Bu araştırmanın amacı, yiyecek-içecek sektörünün var olma nedenlerinden olan dışarıda yemek yeme
davranışının nedenlerini ve boyutlarını ortaya koymak, bireylerin restoran ve yemek tercihlerini
etkileyen faktörleri belirlemektir. Sektörde faaliyet gösteren işletmeler, bireylerin dışarıda yemek yeme
nedenlerini bilmek, restoran ve yemek seçimlerini etkileyen faktörleri göz önünde bulundurmak
zorundadırlar. Bu nedenle çalışmanın önemli olduğu ve sektöre fayda sağlayacağı düşünülmektedir.
Araştırmada veri toplama aracı olarak anket kullanılmış; Mart-Haziran 2017 tarihleri arasında
gerçekleştirilen araştırmaya 279 kişi katılmıştır. Elde edilen bulgulara göre, araştırma örneklemini
oluşturan tüketicilerin yarısına yakını, haftada 1-2 kez dışarıda yemek yemektedirler. Tüketicileri
dışarıda yemek yemeye yönelten ve karşılıklı etkileşen bir takım faktörlerin olduğu anlaşılmıştır.
Psikolojik faktör, durumsal faktör, itibar ve sosyalleşme faktörü olarak gruplanabilen bu faktörlerden
dışarda yemek yeme davranışı üzerinde en etkili faktör, psikolojik faktördür. Bu faktörde en yüksek yükü
“psikolojik olarak rahatlama” seçeneği almıştır. Sırasıyla diğer önemli iki faktörün, “durumsal faktör”
ile “itibar ve sosyalleşme faktörü” olduğu anlaşılmıştır. Tüm faktörler bir arada değerlendirildiğinde
tüketicileri dışarıda yemek yemeye yönelten en önemli neden, “aile ve arkadaşlar ile vakit geçirmek”tir.
Bunu sırasıyla “farklı lezzetler deneyimlemek” ve “açlığı gidermek” izlemektedir. Tüketicilerin
restoran tercihlerini etkileyen en önemli etkenler sırasıyla, “restoranın temizliği”, “yemeklerin
kalitesi” ve “çalışanların davranışı”dır. Yemek seçiminde ise tüketicilerin tercihlerini, “yemeklerin
kalite ve lezzeti” etkilemektedir. Bunu sırasıyla, “yiyeceklerin doyurucu olması” ve “yeni lezzetler
keşfetme isteği” takip etmektedir.
The objectives of this research is to determine the reasons and different dimensions of the eating out
behavior which is the basis of existence of food and beverage industry, and to understand the factors
that affect consumers’ restaurant and food preferences. In order to survive and exist their presence in
a competitive environment, food and beverage businesses have to consider the factors that affect
consumers’ eating out reasons, restaurant and food preferences. For this reason, it is believed that this
study is important and will benefit the food and beverage industry. In order to achieve the objectives,
the research follows both conceptual and practical approach. A field research was carried out in İzmir
by contacting 279 consumers between March and July 2017. Data obtained was analyzed by means of
frequency distribution, mean and factor analysis. According to the assessment results, almost half of the
respondents reported eating out 1-2 times a week. Additionally, four factors were obtained in the factor
analysis made for consumers’ eating out reasons. These factors are defined as psychological,
situational, reputation and socialisation. Among these factors the most influential on eating
out behavior is the psychological factor. In this factor the option "psychological relaxation"obtained
the highest rate. And after it, respectively "situational" and "reputation and socialisation" factors took
place. When all factors are evaluated together, it is seen that the most important reason in consumers’
decision to eat outside is to spend time with family and friends. This is followed by “experiencing
different tastes”, “relieving hunger” respectively. Also, the most important reason in consumer
preferences of a restaurant is "restaurant cleaning" followed by “quality of food” and “behavior of
employees” reasons respectively. In addition to these, the most important reasons in consumers’ food
preferences is “food’s quality and taste”, followed by “satisfying food” and “desire to discover new
tastes” respectively.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | October 31, 2018 |
Submission Date | September 17, 2018 |
Acceptance Date | October 26, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 1 Issue: 1 |