Objective: In this study, it was aimed to determine the effect of the care behavior course given to nursing students on their perception of spirituality and spiritual care.
Material and Method: The sample of this study, which was designed as a descriptive and comparative study, consisted of 84 nursing students studying at the Faculty of Health Sciences of a state university in Turkey. In the sample of the study, the students who took the “Caring Behaviors” course from the second-year elective courses of the nursing department (n=42); The students (n=42) who took a different elective course in which there was no information about caring behaviors formed the group that did not receive any education. Data were collected through the “Personal Information Form” and “Spiritual Care Giving Scale”. Descriptive statistics, Chi-square test and Mann-Whitney U test were used in the analysis of the data.
Results: Nursing students who received and did not receive education in the study show similarity in terms of demographic characteristics. The mean score of the Spiritual Care Giving Scale total score of the students who took the care behavior course [148.50(105-175)] was higher than those who did not take the course [140.00(37-175)) (p=0.008). For nursing students who received and did not receive training; it was determined that the difference between the general characteristics of spiritual care, perceptions of spirituality, definitions of spiritual care, spiritual care practices and spiritual care attitudes sub-dimension score medians was statistically significant. It was determined that the perceptions of spirituality and spiritual care of the students who took the care behavior course were higher than those of the students who did not take this course.
Conclusion: In this study, it was found that spirituality and spiritual care levels improved and were higher in nursing students who attended the Caring Behaviors course. According to the results of the research, it can be concluded that adding courses or subjects related to spirituality and spiritual care to the nursing education curricula and teaching the courses with a student-active approach may be beneficial in order to increase the perception of spirituality and spiritual care among student nurses and to gain knowledge and attitudes on this subject.
-
Amaç: Bu çalışmada hemşirelik öğrencilerine verilen Bakım Davranışları dersinin maneviyat ve manevi bakım algısına etkisinin belirlenmesi amaçlanmıştır.
Gereç ve Yöntem: Tanımlayıcı ve karşılaştırmalı bir çalışma olarak tasarlanan bu çalışmanın örneklemini, Türkiye’de bir devlet üniversitesinin Sağlık Bilimleri Fakültesi’nde öğrenim gören 84 hemşirelik bölümü öğrencisi oluşturmuştur. Araştırmanın örnekleminde hemşirelik bölümü ikinci sınıf seçmeli derslerinden “Bakım Davranışları” dersini alan öğrenciler eğitim alan grubu (n=42); bakım davranışlarına ilişkin bilgilerin olmadığı farklı bir seçmeli ders alan öğrenciler (n=42) ise eğitim almayan grubu oluşturmuştur. Veriler, “Kişisel Bilgi Formu” ve “Manevi Bakım Verme Ölçeği” aracılığıyla toplanmıştır. Verilerin analizinde tanımlayıcı istatistikler, kikare testi ve Mann-Whitney U testi kullanılmıştır.
Bulgular: Çalışmada eğitim alan ve almayan hemşirelik öğrencileri, demografik özellikler açısından benzerlik göstermektedir. Bakım davranışları dersini alan öğrencilerin Manevi Bakım Verme Ölçeği toplam puan ortancası [148,50(105-175)] almayanlara göre [140,00(37- 175) daha yüksektir (p=0,008). Eğitim alan ve almayan hemşirelik öğrencilerinin; Manevi bakımın genel özelikleri, Maneviyat algıları, Manevi bakım tanımları, Manevi bakım uygulamaları ve Manevi bakım tutumları alt boyut puan ortancaları arasındaki farkın istatistiksel açıdan anlamlı olduğu belirlenmiştir. Bakım davranışları dersi alan öğrencilerin maneviyat ve manevi bakım algılarının, bu dersi almayan öğrencilere göre daha yüksek olduğu saptanmıştır.
Sonuç: Bu çalışmada, Bakım Davranışları dersini alan hemşirelik öğrencilerinde maneviyat ve manevi bakım düzeylerinin geliştiği ve daha yüksek olduğu bulunmuştur. Araştırma sonuçlarına göre öğrenci hemşirelerin maneviyat ve manevi bakım algılarının artması, bu konuda bilgi ve tutum kazandırılabilmesi için hemşirelik eğitim müfredatlarına maneviyat ve manevi bakım ile ilgili derslerin ya da konuların eklenmesinin aynı zamanda derslerin öğrenci aktif bir yaklaşımla işlenmesinin yararlı olabileceği sonucuna varılabilir.
-
-
-
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Health Care Administration |
Journal Section | Araştırma Makaleleri |
Authors | |
Project Number | - |
Early Pub Date | October 8, 2023 |
Publication Date | October 8, 2023 |
Submission Date | August 4, 2022 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 8 Issue: 3 |
Licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.