With the start of the production and use of COVID-19 vaccine, discussions on the content and qualities of the vaccines developed also increased. In this process, in which individuals seeking information about vaccine closely follow the discussions in questions, it was observed that a large number of fake content about the negative effects of the vaccine on individual health also got into circulation. The rapid spread of negative discourses about COVID-19 vaccine, especially over the digital media, individuals, is very important due to its potential effect on causing individuals to be sceptical about the qualities of the vaccine and indecisive about getting vaccinated, and poses an obstacle on vaccination, which is one of the most important phases of the fight against COVID-19 pandemic. Based on this perspective, the research focuses on the attitudes of parents, who, for their interests and those of their children, follow the developments about COVID-19 through digital media, towards the anti-vaccine movement, and aims to determine digital parents’ attitudes towards COVID-19 and present the relationship of such attitudes with various factors. In line with this purpose a relational field study based on questionnaire was conducted. As a result of the study, it was determined that digital parents are not against COVID-19 vaccine, but digital parents, well-educated parents who follow digital platforms related to anti-vaccine movement, and trust the content they find on these platforms, have a higher tendency to be indecisive about vaccination.
COVID-19 aşılarının üretimi ve kullanımının başlamasıyla birlikte, geliştirilen aşıların içeriği ve niteliğine ilişkin tartışmalar da artmıştır. Aşı hakkında bilgi arayan bireyler tarafından söz konusu tartışmaların yakından takip edildiği bu süreçte, aşının birey sağlığı üzerindeki olumsuz sonuçları hakkında çok sayıda gerçek dışı içeriğin de dolaşıma girdiği görülmüştür. Özellikle dijital ortam üzerinden COVID-19 aşısına dair olumsuz söylemlerin hızla yayılması, bireylerin aşının niteliğine şüpheyle yaklaşmaları ve aşı yaptırma kararsızlığı duymaları gibi sonuçlara yol açması bakımından oldukça önem taşımakta, COVID-19 pandemisiyle mücadelenin en önemli aşamalarından biri olan aşılamanın önünde engel teşkil etmektedir. Bu perspektiften yola çıkan araştırma kapsamında, COVID-19 aşılarının uygulanmaya başlanmasıyla birlikte, dijital ortam üzerinden aşı gelişmelerini takip eden ebeveynlerin kendileri ve çocuklarıyla ilgili olarak COVID-19 aşısı karşıtlığına ilişkin tutumlarına odaklanılmakta, dijital ebeveynlerin COVID-19 aşısı karşıtlığına yönelik tutumlarının belirlenerek, çeşitli değişkenlerle ilişkisinin ortaya koyulması amaçlanmaktadır. Bu amaca uygun olarak, soru formuna dayanan ilişkisel bir alan araştırması gerçekleştirilmiştir. Çalışma sonucunda, dijital ebeveynlerin COVID-19 aşısı karşıtı olmadıkları; ancak dijital annelerin, yüksek eğitimli, aşı karşıtlığıyla ilgili dijital platformları takip eden ve bu platformlarda karşılaştıkları içerikleri güvenilir bulan ebeveynlerin aşı kararsızlıklarının daha yüksek olduğu tespit edilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Communication and Media Studies |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2021 |
Submission Date | September 14, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Issue: 56 |