The effect of internal communication and employee satisfaction on supply chain integration. International Journal of Production Economics, 171, 60-70.
  • Kalla, H. K. (2005). Integrated internal communications: a multidisciplinary perspective. Corporate Communications: An International Journal. 10(4), 302-314.
  • Karçıoğlu, F., Timuroğlu, K., & Çınar, O. (2009). Örgütsel İletişim ve İş Tatmini İlişkisi–Bir Uygulama. İstanbul Üniversitesi İşletme İktisadi Enstitüsü Dergisi-Yönetim, 20(63),59-76.
  • Kılıç, E.D. & Önen, Ö. (2011). Öğrenen Örgütlerde Johari Penceresi Burdur Örneklemi. Uluslararası Avrasya Sosyal Bilimler Dergisi, 2(5),1-13.
  • Koca, G. Ş., & Erigüç, G. (2017). Sağlık Çalışanlarının Kişisel Açılım ve Geri Bildirim Düzeylerinin Johari Penceresi Modeli ile Değerlendirilmesi. Akademik Bakış Uluslararası Hakemli Sosyal Bilimler Dergisi, (64), 343-367.
  • Luft, J. (1982). The Johari Window: A Graphic Model of Awareness in Interpersonal Relations. NTL Reading Book for Human Relations Training. Luft, J. (1984). Group Process: An Introduction to Group Dynamics. Mayfield Publishing Co.
  • Nair, S. K., & Naik, N. S. (2011). The Johari Window: a comparative study of public sector and private sector executives in India. International Journal of Indian Culture and Business Management, 4(1), 13-29.
  • Newstrom, J. W., & Rubenfeld, S. A. (1983). The Johari window: A reconceptualization. Developments in Business Simulation and Experiential Learning. 10, 117-120.
  • Saxena, P. (2015). Johari Window: An effective model for improving interpersonal communication and managerial effectiveness. SIT Journal of Management, 5(2), 134-146 . Shenton, A. K. (2007). Viewing information needs through a Johari Window. Reference Services Review. 35, 487–496.
  • South, B. (2007). Combining mandala and the Johari Window: An exercise in self-awareness. Teaching and Learning in Nursing, 2(1), 8-11.
  • Taylor, J. R., & Cooren, F. (1997). What makes communication ‘organizational’? How the many voices of a collectivity become the one voice of an organization. Journal of pragmatics, 27(4), 409-438.
  • Uysal, G. (2003). Rol Farklılaşmasının İletişime Etkisi ve Johari Modeli. C.Ü. İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 4(1), 137-147.
  • Üstün, B. (2005). Çünkü İletişim Çok şeyi Değiştirir! Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 8(2), 88-94.
  • Verčič, A. T., & Vokić, N. P. (2017). Engaging employees through internal communication. Public Relations Review, 43(5), 885-893.
  • Yıldız, F. (2013). Yöneticilerin algılanan sahte ve gerçek dönüşümcü liderlik davranışlarını ayırt etmede makyavelizm ile kişisel açılım ve geri bildirimin etkileri. (Yayınlanmış Doktora Tezi), Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Xie, W., & Kang, C. (2015). See you, see me: teenager’s’ self-disclosure and regret of positing on social network site. Computers in Human Behavior, 52, 598-402.
  • Wang, M., Burlacu, G., Truxillo, D., James, K., & Yao, X. (2015). Age differences in feedback reactions: The roles of employee feedback orientation on social awareness and utility. Journal of Applied Psychology, 100(4), 1296.
  • Wood, J. (2010). Interpersonal Communication; Everyday Encounters. Boston: Wadsworth.

Johari Window model of employees in terms of demographic variables

Year 2022, Volume: 8 Issue: 4, 363 - 375, 31.10.2022
https://doi.org/10.24289/ijsser.1192913

Abstract

The main purpose of the research is to examine the communication levels of the employees in hotel businesses with the Johari Window model, to determine the communication dimension they are in, and to compare the average scores of demographic variables in terms of Self-Disclosure and Feedback. The data were obtained from the employees in 5-star hotel businesses in Antalya through hand-off and face-to-face questionnaires. As a result of the analyzes made, it was found that there was a concentration of employees in the open area. In terms of gender, marital status, age, working time variables, there is no significant difference in the dimension of self-disclosure, but there is a significant difference in terms of educational status. In the feedback dimension, there is a significant difference in terms of marital status, age, and educational status variables, but there is no significant difference in terms of gender and working time.

References

  • Afolabi, M. (1993), Application of Johari communication awareness model to special libraries management, Library Management, 14(1), 24-27.
  • Atwater, L.E., & Waldman, D. A. (2007). Leadership, feedback and Open Communication Gap. New York: Psychology Press.
  • Banerji, A., & Dayal, A. (2005). A study of communication in emergency situations in hospitals. Journal of Organizational Culture, Communications and Conflict, 9(2), 35-45.
  • Campbell, S., Campbell-Phillips, S., & Phillips, D. (2020). Lack of Communication between Management and Employees. SIASAT, 5(3), 32-39.
  • DeVito, J. (2015). Human Communication. New York. Pearson Education.
  • Eroğlu, F. (2004). Davranış Bilimleri, Beta Yayınları, İstanbul.
  • Fielding, M. (2014). Effective Communication in Organizations. Cape Town: Juta Co. Ltd.
  • Gürbüz, S., & Şahin, F. (2018). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri. Seçkin Yayıncılık
  • Doğan, H., & Yıldız, S. (2010). Profesyonel Turist Rehberlerinin Demografik Değişkenlerine Göre Johari Modeli. V. Lisansüstü Turizm Öğrencileri Araştırma Kongresi Bildiri Kitabı, Nevşehir, 27-30.
  • Hase, S., Davies, A., & Dick, B. (1999). The Johari Window and the dark side of organizations. Southern Cross University.
  • Hazar, A. (2009). Rekreasyon ve Animasyon, Detay Yayıncılık.
  • Hogan, K. (2012). Konuşarak İkna Psikolojisi. (P. Bolat, Çev.) Melisa Matbaacılık, Yakamoz Kitap.
  • İnce, C. & Korkmaz, A. (2020). Beden dili iletişimi ile işgören motivasyonu arasındaki ilişki; Bişkek otellerinde bir araştırma. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 2, 432-463.
  • Jack, K., & Smith, A. (2007). Promoting self-awareness in nurses to improve nursing practice. Nursing standard, 21(32).47-52.
  • Jacobs, M. A., Yu, W., & Chavez, R. (2016). The effect of internal communication and employee satisfaction on supply chain integration. International Journal of Production Economics, 171, 60-70.
  • Kalla, H. K. (2005). Integrated internal communications: a multidisciplinary perspective. Corporate Communications: An International Journal. 10(4), 302-314.
  • Karçıoğlu, F., Timuroğlu, K., & Çınar, O. (2009). Örgütsel İletişim ve İş Tatmini İlişkisi–Bir Uygulama. İstanbul Üniversitesi İşletme İktisadi Enstitüsü Dergisi-Yönetim, 20(63),59-76.
  • Kılıç, E.D. & Önen, Ö. (2011). Öğrenen Örgütlerde Johari Penceresi Burdur Örneklemi. Uluslararası Avrasya Sosyal Bilimler Dergisi, 2(5),1-13.
  • Koca, G. Ş., & Erigüç, G. (2017). Sağlık Çalışanlarının Kişisel Açılım ve Geri Bildirim Düzeylerinin Johari Penceresi Modeli ile Değerlendirilmesi. Akademik Bakış Uluslararası Hakemli Sosyal Bilimler Dergisi, (64), 343-367.
  • Luft, J. (1982). The Johari Window: A Graphic Model of Awareness in Interpersonal Relations. NTL Reading Book for Human Relations Training. Luft, J. (1984). Group Process: An Introduction to Group Dynamics. Mayfield Publishing Co.
  • Nair, S. K., & Naik, N. S. (2011). The Johari Window: a comparative study of public sector and private sector executives in India. International Journal of Indian Culture and Business Management, 4(1), 13-29.
  • Newstrom, J. W., & Rubenfeld, S. A. (1983). The Johari window: A reconceptualization. Developments in Business Simulation and Experiential Learning. 10, 117-120.
  • Saxena, P. (2015). Johari Window: An effective model for improving interpersonal communication and managerial effectiveness. SIT Journal of Management, 5(2), 134-146 . Shenton, A. K. (2007). Viewing information needs through a Johari Window. Reference Services Review. 35, 487–496.
  • South, B. (2007). Combining mandala and the Johari Window: An exercise in self-awareness. Teaching and Learning in Nursing, 2(1), 8-11.
  • Taylor, J. R., & Cooren, F. (1997). What makes communication ‘organizational’? How the many voices of a collectivity become the one voice of an organization. Journal of pragmatics, 27(4), 409-438.
  • Uysal, G. (2003). Rol Farklılaşmasının İletişime Etkisi ve Johari Modeli. C.Ü. İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 4(1), 137-147.
  • Üstün, B. (2005). Çünkü İletişim Çok şeyi Değiştirir! Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 8(2), 88-94.
  • Verčič, A. T., & Vokić, N. P. (2017). Engaging employees through internal communication. Public Relations Review, 43(5), 885-893.
  • Yıldız, F. (2013). Yöneticilerin algılanan sahte ve gerçek dönüşümcü liderlik davranışlarını ayırt etmede makyavelizm ile kişisel açılım ve geri bildirimin etkileri. (Yayınlanmış Doktora Tezi), Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Xie, W., & Kang, C. (2015). See you, see me: teenager’s’ self-disclosure and regret of positing on social network site. Computers in Human Behavior, 52, 598-402.
  • Wang, M., Burlacu, G., Truxillo, D., James, K., & Yao, X. (2015). Age differences in feedback reactions: The roles of employee feedback orientation on social awareness and utility. Journal of Applied Psychology, 100(4), 1296.
  • Wood, J. (2010). Interpersonal Communication; Everyday Encounters. Boston: Wadsworth.
There are 32 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Tourism (Other)
Journal Section Research Articles
Authors

Emre Yaşar 0000-0003-1573-0930

Early Pub Date October 20, 2022
Publication Date October 31, 2022
Published in Issue Year 2022 Volume: 8 Issue: 4

Cite

APA Yaşar, E. (2022). Demografik değişkenler açısından işgörenlerin Johari Penceresi modeli. International Journal of Social Sciences and Education Research, 8(4), 363-375. https://doi.org/10.24289/ijsser.1192913
AMA Yaşar E. Demografik değişkenler açısından işgörenlerin Johari Penceresi modeli. International Journal of Social Sciences and Education Research. October 2022;8(4):363-375. doi:10.24289/ijsser.1192913
Chicago Yaşar, Emre. “Demografik değişkenler açısından işgörenlerin Johari Penceresi Modeli”. International Journal of Social Sciences and Education Research 8, no. 4 (October 2022): 363-75. https://doi.org/10.24289/ijsser.1192913.
EndNote Yaşar E (October 1, 2022) Demografik değişkenler açısından işgörenlerin Johari Penceresi modeli. International Journal of Social Sciences and Education Research 8 4 363–375.
IEEE E. Yaşar, “Demografik değişkenler açısından işgörenlerin Johari Penceresi modeli”, International Journal of Social Sciences and Education Research, vol. 8, no. 4, pp. 363–375, 2022, doi: 10.24289/ijsser.1192913.
ISNAD Yaşar, Emre. “Demografik değişkenler açısından işgörenlerin Johari Penceresi Modeli”. International Journal of Social Sciences and Education Research 8/4 (October 2022), 363-375. https://doi.org/10.24289/ijsser.1192913.
JAMA Yaşar E. Demografik değişkenler açısından işgörenlerin Johari Penceresi modeli. International Journal of Social Sciences and Education Research. 2022;8:363–375.
MLA Yaşar, Emre. “Demografik değişkenler açısından işgörenlerin Johari Penceresi Modeli”. International Journal of Social Sciences and Education Research, vol. 8, no. 4, 2022, pp. 363-75, doi:10.24289/ijsser.1192913.
Vancouver Yaşar E. Demografik değişkenler açısından işgörenlerin Johari Penceresi modeli. International Journal of Social Sciences and Education Research. 2022;8(4):363-75.