Son dönemlerde bazı sosyal medya mecralarında Öğretmenlik Kariyer Basamaklarına ilişkin ciddi eleştiriler olmuştur. Bu durum yazılı ve görsel medyaya yansımış ve ardından ülkemizin politik gündeminde de yer almaya başlamıştır. Bu çalışmanın amacı 14 Şubat 2022 tarihli Resmi Gazetede yayınlanan 7354 sayılı kanunda 6. Maddesinde yer alan Öğretmenlik Kariyer Basamaklarına ilişkin öğretmen görüşlerini incelemektir. Çalışma nitel araştırma yöntemlerinden olgubilim (fenomenolojik) deseniyle yürütülmüştür. Çalışmada katılımcılar olasılıklı örnekleme desenlerinden ölçüt (kriter) örnekleme yöntemi kullanılarak tespit edilmiştir. Nitel araştırmalarda kullanılan ölçüt örneklemede, katılımcılar araştırmacı tarafından hazırlanan önem ölçütlerine göre belirlenebilir. Çalışmanın katılımcıları 2022-2023 yılında Elazığ ili merkez ilçesinde farklı okullarda görev yapan beş yönetici, beş uzman öğretmen, beş sınıf öğretmeni ve beş branş öğretmeni olmak üzere toplam 20 öğretmenden oluşmaktadır. Veri toplama aracında yer alan taslak görüşme soruları araştırmanın amacına uygun olarak hazırlanmış ve alan uzmanlarının görüşleri de alınarak beş soru olacak şekilde belirlenmiş ve oluşturulan yarı yapılandırılmış görüşme formu yüz yüze görüşmeler yapılarak uygulanmıştır. Bu kapsamda öğretmenlerin Öğretmenlik Meslek Kanununda yer alan Öğretmenlik Kariyer Basamaklarına ilişkin görüşleri, Öğretmenlik Kariyer Basamakları uygulamasına gerek olup olmadığına ilişkin görüşleri, Öğretmenlik Kariyer Basamakları uygulama (sınav, eğitim vb.) yöntemleri hakkındaki görüşleri, uygulanmasına ilişkin önerileri ve Öğretmenlik Kariyer Basamaklarının uygulanması sonucunda kazanılan özlük haklarına ilişkin görüşleri hakkında bilgi edinilmeye çalışılmıştır. Elde edilen veriler içerik analiz yöntemi ile analiz edilmiştir. Araştırma sonuçlarına göre; öğretmenlerin sınav uygulamasına yerine kıdeme dayalı bir kariyer sisteminin gerekli gördükleri, uygulanan eğitimin ve sınavın mesleki gelişime katkı sağlamayacağı belirlenmiştir. Bununla birlikte öğretmenlik kariyer basamakları uygulamalarına karşı, elde edilen getirilerin yetersiz olması ve emekliliğe yansımıyor olması nedeniyle olumsuz bir algı söz konusudur. Mesleki gelişime katkı sağlayacak ve yüz yüze yürütülecek hizmetiçi eğitim faaliyetlerinin ve lisansüstü eğitimin kariyer basamakları uygulamalarında gerekli olduğu sonuçlarına ulaşılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2022 |
Acceptance Date | December 25, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 11 Issue: 2 |