Bu araştırmada, ilköğretim 7. Sınıf öğrencilerinin (N=160) matematik kavramına ilişkin sahip oldukları zihinsel imgeleri (metaforları) inceledi. Bu amaç için öğrenciler “Matematik . . . gibidir; çünkü . . .” ibaresini tamamlamadı. Veriler, nitel (içerik analizi) ve nicel veri çözümleme teknikleri kullanılarak analiz edildi. Araştırmanın bulgularına göre, öğrenciler matematik kavramına ilişkin toplam 112 adet geçerli metafor üretti. Bu metaforlar ortak özellikleri bakımından 5 farklı kavramsal kategori altında toplandı. Kavramsal kategoriler öğrencilerin cinsiyeti bakımından önemli derecede farklılık gösterdi. Metaforlar öğrencilerin matematik dersine ilişkin sahip oldukları kişisel algılarını anlamada güçlü bir araştırma aracı olarak kullanılabilir.
This study investigated the metaphorical images taht levels of 7th grade primary school students (N=160) have on the concept of the student. Participants completed the phrase of “A mathematic is like . . . because . . .” to indicate their conceptualizations of learner. Data was analyzed both qualitatively and quantitatively. According to the results, totally 112 valid metaphorical images were identified and they are collected under 5 different conceptual categories. Significant differences are determined in the 5 conceptual themes as participants’ gender. Metaphors can be used as a powerful research tool to understand the levels of 7th grade primary school students’ personal insights on the mathematic
Other ID | JA95KZ36UK |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | June 1, 2012 |
Published in Issue | Year 2012 Volume: 1 Issue: 1 |