Bu çalışmanın amacı 21.yy toplumunu, sosyolog Zygmunt Bauman’ın toplumsal analizleri çerçevesinde ele almak ve onun adlandırdığı biçimiyle akışkan bir toplumda eğitim olgusu ile iletişim uzmanlığının önemini kuramsal bir çerçeveden sunmaktır. Bauman, yeni bir sosyo-kültürel toplumun inşa ediliyor olduğunu ileri sürer; bu toplumda her şeyin çok hızlı değiştiğini, bu yüzden mevcut bilginin çok kısa ömürlü olduğunu vurgulayarak, kalıcı bir belirsizlikler toplumu olan bu toplumda, esnek olabilmenin önemini belirtir. Küreselleşme sonucu oluşan çeşitli küresel hareketlilikler (ticaret akışı, bilgi akışı, insan akışı, vb.), bireyleri farklı olan ötekiyle etkileşime sıkça sokmaktadır; ancak öteki tanıdık ve bilindik olmayan, risk içeren bir unsurdur. Kişilerarası iletişimin ötekini tanıdık kılabileceğini ileri sürerek, bu iletişimin salt bir konuşmadan ibaret olmayıp, düşünme üzerine kurulu bir anlama olduğunu söyler. Bu yüzden kültürlerarası okuryazarlığı mümkün kılabilecek iletişim sanatının eğitime dahil edilmesi ve uzmanlığının sağlanması akışkan toplumda eğitimin önemli bir özelliği olmaktadır. Bauman’ın ileri sürdüklerinden yola çıkarak onun varoluşçu bir düşünce yapısına sahip olduğu sonucuna varılabilir; içeriğini ve nasıl uygulanması gerektiğini açıklamadığı iletişimin ise varoluşçu sokratik diyalogla sağlanabileceği ileri sürülebilir; nitekim Bauman’a göre akışkan toplumda yetiştirilmesi beklenen insan profili kendine has bir potansiyele sahip olan ve öteki ile iletişim ve etkileşim kurabilen, işbirliklerde bulunabilen bireydir.
The aim of this research is to discuss the society in the 21st century within the scope of Zygmunt Bauman’s sociological analysis and to introduce the fact of education and communication expertness in a fluid society as how he termed. He puts forward a new socio-cultural society to be constructed; he tells everything changes in a very fast way in this new society and because of this reason he puts emphasis on non-durability of existing information; in this society, full of permanent uncertainties he states importance of
flexibility. Various global motilities (flow of economics, communication, people) as a result of globalization make people communicate with the other; but the other is always unknown, that’s why the other presents as a risk. Bauman asserts that interpersonal communication can make the other known; but according to him this communication is not solely speaking
activity, but understanding (hermeneutics) based on thinking and reasoning. Therefore, the art of communication rendering intercultural literacy possible should be included in school
schedules. According to what he asserts, it can be concluded that Bauman can be accepted as an existentialist; the communication of which details are not explained by himself can
be provided via using Socratic dialogue; indeed the human profile which is expected to be trained in the liquid society is an individual who knows his/her existentialist limits, who can
communicate, interact and collaborate with the other easily.
Liquid Society Liquid Education Communication Interpersonal Communication Existentialist Dialogue.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Communication and Media Studies |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | December 20, 2019 |
Submission Date | August 25, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Issue: 49 |