Objective: Nurses have important roles in the care of people affected by disasters. Incorporating disaster management into nursing higher education enhances nurses' competencies in their professional careers. This study aims to evaluate the disaster response self-efficacy of nursing students studying in the region affected by the earthquakes that occurred on February 6, 2023.
Material and Methods: The research, designed as a descriptive and cross-sectional, was conducted with 838 nursing students between March and April 2023. The data were collected using a Personal Information Form and the Disaster Response Self-Efficacy Scale. The significance level of the study was found to be p<0.05.
Results: The average age of the students was 20.72±2.09, with 78.6% being female, 49% having experienced a loss among their family or friends, and 10.1% having received disaster-related training. The participants' total scale score average was 57.92±14.17. A statistically significant difference was found between gender, class levels, receiving disaster-related training, participating in search and rescue operations in the earthquake region, and the total scale score.
Conclusion: It was determined that the self-efficacy of student nurses in disaster response was at a moderate level.
Keywords: Disasters, earthquakes, nursing students, self psychology.
Amaç: Afetlerden etkilenen kişilerin bakımında hemşirelerin önemli rolleri vardır. Hemşirelik yükseköğreniminde afet yönetimine yer verilmesi, hemşirelerin mesleki yaşantılarında niteliklerini arttırmaktadır. Bu araştırmada, 6 Şubat 2023 tarihinde meydana gelen depremlerde, bölgede eğitim gören hemşirelik öğrencilerinin afete müdahale öz yeterlilik durumlarının değerlendirilmesi amaçlanmaktadır.
Gereç ve Yöntem: Tanımlayıcı ve kesitsel tipte planlanan araştırma Mart-Nisan 2023 tarihleri arasında 838 hemşirelik öğrencisiyle yürütüldü. Veriler Kişisel Bilgi Formu ve Afete Müdahale Öz-yeterlilik Ölçeği ile toplandı. Araştırmanın anlamlılık düzeyi p<0,05 olarak uygun bulunmuştur.
Bulgular: Öğrencilerin yaş ortalamasının 20,72±2,09, %78,6'sı kadın, %49’nun ailesinde veya arkadaşlarından kayıp olduğu, %10,1’nin afetlerle ilgili eğitim aldığı belirlenmiştir. Katılımcıların ölçek toplam puan ortalaması 57,92±14,17’dir. Afetlere yönelik eğitim alan, deprem bölgesinde arama kurtarma çalışmalarına katılan, kadın ve 3. ile 4. sınıfta olan öğrencilerin Afete Müdahale Öz-yeterlilik Ölçeği toplam puan ve alt boyut puanlarının diğer gruplardaki öğrencilere göre anlamlı düzeyde daha yüksek olduğu bulunmuştur (p<0,05). Cinsiyet, sınıf düzeyleri, afetlere yönelik eğitim alma ve deprem bölgesinde arama kurtarma çalışmalarına katılma durumları ile ölçek toplam puanı arasında istatistiksel olarak anlamlı fark olduğu bulunmuştur.
Sonuç: Öğrenci hemşirelerin afet müdahalesinde öz yeterlilik durumlarının orta seviyede olduğu saptanmıştır.
Anahtar Kelimeler: Afetler, depremler, hemşirelik öğrencileri, kendilik psikolojisi.
Yok
Çalışmaya katılım sağlayan öğrenci arkadaşlara teşekkür ederiz.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Public Health Nursing |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | September 30, 2025 |
Submission Date | November 24, 2023 |
Acceptance Date | January 24, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 10 Issue: 3 |
Licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.