Research Article
BibTex RIS Cite

Sosyal Medyada Anonim Olmanın Söylemler Üzerindeki Etkisinin Haber Yorumları Üzerinden İncelenmesi

Year 2022, Issue: 60, 168 - 185, 21.12.2022
https://doi.org/10.47998/ikad.1067590

Abstract

Sosyal medya platformlarının kullanıcılarına sunduğu içerik üretme imkânı, insanların kişisel görüşlerini yazılı, işitsel veya görsel yollarla ifade etmelerinin ve bunları yaymalarının önünü açmaktadır. Kişiler bu paylaşımlarını kendi kimliklerini belli eden profiller oluşturarak yapabildikleri gibi anonim olarak da gerçekleştirebilme olanağına sahiptirler. Kişiyi tanımlayacak fotoğraf, isim ve bilgilerden yoksun hesapların oluşturulma ihtiyacı farklı gerekçelerden kaynaklandığı gibi farklı amaçlar için de kullanılabilmektedir. Bu çalışmada sosyal medyadaki anonim olma haliyle kullanıcıların duygu ve düşüncelerini ifade etmede gerçek kişilere oranla daha rahat olup olmadığı araştırılmaktadır. Bu amacı gerçekleştirmek için Twitter’daki t24comtr hesabının 24.01.2022-30.01.2022 tarihleri arasında en çok yorum alan haberlerin yorumları içerik analizi ile incelenmiştir. Küfür ve argo kelimeler ile hakaret içeren yorumlar değerlendirilmeye alınarak bu gönderilerin sahiplerinin anonim ve gerçek kişiler olmalarının onların söylemlerinde ne gibi değişikliklere sebebiyet verdiği anlaşılmaya çalışılmıştır. Çalışma sonucunda anonim kimliklere sahip profillerin haberlere yaptıkları yorumlardaki söylemlerinde hakaret içeriklerinin gerçek kişilerin sahip olduğu profillere oranla daha yoğun olduğu tespit edilmiştir.

References

  • Arthur, D., Sherman, C., Appel, D., & Moore, L. (2006). Why young consumers adopt interactive technologies. Young Consumers, 7(3), 33-38.
  • Bargh, J. A., McKenna, K. Y., & Fitzsimons, G. M. (2002). Can you see the real me? Activation and expression of the “true self” on the internet. Journal of Social Issues, 58(1), 33-48.
  • Baym, N. K. (2000). Personal connections in the digital age. Polity Press.
  • Chatfield, T. (2013). Dijital çağa nasıl uyum sağlarız. (L. Konca, Çev.). Sel Yayıncılık.
  • Çakır, M. (2015). İnternette gösteri ve gözetim: Eleştirel bir okuma. Ütopya Yayınları.
  • Fiore, A. T., & Donath, J. S. (2004). Online personals: An overview. CHI'04 Extended Abstracts on Human Factors in Computing Systems (ss. 1395-1398).
  • Hood, B. (2019). Benlik yanılsaması: Sosyal beyin, kimliği nasıl oluşturur? (E. Özdemir, Çev.). Ayrıntı Yayınları.
  • Lister, M., Dovey, J., Giddings, S., Kelly, K., & Grant, I. (2009). New media: A critical introduction. Routledge.
  • Lloyd, I. (2009). Anonymity and the law in the United Kingdom. İçinde Ian Kerr, Valerie Steeves, Carole Lucock (Editörler), Lessons from the identity trail: Anonymity, privacy and identity in a networked society. (ss. 485-503). Oxford University Press.
  • Marx, G, T. (1999) What's in a name? Some reflections on the sociology of anonymity. The Information Society: An International Journal, 15(2), 99-112.
  • Papacharissi, Z. (2002). The presentation of self in virtual life: Characteristics of personal home pages. Journalism and Mass Communication Quarterly, 79(3), 643-660.
  • Philip, W. R. (1990). Basic content analysis: Quantitative applications in the social sciences. Sage Publications.
  • Rosen, L. D. (2007). Me, MySpace, and I: Parenting the net generation. Palgrave Macmillan.
  • Stein, E. (2003). Queers anonymous: Lesbians, gay men, free speech, and cyberspace. Harvard Civil Rights-Civil Liberties Law Review, 38, 159-203.
  • Tosun, L. P. (2019). Sanal ortamda gerçek kişiler: Sosyal ağlar ve sosyal psikoloji. Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Turkle, S. (1997). Life on the screen: Identity in the age of the internet. Touchstone.
  • Twenge, J. M., & Campbell, W. K. (2015). Asrın vebası: Narsisizm illeti. (Ö. Korkmaz, Çev.). Kaknüs Yayınları.
  • Wallace, J. D. (1999). Nameless in cyberspace: Anonymity on the internet. Cato Institute, Briefing Papers, 54, 1-7.
  • White, A. (2014). Digital media and society: Transforming economics, politics and social practices. Palgrave Macmillan.
  • Zhang, K., & Kizilcec, R. (2014, May). Anonymity in social media: Effects of content controversiality and social endorsement on sharing behavior. In Proceedings of the International AAAI Conference on Web and Social Media, 8(1).

An Investigation of the Effect of Being Anonymous in Social Media on Discourses Through News Comments

Year 2022, Issue: 60, 168 - 185, 21.12.2022
https://doi.org/10.47998/ikad.1067590

Abstract

The opportunity to produce content offered by social media platforms to its users paves the way for people to express and disseminate their personal views in written, audio or visual ways. People have the opportunity to make these shares anonymously, as well as by creating profiles that reveal their identities. The need to create accounts devoid of photos, names and information to identify the person arises from different reasons and can be used for different purposes. In this study, it is investigated whether users are more comfortable in expressing their feelings and thoughts with their anonymity in social media compared to real people. In order to achieve this aim, the comments of the news that received the most comments between 24.01.2022 and 30.01.2022 of the t24comtr account on Twitter were analyzed by content analysis. Cursing and slang words and insulting comments were evaluated and it was tried to understand what kind of changes the owners of these posts were caused by being anonymous and real people. As a result of the study, it has been determined that the content of insults in the comments of the profiles with anonymous identities to the news is more intense than the profiles of real people.

References

  • Arthur, D., Sherman, C., Appel, D., & Moore, L. (2006). Why young consumers adopt interactive technologies. Young Consumers, 7(3), 33-38.
  • Bargh, J. A., McKenna, K. Y., & Fitzsimons, G. M. (2002). Can you see the real me? Activation and expression of the “true self” on the internet. Journal of Social Issues, 58(1), 33-48.
  • Baym, N. K. (2000). Personal connections in the digital age. Polity Press.
  • Chatfield, T. (2013). Dijital çağa nasıl uyum sağlarız. (L. Konca, Çev.). Sel Yayıncılık.
  • Çakır, M. (2015). İnternette gösteri ve gözetim: Eleştirel bir okuma. Ütopya Yayınları.
  • Fiore, A. T., & Donath, J. S. (2004). Online personals: An overview. CHI'04 Extended Abstracts on Human Factors in Computing Systems (ss. 1395-1398).
  • Hood, B. (2019). Benlik yanılsaması: Sosyal beyin, kimliği nasıl oluşturur? (E. Özdemir, Çev.). Ayrıntı Yayınları.
  • Lister, M., Dovey, J., Giddings, S., Kelly, K., & Grant, I. (2009). New media: A critical introduction. Routledge.
  • Lloyd, I. (2009). Anonymity and the law in the United Kingdom. İçinde Ian Kerr, Valerie Steeves, Carole Lucock (Editörler), Lessons from the identity trail: Anonymity, privacy and identity in a networked society. (ss. 485-503). Oxford University Press.
  • Marx, G, T. (1999) What's in a name? Some reflections on the sociology of anonymity. The Information Society: An International Journal, 15(2), 99-112.
  • Papacharissi, Z. (2002). The presentation of self in virtual life: Characteristics of personal home pages. Journalism and Mass Communication Quarterly, 79(3), 643-660.
  • Philip, W. R. (1990). Basic content analysis: Quantitative applications in the social sciences. Sage Publications.
  • Rosen, L. D. (2007). Me, MySpace, and I: Parenting the net generation. Palgrave Macmillan.
  • Stein, E. (2003). Queers anonymous: Lesbians, gay men, free speech, and cyberspace. Harvard Civil Rights-Civil Liberties Law Review, 38, 159-203.
  • Tosun, L. P. (2019). Sanal ortamda gerçek kişiler: Sosyal ağlar ve sosyal psikoloji. Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Turkle, S. (1997). Life on the screen: Identity in the age of the internet. Touchstone.
  • Twenge, J. M., & Campbell, W. K. (2015). Asrın vebası: Narsisizm illeti. (Ö. Korkmaz, Çev.). Kaknüs Yayınları.
  • Wallace, J. D. (1999). Nameless in cyberspace: Anonymity on the internet. Cato Institute, Briefing Papers, 54, 1-7.
  • White, A. (2014). Digital media and society: Transforming economics, politics and social practices. Palgrave Macmillan.
  • Zhang, K., & Kizilcec, R. (2014, May). Anonymity in social media: Effects of content controversiality and social endorsement on sharing behavior. In Proceedings of the International AAAI Conference on Web and Social Media, 8(1).
There are 20 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Communication and Media Studies
Journal Section Research Articles
Authors

Sertaç Kaya 0000-0003-3483-572X

Publication Date December 21, 2022
Submission Date February 3, 2022
Published in Issue Year 2022 Issue: 60

Cite

APA Kaya, S. (2022). Sosyal Medyada Anonim Olmanın Söylemler Üzerindeki Etkisinin Haber Yorumları Üzerinden İncelenmesi. İletişim Kuram Ve Araştırma Dergisi, 2022(60), 168-185. https://doi.org/10.47998/ikad.1067590