Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Göreve Yeni Başlayan Sınıf Öğretmenlerinin Karşılaştıkları Sorunlar Üzerine Nitel Bir Araştırma / A Qualitative Study on the Difficulties Experienced by Novice Classroom Teachers

Yıl 2017, Cilt: 6 Sayı: 2, 1 - 18, 31.12.2017

Öz




















Bu araştırmanın temel amacı,
göreve yeni başlayan sınıf öğretmenlerinin karşılaştıkları sorunları incelemek
ve bu sorunların giderilmesine yönelik çözüm önerilerini sunmaktır. Bu çalışma,
nitel araştırma yöntemi benimsenerek durum çalışması deseni çerçevesinde
yürütülmüştür. Ayrıca, amaçlı örnekleme yöntemlerinden birisi olan kolay
ulaşılabilir durum örneklemesi kullanılmıştır. Araştırmanın katılımcılarını
Afyonkarahisar merkeze bağlı resmi ilkokullarda görev yapmakta olan 15 sınıf
öğretmeni oluşturmaktadır. Verilerin toplanmasında araştırmacılar tarafından
hazırlanan altı açık uçlu sorudan oluşan yarı yapılandırılmış görüşme formu
kullanılmıştır. Çalışmanın verilerinin analizinde içerik analizi tekniği
kullanılmıştır. Sınıf öğretmenleri resmi yazışmalar ve idari işlerde
yaşadıkları sorunlara bilgi yetersizliğinin ve tecrübesizliğe yönelik zor
şartlarda öğretmenlik yapmalarının sebep olduğunu belirtmişlerdir.
Öğretmenlerin ilk görev yıllarında sınıf disiplinini sağlamada ve demokratik
bir ortam oluşturmada çok zorlandıkları görülmüştür. Sınıf öğretmenlerinin
öğrencilerinin kişisel problemlerini anlamada yaşadıkları sorunların sebepleri
öğrenciyi tanımama, öğrencinin sergilediği davranışların altında yatan ailevi
sorunlarının bilinmemesi ve öğrencinin yaşadığı sağlık sorunlarının farkında
olunmaması olarak belirlenmiştir. Sınıf öğretmenlerinin velilerin öğrenciler
üzerindeki ilgi ve tutumlarının yarattığı sorunların sebepleri velilerin aşırı
koruyucu tavır sergilemesi veya aşırı ilgisiz davranması olarak belirlenmiştir.
Sınıf öğretmenlerinin ölçme ve değerlendirme konusunda yaşadıkları sorunlar
öğrenci seviyesine uygun soru hazırlayamama, tek bir ölçme yöntemine dayanarak
değerlendirme yapıp değerlendirmenin objektifliğini kaybetme olarak
gözlenmiştir.

Kaynakça

  • Akın, U. ve Koçak, R. (2007). Öğretmenlerin sınıf yönetimi becerileri ile iş doyumları arasındaki ilişki. Kuram ve uygulamada Eğitim Yönetimi, 51, 353-370.
  • Anılan, H., Kılıç, Z. & Demir, Z. M. (2015). Kırsal alanda öğretmen olmak: Sınıf öğretmenlerinin bakış açısı. International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 11, 249-172.
  • Baş, G. (2012). İlköğretim öğrencilerinin yapılandırmacı öğrenme ortamına ilişkin algılarının farklı değişkenler açısından değerlendirilmesi. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 1(4), 203-215.
  • Boyraz, A. (2007). İlköğretim okullarında görev yapan aday öğretmenlerin sınıfta karşılaştıkları disiplin sorunları. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Demir, M.K., Arı, E. (2013). Öğretmen Sorunları-Çanakkale İli Örneği. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 32(1), 107-126.
  • Gelbal, S., & Kelecioğlu, H. (2007). Öğretmenlerin ölçme ve değerlendirme yöntemleri hakkındaki yeterlik algıları ve karşılaştıkları sorunlar. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33(33).
  • Güvendir, E. (2017). Göreve yeni başlayan İngilizce öğretmenlerinin karşılaştıkları sorunlar. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 51, 74-94.
  • Korkmaz, S. (1999). Göreve yeni başlayan öğretmenlerin mesleğe uyum sorunları. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Kocaeli Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kocaeli.
  • Korkmaz, İ., Saban, A. & Akbaşlı, S. (2004). Göreve yeni başlayan sınıf öğretmenlerinin karşılaştıkları güçlükler. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 38, 266-277.
  • Miles, M.B. ve Huberman, A. Michael. (1994). Qualitative data analysis. London: Sage.
  • Özer, F. (2013). Aday öğretmenlerin sınıf yönetimi yeterliliklerine ilişkin algıları. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Fırat Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Elazığ.
  • Öztürk, M. (2015). Köy ve kasabalarda görev yapan öğretmenlerin mesleğin ilk yilinda yaşadiklari güçlükler. Elementary Education Online, 1 5(2), 378- 390.
  • Sarı, M. & Altun, Y. (2015), Göreve yeni başlayan sınıf öğretmenlerinin karşılaştıkları sorunlar. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 30(1): 213-226.
  • Sarıtaş, M. (2007). Okul Deneyimi I Uygulamasının Aday Öğretmenlere Sağladığı Yararlar Konusundaki Görüşlerin Değerlendirilmesi. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 20 (1), 121-143.
  • Şahin, A.E. (2006). “Meslek ve Öğretmenlik”, V. Sönmez (Ed.), Eğitim Bilimine Giriş içinde, Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Şişman, M. (2011). Eğitim Bilimine Giriş. Ankara: Pegem Akademi.
  • Taneri, P. O. (2004). A study on novice classroom teacher's problems with regular alternative certificates. Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Yıldırım, A., ve Şimşek, H. (2013). Nitel araştırma yöntemleri (9). Ankara: Seçkin.
Toplam 18 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Nuray Yıldırım

Nuray Kurtdede Fidan

Selcen Süheyla Ergün

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2017
Kabul Tarihi 31 Aralık 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 6 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Yıldırım, N., Kurtdede Fidan, N., & Ergün, S. S. (2017). Göreve Yeni Başlayan Sınıf Öğretmenlerinin Karşılaştıkları Sorunlar Üzerine Nitel Bir Araştırma / A Qualitative Study on the Difficulties Experienced by Novice Classroom Teachers. International Journal of Social Science Research, 6(2), 1-18.
AMA Yıldırım N, Kurtdede Fidan N, Ergün SS. Göreve Yeni Başlayan Sınıf Öğretmenlerinin Karşılaştıkları Sorunlar Üzerine Nitel Bir Araştırma / A Qualitative Study on the Difficulties Experienced by Novice Classroom Teachers. IJSSR. Aralık 2017;6(2):1-18.
Chicago Yıldırım, Nuray, Nuray Kurtdede Fidan, ve Selcen Süheyla Ergün. “Göreve Yeni Başlayan Sınıf Öğretmenlerinin Karşılaştıkları Sorunlar Üzerine Nitel Bir Araştırma / A Qualitative Study on the Difficulties Experienced by Novice Classroom Teachers”. International Journal of Social Science Research 6, sy. 2 (Aralık 2017): 1-18.
EndNote Yıldırım N, Kurtdede Fidan N, Ergün SS (01 Aralık 2017) Göreve Yeni Başlayan Sınıf Öğretmenlerinin Karşılaştıkları Sorunlar Üzerine Nitel Bir Araştırma / A Qualitative Study on the Difficulties Experienced by Novice Classroom Teachers. International Journal of Social Science Research 6 2 1–18.
IEEE N. Yıldırım, N. Kurtdede Fidan, ve S. S. Ergün, “Göreve Yeni Başlayan Sınıf Öğretmenlerinin Karşılaştıkları Sorunlar Üzerine Nitel Bir Araştırma / A Qualitative Study on the Difficulties Experienced by Novice Classroom Teachers”, IJSSR, c. 6, sy. 2, ss. 1–18, 2017.
ISNAD Yıldırım, Nuray vd. “Göreve Yeni Başlayan Sınıf Öğretmenlerinin Karşılaştıkları Sorunlar Üzerine Nitel Bir Araştırma / A Qualitative Study on the Difficulties Experienced by Novice Classroom Teachers”. International Journal of Social Science Research 6/2 (Aralık 2017), 1-18.
JAMA Yıldırım N, Kurtdede Fidan N, Ergün SS. Göreve Yeni Başlayan Sınıf Öğretmenlerinin Karşılaştıkları Sorunlar Üzerine Nitel Bir Araştırma / A Qualitative Study on the Difficulties Experienced by Novice Classroom Teachers. IJSSR. 2017;6:1–18.
MLA Yıldırım, Nuray vd. “Göreve Yeni Başlayan Sınıf Öğretmenlerinin Karşılaştıkları Sorunlar Üzerine Nitel Bir Araştırma / A Qualitative Study on the Difficulties Experienced by Novice Classroom Teachers”. International Journal of Social Science Research, c. 6, sy. 2, 2017, ss. 1-18.
Vancouver Yıldırım N, Kurtdede Fidan N, Ergün SS. Göreve Yeni Başlayan Sınıf Öğretmenlerinin Karşılaştıkları Sorunlar Üzerine Nitel Bir Araştırma / A Qualitative Study on the Difficulties Experienced by Novice Classroom Teachers. IJSSR. 2017;6(2):1-18.

*