Bu makalede ilk olarak çalışmanın kuramsal arka planı olan Peter L. Berger ve Thomas Luckmann’ın “Gerçekliğin Sosyal İnşâsı” yaklaşımı aktarılacaktır. İkinci kısmında sosyal medyada gerçeklik üretimi, kristalleşme modeli çerçevesinde değerlendirilecektir. Çalışma, literatür taraması yöntemiyle teorik bir inceleme yapmaktadır. Bu çalışmanın amacı sosyal medyanın, toplumsal gerçeklik inşasında aktif bir rol oynadığını kristalleşme modeliyle açıklamaktır. Wohn ve Bowe tarafından ortaya atılan bu teorik modele göre bilgi, küçük çekirdeklere benzer. Benzer tutumlar bu çekirdeğe yapışarak nesnel gerçekliklere dönüşebilir. Nitekim sosyal medyada bilginin çoklu kaynaklardan gelmesi, bireyin sosyal ağını kendi ağıyla benzer başka ağlardan oluşturması çekirdeğe yapışan benzer tutumları güçlendirmekte ve öznel gerçekliklere etki etmektedir. Başka bir deyişle kristalleşme modelinde sosyal medya kullanan bireyler, öznel gerçekliklerini yorum, beğen, retweet gibi sosyal medya fonksiyonlarıyla yayarken sembolik hale getirdiklerini ve bu sembolik gerçekliklerin nesnel gerçekliklere kristalize olabileceğini iddia eder. Ulusal literatür tarandığında kristalleşme modeliyle ele alınan bir çalışma bulunmamaktadır. Dolayısıyla bu teorik analizin sosyal medyada gerçeklik üretimini konu alan gelecek araştırmalara bir çerçeve oluşturması ve katkı sunması amaçlanmaktadır.
In this article, firstly the "Social Construction of Reality" approach of Peter L. Berger and Thomas Luckmann is first discussed. In the second part of the study, the construction of reality in social media will be evaluated within the framework of crystallization. The study makes a theoretical analysis with the literature review method. The purpose of this study is to explain with the crystallization model that social media plays an active role in the construction of social reality. According to this model approach of Wohn and Bowe, information is similar to small cores. Similar attitudes can become objective realities by sticking to this core. As a matter of fact, social media strengthens similar attitudes sticking to the core and affects subjective realities. In other words, individuals using social media in the crystallization model make their subjective realities symbolic while spreading their social media functions (comments, likes, retweets, etc.). The crystallization model claims that symbolic realities can crystallize into objective realities. When the national literature is scanned, there is no study with this approach. The study is expected to form a framework and contribute to the studies that will deal with the production of reality in social media.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Communication and Media Studies |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | July 28, 2020 |
Submission Date | May 21, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Issue: 50 |