University life brings many new things and difficulties such as leaving family and current friends, meeting new people and entering a different environment, acquiring new information Inertia in the learning process. In this context, the aim of the study is to determine the effect of university life quality on student engagement and information inertia. The universe of the research consists of the students of the Faculty of Economics and Administrative Sciences of Kahramanmaraş Sütçü İmam University. A face-to-face questionnaire was applied to the students with the stratified sampling method. The collected data were analyzed by the SPSS 25.0 package program. The validity and reliability of the scales in the questionnaire were tested. In line with the aims and hypotheses of the study, reliability, frequency, correlation and regression analyzes were performed. According to the analysis result; It has been determined that the quality of university life affects student engagement and information inertia positively, while student engagement negatively affects information inertia. The obtained results are discussed in the theoretical and practical context.
Üniversite hayatı öğrencilerin aile ve mevcut arkadaş çevresinden ayrılması, yeni insanlarla tanışarak farklı bir çevreye girmesi, yeni bilgiler edinme ve öğrenme sürecinde değişiklikler gibi birçok yenilik ve zorluğu beraberinde getirmektedir. Bu bağlamda bu çalışmanın amacı, üniversite yaşam kalitesinin, öğrenci tutkunluğu ve bilgi ataleti üzerine etkisini saptamaktır. Araştırmanın evrenini, Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi, İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi öğrencileri oluşturmaktadır. Öğrencilere tabakalı örnekleme yöntemi ile yüz yüze anket uygulanmıştır. Toplanan veriler SPSS 25.0 paket programı ile analiz edilmiştir. Anket formundaki ölçeklerin geçerlilikleri ve güvenilirlikleri test edilmiştir. Çalışmanın amaç ve hipotezleri doğrultusunda güvenilirlik, frekans, korelasyon ve regresyon analizleri yapılmıştır. Analiz sonucuna göre; üniversite yaşam kalitesinin öğrenci tutkunluğunu ve bilgi ataletini pozitif yönde etkilediği belirlenirken öğrenci tutkunluğunun ise bilgi ataletini negatif yönde etkilediği tespit edilmiştir. Elde edilen sonuçlar teorik kapsamda ve uygulama kapsamında tartışılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Business Administration |
Journal Section | Conference Papers |
Authors | |
Early Pub Date | February 25, 2024 |
Publication Date | February 29, 2024 |
Submission Date | July 15, 2022 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 9 Issue: 23 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.