Research Article
BibTex RIS Cite

COVID-19 Pandemisi Sürecinde Hemşirelik Öğrencilerinin Koronavirüs Anksiyetesi Düzeyleri ve Stresle Baş Etme Şekilleri

Year 2023, Volume: 8 Issue: 1, 69 - 77, 31.01.2023

Abstract

Amaç: Bu çalışma COVID-19 pandemi sürecinde Türkiye’de hemşirelik öğrencilerinde koronavirüs anksiyete düzeyi ile yaşadıkları stresle başa çıkma davranışlarını etkileyen etmenleri incelemek amacıyla yapılmıştır.
Gereç ve Yöntem: Kesitsel ve tanımlayıcı tipte olan bu çalışma Eylül-Kasım 2020 tarihleri arasında Türkiye’de üniversitede öğrenim gören ve online ortamda ulaşılabilen 431 hemşirelik öğrencisinin katılımıyla tamamlanmıştır. Araştırmanın yürütülebilmesi için etik kurul izni alınmış olup, veriler Kişisel Bilgi Formu, Koronavirüs Anksiyete Ölçeği ve Hemşirelik Öğrencileri İçin Stresle Baş Etme Davranışları Ölçeği kullanılarak toplanmıştır. Verilerin değerlendirilmesinde SPSS (IBM SPSS Statistics 24) paket programı kullanılmıştır. Değerlendirmede frekans, yüzde, Mann-Whitney U testi ve Kruskal-Wallis H testi kullanılmıştır.
Bulgular: Hemşirelik öğrencilerinin koronavirüs anksiyete ölçeği puan ortalamasının 2,27±3,04 olduğu ve stresle baş etme davranışları ölçeği puan ortalamasının 43,49±9,00 olduğu ve sıklıkla kaçınma ve sorun çözme baş etme yöntemlerini kullandıkları belirlenmiştir. Yaşanan stresle baş etmede öğrencilerin en fazla hastalığın bulaşmaması için gerekli tedbirleri alma (%87,0) yolunu tercih ettikleri görülmüştür. Kadın cinsiyeti, sınıf düzeyi, genel sağlık algısı, COVID-19 geçirme endişesi ve yakın çevrede COVID-19 kaynaklı ölümlerin yaşanmasının koronavirüs anksiyetesi ile anlamlı düzeyde ilişkili olduğu belirlenmiştir (p<0,05).
Sonuç: Hemşirelik öğrencilerinin COVID-19’a bağlı işlevsel olmayan ve düşük düzeyde anksiyete yaşamakta ve stresle baş etmede sorun çözme ve kaçınma baş etme yöntemlerini kullanmaktadırlar. Salgın durumlarında yaşayabilecekleri olası zorluklara karşı, hemşirelik öğrencilerinin etkin baş etme becerilerini geliştirmek için çalışmalar yapılması gerektiği düşünülmektedir.

Supporting Institution

yok

Project Number

-

Thanks

-

References

  • Lee SA. Coronavirus anxiety scale: A brief mental health screener for COVID-19 related anxiety. Death Studies. 2020; 44(7):393-401.
  • World Health Organization. [Internet]. Coronavirus disease 2019 (COVID-19), Situation Report–51. 2021a. [cited 2021 May 28]. Available from: https://www.who.int/docs/default-source/ coronaviruse/situation-reports/20200311-sitrep-51-covid-19. pdf?sfvrsn=1ba62e57_10
  • World Health Organization. [Internet]. Coronavirus disease (COVID-19). 2021b. [cited 2021 May 28]. Available from: https://www. who.int/news-room/q-a-detail/coronavirus-disease-covid-19
  • World Health Organization. [Internet]. WHO Coronavirus (COVID-19) Dashboard. 2021c. [cited 2021 June 15]. Available from: https://covid19. who.int/
  • World Health Organization. [Internet]. Situation report – 22 Novel Coronavirus (2019-nCoV). 2021d. [cited 2021 May 28]. Available from: https://www.who.int/docs/default-source/coronaviruse/situation- reports/20200211-sitrep-22-ncov.pdf?sfvrsn=fb6d49b1_2
  • World Health Organization. [Internet]. R&D Blueprint and COVID-19. 2021e. [cited 2021 May 28]. [cited 2021 March 30]. Available from: https://www.who.int/teams/blueprint/covid-19
  • Ahorsu DK, Lin CY, Imani V, Saffari M, Griffiths MD, Pakpour AH. The fear of COVID-19 scale: development and initial validation. Int J Ment Health Addict. 2020:1-9. https://doi.org/10.1007/s11469-020-00270-8
  • Wang C, Pan R, Wan X, Tan Y, Xu L, Ho CS, et al. Immediate psychological responses and associated factors during the initial stage of the 2019 coronavirus disease (COVID-19) epidemic among the general population in China. IJERPH. [Internet]. 2020;17(5):1-25. Available from: https://doi.org/10.3390/ijerph17051729
  • Tian F, Li H, Tian S, Yang J, Shao J, Tian C. Psychological symptoms of ordinary Chinese citizens based on SCL-90 during the level I emergency response to COVID-19. Psychiatry Res. [Internet]. 2020;288:1-10. doi: 10.1016/j.psychres.2020.112992.
  • Huang Y, Zhao N. Generalized anxiety disorder, depressive symptoms and sleep quality during COVID-19 outbreak in China: a web-based cross-sectional survey. Psychiatry Res. 2020;288:1-6. doi: 10.1016/j.psychres.2020.112954.
  • Savitsky B, Findling Y, Ereli A, Hendel T. Anxiety and coping strategies among nursing students during the covid-19 pandemic, NEP. 2020:1-22. Available from: https:// doi.org/10.1016/j.nepr.2020.102809.
  • Chernomas WM, Shapiro C. Stress, depression, and anxiety among undergraduate nursing students, Int J Nurs Educ Scholarsh. [Internet]. 2013;10(1):255-266. Available from: doi: 10.1515/ijnes-2012-0032.
  • Kalkan Uğurlu Y, Mataracı Değirmenci D, Durgun H, Gök Uğur H. The examination of the relationship between nursing students' depression, anxiety and stress levels and restrictive, emotional, and external eating behaviors in COVID‐19 social isolation process. Perspectives in Psychiatric Care. 2020;1–10.
  • Sun Y, Wang D, Han Z, Gao J, Zhu S, Zhang H. Disease Prevention Knowledge, Anxiety, and Professional Identity during COVID-19 Pandemic in Nursing Students in Zhengzhou, China. J Korean Acad Nurs. [Internet]. 2020;50(4):533-540. Available from: doi: 10.4040/jkan.20125.
  • Akman Ö, Yıldırım D, Sarıkaya A. The Effect of COVID-19 Pandemic on Nursing Students’ Anxiety Levels. IGUSABDER. 2020;(12):379-397.
  • Huang L, Lei W, Xu F, Liu H, Yu L. Emotional responses and coping strategies in nurses and nursing students during Covid-19 outbreak: A comparative study. PLoS ONE. [Internet]. 2020;15(8):e0237303. Available from: https://doi.org/10.1371/journal.pone.0237303
  • Temiz Z. Nursing Students’ Anxiety Levels and Coping Strategies during the COVID-19 Pandemic. Int Arch Nurs Health Care. [Internet]. 2020;6:1-6. Available from: doi.org/10.23937/2469-5823/1510150
  • Biçer İ, Çakmak C, Demir H, Kurt ME. Koronavirüs Anksiyete Ölçeği Kısa Formu: Türkçe Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Anadolu Klin. 2020;25:216-225.
  • Sheu S, Lin HS, Hwang SL. Perceived stress and physio-psycho-social status of nursing students during their initial period of clinical practice: the effect of coping behaviors. Int J Nurs Stud. 2002;39:165–75.
  • Karaca A, Yıldırım N, Ankaralı H, Açıkgöz F, Akkuş D. Hemşirelik Öğrencileri İçin Algılanan Stres, Biyo-Psiko-Sosyal Cevap ve Stresle Başetme Davranışları Ölçeklerinin Türkçe'ye Uyarlanması, Psikiyatri Hemşireliği Dergisi 2015;6(1):15-25.
  • Efteli, E. Uzaktan ve yüz yüze eğitim alan hemşirelik bölümü öğrencilerinde uyku kalitesi ve Covid-19 kaynaklı anksiyete ilişkisi. İnönü Üniversitesi Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu Dergisi. 2022;10(2):718-726.
  • Didin, M., Yavuz, B., & Yazıcı, H.G. Covid-19’un Öğrencilerin Stres, Anksiyete, Depresyon, Korku Düzeylerine Etkisi: Sistematik Derleme. Psikiyatride Güncel Yaklaşımlar, 2022;14(1):38-45.
  • Yılmaz, A.Ç., Açıl, H.C., Yaman, Ö., Gül, A., Aygin, D., Karaman, B. Hemşirelik Son Sınıf Öğrencilerinin Perspektifinden Covıd-19 Salgını. COVID-19 ve Sağlık Araştırmaları 3. Efe Akademi Yayınları. 2021;194-206. https://www.researchgate.net/publication/356087347
  • Keleş, İ., Durar, E., Durmuş, M. Koronavirüs (Covid-19) Salgın Sürecinde Üniversite Öğrencilerinin Algılanan Stres Düzeylerini Etkileyen Faktörler, Iğdır Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 2022;(29):36-48.
  • Karaca A, Yıldırım N, Ankaralı H, Açıkgöz F, Akkuş D. Hemşirelik öğrencilerinin algılanan klinik stres düzeyi, stres cevapları ve başetme davranışları. Psikiyatri Hemşireliği Dergisi 2017;8(1):32-39.
  • Topal Hançer A, Güler N, Süha BK. Hemşirelik Son Sınıf Öğrencilerinin Algıladıkları Stres ve Stresle Baş Etme Davranışları. Turkiye Klinikleri J Nurs Sci. 2019;11(4):347-356.
  • Hatun O, Dicle AN, Demirci İ. Koronavirüs salgınının psikolojik yansımaları ve salgınla başa çıkma. Turkish Studies. 2020;15(4):531-554. https://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.44364
  • Gao J, Zheng P, Jia Y, Chen H, Mao Y, et al. Mental health problems and social media exposure during COVID-19 outbreak. PLoS One. 2020;15(4):1-10.
  • Fitzpatrick KM, Harris C, Drawve G. Fear of COVID-19 and the mental health consequences in America. Psychol Trauma. [Internet]. 2020;12:17–21. Available from: doi: 10.1037/tra0000924
  • Lazarus RS. From psychological stress to the emotions: A history of changing outlooks. Annu. Rev. Psychol. 1993;44:1-21.
  • Lai AYK, Lee L, Wang MP, Feng Y, Lai TTK, Ho LM, et al. Mental health impacts of the COVID-19 pandemic on international university students, related stressors, and coping strategies. Front. Psychiatry. 2020;11:1-13.
  • Ergin E, Çevik K. Hemşirelik Birinci Sınıf Öğrencilerinin İlk Klinik Deneyimleri Sırasında Algıladığı Stresle Başetme Davranışlarının İncelenmesi. STED. 2017;26(5):177-187.
  • Okuyan CB, Karasu F, Polat F. COVID-19'un Hemşirelik Öğrencilerinin Sağlık Kaygısı Düzeyleri Üzerine Etkisi. Van Sag. Bil. Derg. 2020;13(Özel Sayı):45-52.
  • Kürtüncü M, Kurt A. COVID-19 pandemisi döneminde hemşirelik öğrencilerinin uzaktan eğitim konusunda yaşadiklari sorunlar. ASEAD. 2020;7(5):66-77.
  • Yakar B, Öztürk Kaygusuz T, Pirincci E, Onalan E, Ertekin YH. Knowledge, attitude and anxiety of medical students about the current COVID-19 outbreak in Turkey. Family Practice and Palliative Care. [Internet]. 2020; 5(2):36-44.
  • Taghrir MH, Borazjani R, Shiraly R. COVID-19 and Iranian Medical Students; A Survey on Their Related-Knowledge, Preventive Behaviors and Risk Perception. Arch Iran Med. [Internet]. 2020;23(4):249-254.
  • Tongar, K., Ulkuer, N., Geçer, E., Yıldırım, M., & Akgül, Ö. COVID-19 Pandemisi Sürecinde Annelerin İyimserlik Seviyesini Etkileyen Faktörlerin İncelenmesi: Türkiye Örneği. Dicle Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. (28);405-418.

Coronavirus Anxiety Levels of Nursing Students and Their Ways of Coping with Stress during in the COVID-19 Pandemic

Year 2023, Volume: 8 Issue: 1, 69 - 77, 31.01.2023

Abstract

Objective: This study was conducted to examine the factors affecting the coronavirus anxiety level and the behaviors of coping with the stress they experience in nursing students in Turkey during the COVID-19 pandemic.
Material and Method: This cross-sectional and descriptive study was completed with the participation of 431 nursing students studying at universities in Turkey between September - November 2020 and can be accessed online. Ethics committee permission was obtained to carry out the research, and data were collected using the Personal Information Form, the Coronavirus Anxiety Scale and the Stress Coping Behaviors Scale for Nursing Students. SPSS (IBM SPSS Statistics 24) package program was used to evaluate the data. Frequency, percentage, Mann-Whitney U test and Kruskal-Wallis H test were used in the evaluation.
Results: It was determined that the mean score of the coronavirus anxiety scale of the nursing students was 2.27±3.04 and the mean score of the scale of coping with stress was 43.49±9.00, and they frequently used avoidance and problem-solving coping methods. In coping with the stress experienced, it has been observed that the students mostly prefer to take the necessary precautions (87.0%) to prevent the disease from being transmitted. It was determined that female gender, class level, general health perception, fear of having COVID-19, and death from COVID-19 in the immediate environment were significantly associated with coronavirus anxiety (p<0,05).
Conclusion: Nursing students experience dysfunctional and low-level anxiety due to COVID-19 and use problem-solving and avoidance coping methods in coping with stress. It is thought that studies should be carried out to improve the effective coping skills of nursing students against the possible difficulties they may experience in epidemic situations.

Project Number

-

References

  • Lee SA. Coronavirus anxiety scale: A brief mental health screener for COVID-19 related anxiety. Death Studies. 2020; 44(7):393-401.
  • World Health Organization. [Internet]. Coronavirus disease 2019 (COVID-19), Situation Report–51. 2021a. [cited 2021 May 28]. Available from: https://www.who.int/docs/default-source/ coronaviruse/situation-reports/20200311-sitrep-51-covid-19. pdf?sfvrsn=1ba62e57_10
  • World Health Organization. [Internet]. Coronavirus disease (COVID-19). 2021b. [cited 2021 May 28]. Available from: https://www. who.int/news-room/q-a-detail/coronavirus-disease-covid-19
  • World Health Organization. [Internet]. WHO Coronavirus (COVID-19) Dashboard. 2021c. [cited 2021 June 15]. Available from: https://covid19. who.int/
  • World Health Organization. [Internet]. Situation report – 22 Novel Coronavirus (2019-nCoV). 2021d. [cited 2021 May 28]. Available from: https://www.who.int/docs/default-source/coronaviruse/situation- reports/20200211-sitrep-22-ncov.pdf?sfvrsn=fb6d49b1_2
  • World Health Organization. [Internet]. R&D Blueprint and COVID-19. 2021e. [cited 2021 May 28]. [cited 2021 March 30]. Available from: https://www.who.int/teams/blueprint/covid-19
  • Ahorsu DK, Lin CY, Imani V, Saffari M, Griffiths MD, Pakpour AH. The fear of COVID-19 scale: development and initial validation. Int J Ment Health Addict. 2020:1-9. https://doi.org/10.1007/s11469-020-00270-8
  • Wang C, Pan R, Wan X, Tan Y, Xu L, Ho CS, et al. Immediate psychological responses and associated factors during the initial stage of the 2019 coronavirus disease (COVID-19) epidemic among the general population in China. IJERPH. [Internet]. 2020;17(5):1-25. Available from: https://doi.org/10.3390/ijerph17051729
  • Tian F, Li H, Tian S, Yang J, Shao J, Tian C. Psychological symptoms of ordinary Chinese citizens based on SCL-90 during the level I emergency response to COVID-19. Psychiatry Res. [Internet]. 2020;288:1-10. doi: 10.1016/j.psychres.2020.112992.
  • Huang Y, Zhao N. Generalized anxiety disorder, depressive symptoms and sleep quality during COVID-19 outbreak in China: a web-based cross-sectional survey. Psychiatry Res. 2020;288:1-6. doi: 10.1016/j.psychres.2020.112954.
  • Savitsky B, Findling Y, Ereli A, Hendel T. Anxiety and coping strategies among nursing students during the covid-19 pandemic, NEP. 2020:1-22. Available from: https:// doi.org/10.1016/j.nepr.2020.102809.
  • Chernomas WM, Shapiro C. Stress, depression, and anxiety among undergraduate nursing students, Int J Nurs Educ Scholarsh. [Internet]. 2013;10(1):255-266. Available from: doi: 10.1515/ijnes-2012-0032.
  • Kalkan Uğurlu Y, Mataracı Değirmenci D, Durgun H, Gök Uğur H. The examination of the relationship between nursing students' depression, anxiety and stress levels and restrictive, emotional, and external eating behaviors in COVID‐19 social isolation process. Perspectives in Psychiatric Care. 2020;1–10.
  • Sun Y, Wang D, Han Z, Gao J, Zhu S, Zhang H. Disease Prevention Knowledge, Anxiety, and Professional Identity during COVID-19 Pandemic in Nursing Students in Zhengzhou, China. J Korean Acad Nurs. [Internet]. 2020;50(4):533-540. Available from: doi: 10.4040/jkan.20125.
  • Akman Ö, Yıldırım D, Sarıkaya A. The Effect of COVID-19 Pandemic on Nursing Students’ Anxiety Levels. IGUSABDER. 2020;(12):379-397.
  • Huang L, Lei W, Xu F, Liu H, Yu L. Emotional responses and coping strategies in nurses and nursing students during Covid-19 outbreak: A comparative study. PLoS ONE. [Internet]. 2020;15(8):e0237303. Available from: https://doi.org/10.1371/journal.pone.0237303
  • Temiz Z. Nursing Students’ Anxiety Levels and Coping Strategies during the COVID-19 Pandemic. Int Arch Nurs Health Care. [Internet]. 2020;6:1-6. Available from: doi.org/10.23937/2469-5823/1510150
  • Biçer İ, Çakmak C, Demir H, Kurt ME. Koronavirüs Anksiyete Ölçeği Kısa Formu: Türkçe Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Anadolu Klin. 2020;25:216-225.
  • Sheu S, Lin HS, Hwang SL. Perceived stress and physio-psycho-social status of nursing students during their initial period of clinical practice: the effect of coping behaviors. Int J Nurs Stud. 2002;39:165–75.
  • Karaca A, Yıldırım N, Ankaralı H, Açıkgöz F, Akkuş D. Hemşirelik Öğrencileri İçin Algılanan Stres, Biyo-Psiko-Sosyal Cevap ve Stresle Başetme Davranışları Ölçeklerinin Türkçe'ye Uyarlanması, Psikiyatri Hemşireliği Dergisi 2015;6(1):15-25.
  • Efteli, E. Uzaktan ve yüz yüze eğitim alan hemşirelik bölümü öğrencilerinde uyku kalitesi ve Covid-19 kaynaklı anksiyete ilişkisi. İnönü Üniversitesi Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu Dergisi. 2022;10(2):718-726.
  • Didin, M., Yavuz, B., & Yazıcı, H.G. Covid-19’un Öğrencilerin Stres, Anksiyete, Depresyon, Korku Düzeylerine Etkisi: Sistematik Derleme. Psikiyatride Güncel Yaklaşımlar, 2022;14(1):38-45.
  • Yılmaz, A.Ç., Açıl, H.C., Yaman, Ö., Gül, A., Aygin, D., Karaman, B. Hemşirelik Son Sınıf Öğrencilerinin Perspektifinden Covıd-19 Salgını. COVID-19 ve Sağlık Araştırmaları 3. Efe Akademi Yayınları. 2021;194-206. https://www.researchgate.net/publication/356087347
  • Keleş, İ., Durar, E., Durmuş, M. Koronavirüs (Covid-19) Salgın Sürecinde Üniversite Öğrencilerinin Algılanan Stres Düzeylerini Etkileyen Faktörler, Iğdır Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 2022;(29):36-48.
  • Karaca A, Yıldırım N, Ankaralı H, Açıkgöz F, Akkuş D. Hemşirelik öğrencilerinin algılanan klinik stres düzeyi, stres cevapları ve başetme davranışları. Psikiyatri Hemşireliği Dergisi 2017;8(1):32-39.
  • Topal Hançer A, Güler N, Süha BK. Hemşirelik Son Sınıf Öğrencilerinin Algıladıkları Stres ve Stresle Baş Etme Davranışları. Turkiye Klinikleri J Nurs Sci. 2019;11(4):347-356.
  • Hatun O, Dicle AN, Demirci İ. Koronavirüs salgınının psikolojik yansımaları ve salgınla başa çıkma. Turkish Studies. 2020;15(4):531-554. https://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.44364
  • Gao J, Zheng P, Jia Y, Chen H, Mao Y, et al. Mental health problems and social media exposure during COVID-19 outbreak. PLoS One. 2020;15(4):1-10.
  • Fitzpatrick KM, Harris C, Drawve G. Fear of COVID-19 and the mental health consequences in America. Psychol Trauma. [Internet]. 2020;12:17–21. Available from: doi: 10.1037/tra0000924
  • Lazarus RS. From psychological stress to the emotions: A history of changing outlooks. Annu. Rev. Psychol. 1993;44:1-21.
  • Lai AYK, Lee L, Wang MP, Feng Y, Lai TTK, Ho LM, et al. Mental health impacts of the COVID-19 pandemic on international university students, related stressors, and coping strategies. Front. Psychiatry. 2020;11:1-13.
  • Ergin E, Çevik K. Hemşirelik Birinci Sınıf Öğrencilerinin İlk Klinik Deneyimleri Sırasında Algıladığı Stresle Başetme Davranışlarının İncelenmesi. STED. 2017;26(5):177-187.
  • Okuyan CB, Karasu F, Polat F. COVID-19'un Hemşirelik Öğrencilerinin Sağlık Kaygısı Düzeyleri Üzerine Etkisi. Van Sag. Bil. Derg. 2020;13(Özel Sayı):45-52.
  • Kürtüncü M, Kurt A. COVID-19 pandemisi döneminde hemşirelik öğrencilerinin uzaktan eğitim konusunda yaşadiklari sorunlar. ASEAD. 2020;7(5):66-77.
  • Yakar B, Öztürk Kaygusuz T, Pirincci E, Onalan E, Ertekin YH. Knowledge, attitude and anxiety of medical students about the current COVID-19 outbreak in Turkey. Family Practice and Palliative Care. [Internet]. 2020; 5(2):36-44.
  • Taghrir MH, Borazjani R, Shiraly R. COVID-19 and Iranian Medical Students; A Survey on Their Related-Knowledge, Preventive Behaviors and Risk Perception. Arch Iran Med. [Internet]. 2020;23(4):249-254.
  • Tongar, K., Ulkuer, N., Geçer, E., Yıldırım, M., & Akgül, Ö. COVID-19 Pandemisi Sürecinde Annelerin İyimserlik Seviyesini Etkileyen Faktörlerin İncelenmesi: Türkiye Örneği. Dicle Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. (28);405-418.
There are 37 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Health Care Administration
Journal Section Araştırma Makaleleri
Authors

Burcu Daysal 0000-0003-1787-9536

Birsen Altay 0000-0001-5823-1117

Project Number -
Early Pub Date January 31, 2023
Publication Date January 31, 2023
Submission Date June 1, 2021
Published in Issue Year 2023 Volume: 8 Issue: 1

Cite

APA Daysal, B., & Altay, B. (2023). COVID-19 Pandemisi Sürecinde Hemşirelik Öğrencilerinin Koronavirüs Anksiyetesi Düzeyleri ve Stresle Baş Etme Şekilleri. İzmir Katip Çelebi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, 8(1), 69-77.
AMA Daysal B, Altay B. COVID-19 Pandemisi Sürecinde Hemşirelik Öğrencilerinin Koronavirüs Anksiyetesi Düzeyleri ve Stresle Baş Etme Şekilleri. İKÇÜSBFD. January 2023;8(1):69-77.
Chicago Daysal, Burcu, and Birsen Altay. “COVID-19 Pandemisi Sürecinde Hemşirelik Öğrencilerinin Koronavirüs Anksiyetesi Düzeyleri Ve Stresle Baş Etme Şekilleri”. İzmir Katip Çelebi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi 8, no. 1 (January 2023): 69-77.
EndNote Daysal B, Altay B (January 1, 2023) COVID-19 Pandemisi Sürecinde Hemşirelik Öğrencilerinin Koronavirüs Anksiyetesi Düzeyleri ve Stresle Baş Etme Şekilleri. İzmir Katip Çelebi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi 8 1 69–77.
IEEE B. Daysal and B. Altay, “COVID-19 Pandemisi Sürecinde Hemşirelik Öğrencilerinin Koronavirüs Anksiyetesi Düzeyleri ve Stresle Baş Etme Şekilleri”, İKÇÜSBFD, vol. 8, no. 1, pp. 69–77, 2023.
ISNAD Daysal, Burcu - Altay, Birsen. “COVID-19 Pandemisi Sürecinde Hemşirelik Öğrencilerinin Koronavirüs Anksiyetesi Düzeyleri Ve Stresle Baş Etme Şekilleri”. İzmir Katip Çelebi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi 8/1 (January 2023), 69-77.
JAMA Daysal B, Altay B. COVID-19 Pandemisi Sürecinde Hemşirelik Öğrencilerinin Koronavirüs Anksiyetesi Düzeyleri ve Stresle Baş Etme Şekilleri. İKÇÜSBFD. 2023;8:69–77.
MLA Daysal, Burcu and Birsen Altay. “COVID-19 Pandemisi Sürecinde Hemşirelik Öğrencilerinin Koronavirüs Anksiyetesi Düzeyleri Ve Stresle Baş Etme Şekilleri”. İzmir Katip Çelebi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, vol. 8, no. 1, 2023, pp. 69-77.
Vancouver Daysal B, Altay B. COVID-19 Pandemisi Sürecinde Hemşirelik Öğrencilerinin Koronavirüs Anksiyetesi Düzeyleri ve Stresle Baş Etme Şekilleri. İKÇÜSBFD. 2023;8(1):69-77.



Licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.